امروز جمعه، ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

عرضه خودرو در بورس کالا شتاب می‌گیرد

 بررسی کارنامه دولت سیزدهم با وجود شرایط سخت اقتصادی کشور نشان می‌دهد که عزم دولتمردان برای ایجاد شفافیت اقتصادی و خشکاندن ریشه رانت در فعالیت‌های مختلف جدی است که عرضه گسترده خودرو در بورس کالا می‌تواند مهر تاییدی بر تلاش مسوولان برای حذف قیمت‌گذاری دستوری از اقتصاد کشور است.

به گزارش فراسو، حذف قیمت‌گذاری دستوری و اعلام تبعات این روش در اقتصاد کشور همواره در برنامه دولت‌های قبل وجود داشت، اما نگاهی گذرا به عملکرد دولت‌ها در این حیطه نشان می‌دهد که کیلومترها فاصله از حرف تا عمل مسوولان شکل گرفته بود؛ نمونه بارز احیای قیمت‌گذاری دستوری و تیر خلاص به تولید و سرمایه‌گذاری در کشور نیز به اعلام دلار ۴۲۰۰ تومانی از سوی دولت قبل بر می‌گردد.

۲۰ فروردین سال ۱۳۹۷ به عنوان روزی تلخ و سیاه در تقویم اقتصادی کشور ثبت شده است؛ روزی که معاون اول رییس جمهور در پایان جلسه فوق‌العاده ستاد اقتصادی دولت اعلام کرد: «نرخ دلار از فردا برای تمام فعالان اقتصادی و برای رفع همه نیازهای قانونی و اداری آنان، نیازهای خدماتی مسافران، دانشجویان، محققان و دانشمندانی که برای کارهای تحقیقاتی خود به ارز نیاز دارند، ۴۲۰۰ تومان خواهد بود.» این نقطه آغاز رواج واسطه‌گری و دلالی در سطوح مختلف اقتصادی کشور بود که به واسطه اختلاف فاحش قیمت دلار دستوری و نرخ واقعی آن رقم خورد.

بررسی کارنامه دولت سیزدهم با وجود شرایط سخت اقتصادی کشور نشان می‌دهد که عزم دولتمردان برای ایجاد شفافیت اقتصادی و خشکاندن ریشه رانت در فعالیت‌های مختلف جدی است، آغاز فرآیند اصلاحات اقتصادی با حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی نیز دلیل بر این ادعاست تا دیگر فعالیت‌های واسطه‌گری به بخش‌های تولیدی ترجیح داده نشود.

در ادامه راه دولت به منظور کم‌رنگ شدن سیاست قیمت‌گذاری دستوری، حذف رانت و حاکمیت منطق اقتصادی به جای دستور به بازار، خودرو در ادامه جریان واقعی سازی قیمت زنجیره فولاد، سیمان، شیشه و سایر محصولات وارد بورس کالا شد تا سازوکار عرضه و تقاضا در این بازارها حاکم شده و سودآوری واقعی شرکت‌ها نیز محقق شود و جانی دوباره به بازار سهام نیز تزریق شود.

خودروهای پرتیراژ هم بورسی شد

در همین زمینه پس از موفقیت معاملات خودروهای کم تیراژ در بورس کالا، عرضه خودروهای پرتیراژ از جمله ۲۰۷ و تارا در بورس آغاز شده تا اقدامی که تا همین چند ماه قبل نشدنی عنوان می‌شد، رنگ واقعیت به خود بگیرد.

«حمیدرضا رحمنی»، رئیس اداره ناظران و امور تالارهای بورس کالای ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا در خصوص آخرین آمار معاملات خودرو در بورس کالا اظهار داشت: از مجموع هفت هزار و ۴۵۰ دستگاه خودروی سواری و سنگین عرضه شده در بورس کالا، ۶ هزار و ۲۳۸ دستگاه معامله شده است که طبیعتاً مزیت بزرگ بورس کالا یعنی شفافیت کامل اطلاعات و داده‌ها در معاملات خودرو نیز وجود دارد.

