امروز سه شنبه، ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

سدهای کدام استان بیشتر آب دارند؟

سدهای کدام آمار سدهای کشور تا هشتم آذرماه بیانگر این است که موجودی مخزن سد اکباتان، آبشینه همدان ۸۴ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته و در سد شیمیل و نیان هرمزگان با ۱۸۰ درصد افزایش موجودی مخزن مواجه هستیم.ستان بیشتر آب دارند؟

به گزارش فراسو،  آمار سدهای کشور تا هشتم آذرماه بیانگر این است که موجودی مخزن سد اکباتان، آبشینه همدان ۸۴ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته و در سد شیمیل و نیان هرمزگان با ۱۸۰ درصد افزایش موجودی مخزن مواجه هستیم.

بر اساس آمار بهره‌برداری از سدهای مخزنی کشور  تا هشتم آذرماه بیانگر پرشدگی تنها ۳۷ درصد مخازن سدهای کشور است؛ میزان ورودی مخازن کل کشور از ابتدای سال آبی تاکنون معادل ۲.۸ میلیارد مترمکعب بوده که در قیاس با سال گذشته که عددی معادل ۲.۵ میلیارد مترمکعب بوده ۱۳ درصد رشد داشته، همچنین میزان کل خروجی سدهای کشور نیز نسبت به سال قبل با پنج درصد کاهش مواجه بوده است.

حجم آب موجود مخازن اکنون ۱۸.۰۳ میلیارد مترمکعب ثبت شده که این عدد نسبت به سال قبل که عددی معادل ۱۷.۷ میلیارد مترمکعب بوده دو درصد افزایش یافته است.

وضعیت مخازن اکثر سدهای مهم شرب و کشاورزی نسبت به سال گذشته منفی است به طوری که در سد شهید رجایی استان مازندران و سد تهم زنجان، سد شهربیجار گیلان و چاه نیمه‌ها سیستان و بلوچستان با بیش از ۵۰ درصد کاهش مخازن سد مواجه هستیم.

سد اکباتان، آبشینه همدان در صدر جدول قرار دارد چراکه تنها یک میلیون متر مکعب موجودی مخزن دارد و نسبت به سال گذشته با ۸۴ درصد کاهش روبرو است. همچنین در سدهای پنجگانه تهران موجودی مخازن ۲۹۶ میلیون مترمکعب و درصد پرشدگی ۱۶ درصد ثبت شده و درصد تغییرات نسبت به سال گذشته ۲۲ درصد منفی است.

تنها در سد دز خوزستان، درودزن، ملاصدرا فارس با افزایش به ترتیب ۴۴ و ۲۸ درصدی مخازن سدها مواجه هستیم و در سد استقلال، شمیل و نیان  استان هرمزگان به ترتیب ۱۴۴ و ۱۸۰ درصد میزان مخازن سدها رشد داشته است.

همچنین ارتفاع کل ریزش‌های جوی کشور معادل ۲۸.۸  میلیمتر است. این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت (۳۴.۷ میلیمتر) ۱۷ درصد کاهش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته (۲۸.۳ میلیمتر) ۲ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/yuGsIa