امروز جمعه، ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

صفر تا صد فروش خودرو در بورس کالا / چه خودرو‌هایی عرضه شدند؟

در این گزارش به بررسی تاریخچه عرضه خودرو در بورس کالا، مراحل خرید خودرو و نظرات کارشناسان پرداختیم.

در تاریخ ۲۲ اردیبهشت، مدیرکل نظارت بر کالا‌های فلزی سازمان حمایت در نامه‌ای درخواست ممانعت خود را از عرضه خودرو در بورس کالا اعلام کرد. اما بعد از گذشت چند روز از این نامه اولین عرضه خودرو در بورس کالا رقم خورد.

نگاهی بر تاریخچه ورود خودرو به بورس کالا

بعد از عرضه خودرو‌های کارا، فیدیلیتی و دیگنیتی در نهایت در تاریخ ۱۸ خرداد عرضه خودرو در بورس کالا به دستور معاون صنایع حمل و نقل وزیر صمت، متوقف شد و تصمیم نهایی آن به شورای عالی بورس واگذار شد، بنابراین در ۲۱ تیر امسال عرضه خودرو در بورس کالا به تصویب شورای عالی بورس رسید. با وجود اینکه مدت زیادی از تصویب این طرح می‌گذرد هنوز سوالات بسیاری در ذهن مردم وجود دارد، این سوالات شامل نحوه خرید خودرو، تفاوت قیمت عرضه شده در بورس با بازار آزاد و اثرات عرضه خودرو در بورس کالا، می‌شود.

مراحل خرید خودرو از بورس کالا

افراد برای خرید خودرو از بورس کالا باید کد سجام دریافت کنند، اگر هم کسی در بازار بورس یا فرابورس فعال است، احتیاجی به دریافت کد سجام ندارد، چون این کد را از قبل دریافت کرده است.

در گام دوم فرد باید به سامانه صدور کد آنلاین بورس کالای شرکت کارگزاری مراجعه کند، در این سامانه باید فرم‌های هویتی را تکمیل کند. در انتهای ثبت نام در این سامانه فرم حساب وکالتی بورس قابل مشاهده است.

در سومین قدم، افراد باید با مراجعه به بانک اقدام به ایجاد حساب وکالتی کنند.

طی مرحله چهارم خریداران باید وجه اعلامی از سوی بورس را به حساب وکالتی واریز کنند، برای این امر باید اطلاعیه عرضه هر خودرو را بخوانند.

در گام پنجم باید ثبت سفارش خرید را از طریق سامانه صدور کد آنلاین بورس کالا انجام شود.

در مرحله ششم باید وجه باقی مانده را تا سه روز کاری واریز کنند. در آخرین مرحله نیز مشتریان باید نمایندگی فروش خودرو را انتخاب کنند.

مزایای عرضه خودرو در بورس کالا

تعدادی از کارشناسان بر این باورند که نظارت دقیق‌تر در بورس کالا مانع افزایش بی رویه قیمت خودرو می‌شود در حالی در بازار آزاد امکان کسب سود برای دلال وجود دارد.

همچنین طبق گفته جواد جهرمی قائم مقام بورس کالا؛ عرضه خودرو در بورس کالا نسبت به قرعه کشی یا سایر روش‌ها تفاوت‌هایی دارد به عنوان مثال محدودیت در خرید خودرو در بورس کالا وجود ندارد و صرف بالای ۱۸ سال بودن و اخذ کد معاملاتی برای خرید خودرو از بورس کالا کافی است، این درحالی است که محدودیت‌هایی مانند پلاک فعال، داشتن گواهینامه و … در روش قرعه کشی وجود داشت.

طبق نظر این مقام مسئول به علت اینکه خریداران خود قیمت متناسب با شرایط بازار را پرداخت می‌کنند، رانتی در قیمت وجود نخواهد داشت، همچنین مشتریان می‌توانند خریدشان را آزادانه انجام دهند.

نظرات موافق و مخالف کارشناسان

فردین آقا بزرگی کارشاس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگارایبِنا، گفت: خودرو‌هایی که به صورت کامل در داخل تولید می‌شوند ورودشان به بورس کالا، فرآیند نقد شدن سرمایه مصروف به تولید را سرعت می‌بخشد و تولید کننده به سرعت به مبلغ فروش محصول خود دست پیدا می‌کند، همچنین سازوکار بورس کالا قیمت را شفاف و رقابتی کند، البته عرضه خودرو در بورس کالا تجربه بین المللی ندارد.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: اساس عرضه خودرو به بورس کالا خوب است به شرطی که به صورت کامل به اجرا در بیاید و کل محصولات پایه در دو شرکت خودروساز وارد بورس کالا شود.

حسن حسین نیا کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگارایبِنا، بیان کرد: با ورود خودرو به بورس کالا، مابه التفاوت قیمت بازار آزاد به جای رفتن به جیب دلال به جیب تولید کننده و سهامدار می‌رود یعنی در مجموع ورود خودرو به بورس کالا به نفع سهامداران خودرویی است، البته فقط خودرو‌های وارداتی در بورس کالا عرضه نمی‌شوند و ما شاهد عرضه خورو‌های پر فروش داخلی مانند؛ پژو ۲۰۷ و تارا در بورس کالا هستیم.

مهدی بیات منش کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگارایبِنا، با بیان اینکه عرضه خودرو در بورس کالا برای خودرو ساز دارای منفعت است، گفت: ارائه خودرو در بورس کالا برای خودرو ساز نفع دارد، چون واسطه و دلالی را از بین می‌برد البته باید بگوییم که قیمت فروش خودرو در بورس کالا به قیمت بازار نزدیک است.

اسامی تعدادی از خودرو‌های عرضه شده در بورس کالا

از زمان عرضه تاکنون خودرو‌های زیادی از جمله ۲۰۷، هایما S۷، دیگنیتی، فیدیلیتی ۵ نفره، فیدیلیتی ۷ نفره، کارا دو کابین، لاماری، کامیون کشنده، جک S۵، شاهین و تارا دستی در بورس کالا عرضه شدند، همچنین آخرین خبر نیز حاکی از عرضه ۲۱۰۰ دستگاه پژو ۲۰۷ و تارا دستی و اتوماتیک در بورس کالا در شنبه هفته آینده (۱۹ آذر) است.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/7Ly1ac