امروز سه شنبه، ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

سال ۲۰۲۳؛ سالی سراسر از ابهام پیش روی جامعه آمریکا

بر اساس نتایج یک نظرسنجی که به تازگی انجام شده است، مردم آمریکا در آستانه ورود به سال ۲۰۲۳ میلادی با دیده شک و تردید به مسیر پیش رو، رهبران و آینده کشورشان نگاه می‌کنند.

به گزارش فراسو به نقل از روزنامه یو اس آ تودی، نتایج حاصل از یک نظرسنجی که به‌طور مشترک توسط دانشگاه سافولک و روزنامه یو اس آ تودی آمریکا برگزار شد، نشان می‌دهد مردم این کشور دیدگاه مثبتی نسبت به سال جدید میلادی ندارند.

دو سوم پاسخ دهندگان شرکت‌کننده در این نظرسنجی معتقدند که کشورشان در مسیر اشتباهی قرار گرفته است و آنها در مورد رسیدگی موثر به چالش‌های پیش روی آمریکا به هیچ یک از احزاب سیاسی یا ارکان حکومتی آمریکا اعتماد چندانی ندارند.

اولویت آنها برای جو بایدن رئیس جمهور و کنگره جدید در سال ۲۰۲۳ روشن است؛ ۵۴ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظر سنجی دو موضوع مهار تورم و رسیدگی به وضعیت اقتصادی کشور را به عنوان دغدغه‌های اول یا دوم خود برشمرده‌اند که این عدد برای هر موضوع دیگری دو برابر است.

جانت براون یکی از شرکت‌کنندگان طرفدار جمهوری‌خواهان است و در این نظرسنجی شرکت کرده است. او که به عنوان دلال وام مسکن در شهر پتالوما در ایالت کالیفرنیا کار می‌کند، گفت: من امیدوار هستم اما شک دارم.

پیتر گرانت شرکت‌کننده دیگری که طرفدار حزب دموکرات و صاحب یک تجارت دریایی کوچک در شهر والدوبورو ایالت مین است، خود را خسته از شرایط سیاسی و اقتصادی حاکم بر کشور توصیف کرد.

گرانت ۶۲ ساله در مصاحبه‌ای که بعد از شرکت در نظرسنجی انجام داد، پیش‌بینی کرد: ما در دوران پرفراز و نشیبی قرار داریم. در حال حاضر اوضاع در این کشور از بسیارری جهات بر وفق مراد نیست.

این نظرسنجی که یک هزار نفر در آن شرکت کردند، از طریق تلفن ثابت یا تلفن همراه از تاریخ ۷ تا ۱۱ دسامبر (۱۶ تا ۲۰ آذر) انجام شده و دارای حاشیه خطای مثبت یا منفی ۳.۱ درصد است.

با نزدیک شدن به سال جدید نشانه‌های کمی از خوش‌بینی در بین جامعه آمریکا دیده می‌شود.

۲۶ تا ۶۵ درصد آمریکایی‌های شرکت‌کننده در این نظرسنجی، معتقدند که کشورشان در مسیر اشتباه قرار گرفته است.

امید، ترس و خستگی

وقتی از شرکت‌کنندگان خواسته شد که حال و هوای خود را در آستانه ورود به سال جدید میلادی توصیف کنند؛ ۳۹ درصد «امیدوارانه» و ۵ درصد «شوق‌زده»، ۲۴ درصد «نگران»، ۱۱ درصد «ترس» و ۱۸ درصد گزینه «فرسوده» را برای این منظور انتخاب کردند.

براون ۶۶ ساله گفت: حتی با وجود کاهش قیمت بنزین، تورم در سایر حوزه‌ها همچنان رو به افزایش است. قبض برق من تقریباً ۶۰۰ دلار در ماه است که قبلاً نصف این مبلغ بود. هزینه گوشت بالا است؛ هزینه مرغ بالا است؛ هزینه همه چیز بالا است، اگر درآمد ثابتی دارید، امیدی هست که گلیم خود را از آب بکشید اما من واقعا نمی‌دانم برخی از مردم که شغل و درآمد ثابت ندارند، با این وضعیت چه می‌کنند.

از فهرست ۱۱ موضوعی سوالات پرسشنامه این نظرسنجی، ۳۵ درصد «تورم/اقتصاد» را به عنوان اولویت اصلی خود برای رئیس جمهور و کنگره در سال آینده انتخاب کردند. «تهدید برای دموکراسی» با ۱۲ درصد در رتبه دوم و «مهاجرت» با ۱۰ درصد در رتبه سوم قرار دارد.

هیچ یک از گزینه‌های دیگر گنجانده شده ار این سوال پرسشنامه (اولویت اصلی خود برای رئیس جمهور و کنگره در سال آینده)، دو رقمی نشد. کمتر از یک درصد به بیماری کووید اشاره کردند. ۵ درصد از کل شرکت‌کنندگان (از جمله ۸ درصد از شرکت‌کنندگان که طرفدار حزب جمهوری‌خواه هستند) انجام تحقیقات درباره دولت بایدن را بزرگترین دغدغه خود ذکر کردند.

