امروز جمعه، ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

“مِله انار” میزبان خانواده‌های افغانستانی خواهد شد

مدیر فرهنگی هنری منطقه ۲۰ و رئیس فرهنگسرای ولاء گفت: همزمان با برگزاری یازدهمین دوره جشنواره «صددانه یاقوت» ویژه برنامه «مِله انار» با میزبانی از خانواده‌های افغانستانی در این فرهنگسرا برگزار می‌شود.

به گزارش فراسو، یازدهمین جشنواره «صد دانه یاقوت» به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری برای بهره‌مندی خانواده‌ها از برنامه‌های فرهنگی و هنری در فضایی بانشاط، معرفی و آشنایی مخاطبان و شهروندان با مزایا و خواص انار، حمایت از باغداران و تولیدکنندگان انار از ۲۸ آبان ماه در چهار نقطه پایتخت؛ فرهنگسراهای ولا، اشراق، خاوران و بهمن آغاز شده و تا ۱۱ آذرماه میزبان شهروندان است.

محسن دستمالچی مدیر فرهنگی هنری منطقه ۲۰ و رئیس فرهنگسرای ولاء درباره برگزاری جشنواره «صد دانه یاقوت» در این فرهنگسرا اظهارداشت: این مجموعه فرهنگی برای آشنایی در نظر دارد در حاشیه برگزاری جشنواره «صد دانه یاقوت»، مراسم «مِله انار» (مِله به معنای شب‌نشینی است) را با حضور هنرمندان افغانستانی برگزار کند.

وی افزود: «مِله انار» روز جمعه (چهارم آذر) از ساعت ۱۷:۳۰ میزبان خانواده‌هاست و برنامه‌هایی نظیر موسیقی محلی افغانستان، نمایش آیین‌های سنتی و … برای این مراسم در نظر گرفته شده است.

دستمالچی درباره برگزاری جشنواره «صد دانه یاقوت» در فرهنگسرای ولاء بیان کرد: این جشنواره در بخش‌های متنوع شامل عرضه انار و مشتقات آن، نمایشگاه سوغات استان‌ها و صنایع دستی اقوام، برنامه‌های متنوع فرهنگی هنری برای آشنایی شهروندان با میراث فرهنگی، تولیدات هنری و صنایع دستی نقاط مختلف ایران تدارک دیده شده است.

رئیس فرهنگسرای ولاء گفت: امکان استفاده از همه بخش‌های جشنواره از ساعت ۱۳ تا ۲۱ فراهم است و علاوه بر آن، از ساعت ۹ تا ۱۲ امکان بازدید گروهی در نظر گرفته شده که مدارس با هماهنگی با فرهنگسرا می‌توانند به صورت گروهی در جشنواره «صد دانه یاقوت» در این فرهنگسرا به نشانی شهرری، میدان نماز، خیابان کمیل واقع حضور پیدا کنند.

بنابراین گزارش، انار یکی از میوه‌های مشهور افغانستان است که شهرت جهانی دارد و درخت انار و میوه آن از قدامت زیاد تاریخی در جهان برخوردار است. در افغانستان انار به ۴۸ نوع پیدا می‌شود که بیشتر باغ‌های انار ولایت قندهار، تاشقرغان ولایت سمنگان و انار ولسوالی تگاب ولایت کاپیسا دارای کیفیت عالی است و در بازارهای خارجی و داخلی از جمله میوه‌های با ارزش محسوب می‌شود.

انار در نزد مردم افغانستان از دیرباز دارای جایگاه ویژه‌ و ارزشمندی بوده است و انار را نشانه سرزندگی و جاودانگی و دانه‌های فراوان انار را هم نشانه‌ برکت و باروری می‌دانستند. در باور مردم افغانستان انار میوه‌ای بهشتی است که خوردن آن پاداش بسیاری در نزد پروردگار دارد به همین خاطر در جشن‌هایی مانند جشن مهرگان، شب یلدا و دیگر جشن‌ها و مهمانی‌های بزرگ انار بر سر سفره‌ها دیده می‌شود.

در برخی از شهرهای ایران و افغانستان در روزهای پایانی تابستان و روزهای آغازین پاییز جشنی به نام جشن انار برگزار می‌شود. در این جشن که با نواختن ساز و دهل و سُرنا همراه است، برای آغاز چیدن انار به انارستان‌ها می‌روند. مردم چیدن انار پیش از این جشن را خوب نمی‌دانند.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/fsgzDF