دولت سیزدهم پیشرو در حذف قیمت‌گذاری دستوری/ عرضه خودرو در بورس کالا شتاب می‌گیرد

وی افزود: عرضه خودرو در بورس کالا با محصولات با تیراژ تولید پایین آغاز شد و به مرور با مشاهده نتایج مطلوب واقعی سازی قیمت‌ها در بستر بورس کالا، عرضه‌ها رو به افزایش است. آمارها نیز بیانگر بهبود شرایط بازار و امکان خرید مصرف‌کنندگان واقعی از بورس کالا است؛ چراکه با رونق معاملات خودرو در بورس کالا شاهد ایجاد یک زنجیره‌ای از اطلاعات شفاف در روند عرضه، قیمت عرضه، کشف قیمت نهایی، خرید و نحوه تحویل خودروها هستیم.

رحمنی گفت: در کنار سایر مزایای معاملات خودرو در بورس کالا از جمله شفافیت و عدالت، حصول رضایت هم‌زمان تولیدکننده و مصرف کننده با استمرار عرضه‌ها خواهد بود؛ چراکه به دلیل کاهش فاصله قیمت کارخانه با بازار آزاد و رسیدن سود حاصل از تولید به تولیدکننده در کنار خرید مصرف‌کنندگان با قیمت‌های منطقی و پایین‌تر از بازار آزاد، هر دو طرف معامله شرایط بهتری را تجربه می‌کنند و تنها واسطه گران از این اوضاع ناراضی خواهند بود.

چگونه خودرو بخریم؟

رئیس اداره ناظران و امور تالارهای بورس کالای ایران در ادامه به نحوه اخذ کد معاملات بورس کالا و خرید خودرو اشاره کرد و گفت: طبق اعلام قبلی و اطلاع رسانی‌های انجام شده، متقاضیان برای خرید خودروها در بورس کالا ابتدا باید نسبت به اخذ کد معاملات بورس کالا اقدام کنند.

وی ادامه داد: نحوه اخذ کد بورس کالا نیز به این شکل است که متقاضیان با مراجعه به سامانه صدور کد آنلاین معاملات بورس کالای شرکت‌های کارگزاری، فرم‌های مورد نظر را تکمیل کرده و کد معاملات را دریافت می‌کنند؛ البته پیش‌تر باید در سامانه سجام ثبت نام کرده و احراز هویت شده باشند.

رحمنی گفت: متقاضیان پس از اخذ کد بورس کالا، باید نسبت به گشایش حساب وکالتی اقدام کنند. حساب وکالتی حسابی است که به بورس کالا این امکان را می‌دهد که پس از آنکه خریدار در فرآیند رقابت شرکت کرده و کالا را خریداری کرد، بتواند از آن حساب برداشت کند و به این ترتیب مراحل تسویه انجام شود.

وی افزود: نکته‌ای که باید به آن توجه شود این است که برای خرید خودرو، باید درصدی از قیمت پایه خودرو در حساب وکالتی خریدار موجود باشد که این مبلغ در خصوص خودروهای مختلف با توجه به شرایط و قیمت آنها متفاوت است؛ پس متقاضیان حتماً اطلاعیه‌های عرضه خودرو در بورس کالا را با دقت مطالعه کنند.

رئیس اداره ناظران و امور تالارهای بورس کالای ایران اظهار کرد: پس از انجام فرآیند حراج و نهایی شدن خرید، یکسری هزینه‌های عوارض، شماره‌گذاری و هوشمندسازی کارت خودرو و همچنین مالیات بر ارزش افزوده بر مبنای قیمت نهایی خودرو لحاظ می‌شود که خریدار باید در موعد مقرر نسبت به تکمیل واریز وجه و در ادامه تحویل خودرو اقدام کند.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/LcZINC