امروز پنج شنبه، ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

غنا سهم دلار را در تجارت نفت کاهش داد

غنا به جای ارز آمریکا، نفت خام را با طلا خریداری خواهد کرد.

به گزارش فراسو به نقل از راشاتودی، معاون رئیس جمهور غنا، ماهامودو باومیا، این هفته اعلام کرد که این دولت می‌خواهد، هزینه واردات نفت را به جای دلار آمریکا با طلا بپردازد. وی این طرح را تلاشی برای حفاظت از ذخایر ارزی رو به کاهش این کشور توضیح داد. داده‌های رسمی نشان داد که ذخایر ناخالص بین المللی غنا از ۹.۷ میلیارد دلار در پایان سال ۲۰۲۱ به حدود ۶.۶ میلیارد دلار در پایان سپتامبر ۲۰۲۲ کاهش یافته است.

طبق گزارش ها، این ذخایر می‌تواند تنها سه ماه از واردات کالا و خدمات کشور را پوشش دهد و حدود نیمی ازیک ماه که کمتر از هدف دولت در سال ۲۰۲۲ است. پیش بینی می‌شود سیاست طلا در برابر نفت در سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ برای مقابله با تورم ناشی از کاهش ارزش پول ملی اجرا شود. باومیا توضیح داد که سدی غنا تا کنون بیش از نیمی از ارزش خود را در برابر دلار در سال جاری به دلیل تقاضای قوی برای دلار از سوی واردکنندگان نفت از دست داده است.

غنا که تولیدکننده نفت است، هنوز مجبور است محصولاتی مانند گاز و گازوئیل وارد کند، زیرا تنها پالایشگاه نفت آن از زمان انفجار سال ۲۰۱۷ آفلاین بوده است. وزارت دارایی گفت که این کشور آفریقایی در معرض خطر مشکلات بدهی قرار دارد، در حالی که کاهش ارزش سدی بر توانایی مدیریت بدهی عمومی‌اش تأثیر جدی گذاشته است. غنا در حال حاضر در حال مذاکره با صندوق بین المللی پول درباره بسته حمایتی است.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/ZJ33S6