امروز جمعه، ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

مبادلات اقتصادی با چک دیجیتال تسهیل می‌شود

مهدی طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: یکی از مهمترین امتیازات چک دیجیتال مهیا ساختن تسهیل بسیار مناسب برای انجام مبادلات اقتصادی بین افراد است.

به گزارش فراسو به نقل از ایبنا، مهدی طغیانی، سخنگو کمیسیون اقتصادی و نماینده مردم اصفهان و ورزنه درباره مزایای چک دیجیتال گفت: چک دیجیتال یک مرحله از اصلاح قانون چک بود که در سه بانک به اجرا درآمده است. در واقع چک دیجیتال بخشی ازقانون چک محسوب می‌شود که در دولت گذشته انجام نشد و دولت سیزدهم زمینه اجرا آن را توسط بانک مرکزی فراهم آورد.

وی در ادامه اضافه کرد: یکی از مهمترین امتیازات چک دیجیتال مهیا ساختن تسهیل بسیار مناسب برای انجام مبادلات اقتصادی بین افراد است. در واقع با عملیاتی شدن آن اعتبار چک برگردانده خواهد شد و دغدغه‌های بسیاری دراین رابطه برطرف می‌شود. در قانون چک هم دیجیتالی شدن آن پیش بینی شده بود، زیرا اهمیت فراوان آن بر کسی پوشیده نیست.

سخنگو کمیسیون اقتصادی درباره تفاوت بین چک دیجیتال و کاغذی یادآور شد: فضای چک الکترونیک با چک‌های کاغذی و شیوه کار کردن با آنها تفاوت دارد. باید این نکته را هم مورد توجه داشت که افراد کم سواد به چک کاغذی عادت کرده‌اند و مشکلی با آن ندارند، البته در همین وضعیت اگر فردی نیاز به کمک داشته باشد، افراد قابل اعتمادی را درخدمت می‌گیرند. در رابطه با چک دیجیتال هم می‌توان به همین شکل رفتار کرد تا همه بتوانند بدون هیچ مشکلی از امکانات جدید بهره ببرند. ضمن اینکه باید در نظر داشته باشیم، شیوه استفاده از چک پیش از بحث دیجیتالی شدن با اصلاحاتی همراه شد که نه تنها آفتی درانجام معاملات و استفاده از آن به وجود نیاورد، بلکه میزان استفاده را هم بهتر از گذشته کرد. دلیل آن هم این است که میزان چک برگشتی در نتیجه این تصمیمات کاهش یافت.

طغیانی در این خصوص اظهار داشت: درباره چک دیجیتال علاوه بر موارد فوق این نکته را هم باید مورد توجه قرار داد که برمیزان شفافیت مالی و امنیت آن اضافه خواهد کرد. چک دیجیتال در واقع مستقل از چک‌های کاغذی می‌تواند مورد معامله قرار گیرد و استفاده از آن اجباری نیست، تنها کسانی که تمایل داشته باشند، می‌توانند از آن استفاده کنند.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/8BsSP2