به لیست اولویت‌های اصلی شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی، می‌توان قول نمایندگان جمهوری‌خواه برای آغاز تحقیقات (از اول ژانویه ۲۰۲۳ که اکثریت کنگره را در اختیار خواهند داشت) در مورد خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، سیاست‌های دولت بایدن برای کنترل مرز جنوبی و درگیری‌های ادعایی در راستای منافع تجاری پسر رئیس‌جمهور (هانتر) را هم اضافه کرد.

در این میان، اکثریت ۵۱ درصدی آمریکایی‌ها با این جمله موافقند که تحقیقات کنگره «بیشتر تلاشی سیاسی برای ایجاد موانع در راه دولت بایدن» خواهد بود. در مقابل، ۳۸ درصد آنها، تحقیقات را «راهی مناسب برای پاسخگو کردن دولت بایدن» می‌دانند.

به‌طور قابل پیش‌بینی، یک شکاف حزبی در مورد این سوال وجود دارد: ۷۳ درصد جمهوری‌خواهان، انجام این تحقیقات را مناسب و ضروری می‌خوانند در حالی که ۸۱ درصد از دموکرات‌ها معتقدند که این تحقیقات با انگیزه سیاسی انجام خواهد شد.

۳۴ تا ۵۴ درصد شرکت‌کنندگان این نظرسنجی که خود را مستقل اعلام کرده و طرفدار هیچ‌یک از دو حزب جمهوری‌خواه یا دموکرات نیستند هم انجام این تحقیقات را تلاشی براای ایجاد موانع در سر راه کاخ سفید دانسته‌اند.

ما تحت حاکمیت افراط گرایی از طرف هر دو حزب هستیم

انتظارات در مورد اینکه حاکمیت دو پاره واشنگتن (دولت دموکرات و مجلس نمایندگان جمهوری‌خواه) در سال آینده کارهای زیادی انجام دهد، کم است.

باربارا دوپل ۶۲ ساله شرکت‌کننده‌ای که از نظر سیاسی خود را مستقل می‌داند و در حال حاضر به عنوان دفتردار در برکلی ایالت میشیگان کار می‌کند، گفت: من فکر می‌کنم وجود دو حزب در کشور مفیدتر از وجود تنها یک حزب است ولی قطعا باید به تعداد احزاب تاثیرگذار در حوزه سیاست افزوده شود.

تام دوتی ۷۱ ساله که یک مدیر بازنشسته بیمه (در گذشته) و یک مدیر بیمه طرفدار حزب دموکرات (در حال حاضر) از استاتن آیلند نیویورک است، گفت: به عقیده من دو حزب باید با هم همکاری کنند تا راهی برای انجام کارها پیدا کنند اما افراط گرایی در هر دو طرف بر ما حکومت می‌کند و اعضای میانه‌رو هر دو حزب از هر دو طرف در معرض فشار قرار دارند.

اکثریت آمریکایی‌ها هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات را «بیش از حد افراطی» می‌دانند. ۶۱ درصد می‌گویند حزب جمهوری خواه بسیار افراطی است، از جمله ۲۸ درصد از کسانی که خود را جمهوری خواه معرفی می‌کنند. ۵۲ می‌گویند دموکرات‌ها بیش از حد افراطی هستند از جمله ۱۷ درصد از دموکرات‌هایی که خود را معرفی می‌کنند.

بر اساس یافته‌های این نظرسنجی، آمریکایی‌ها همچنین دیدگاه کاملاً منفی نسبت به هر سه رکن تشکیل‌دهنده دولت دارند؛ در مورد دیوان عالی با ۴۴ درصد دیدگاه منفی و ۴۲ درصد دیدگاه مثبت؛ در مورد کنگره با ۵۴ درصد دیدگاه منفی و ۲۸ درصد دیدگاه مثبت و در مورد شخص رئیس جمهور با ۵۰ درصد دیدگاه مثبت در مقابل ۴۶ درصد دیدگاه منفی.

این یافته‌ها و دیدگاه منفی افکار عمومی نه تنها برای بایدن بلکه تقریباً برای همه صاحبان مقام در واشنگتن یک چالش است.

دیوید پالئولوگوس مدیر مرکز تحقیقات سیاسی دانشگاه سافولک، گفت: وقتی دیدگاه منفی نسبت به هر سه رکن حکومت وجود دارد، نشان‌دهنده این است که شرکت‌کنندگان در نظرسنجی به عنوان نمونه‌ای از جامعه آمریکا، چه از نظر ساختاری و چه از نظر سیاسی، به دنبال چیزی جدید یا بهتر هستند.

راشل ناگلی ۵۳ ساله یک پرستار دموکرات از مانول ایالت تگزاس معتقد است که ممکن است در سال ۲۰۲۳ تحولی رخ دهد.

او با اشاره به مسائلی از جمله نژادپرستی گفت: امیدوارم یکی دو سال گذشته و حجم عظیمی از اتفاقات منفی که رخ داده زنگ خطری بوده باشد و بتوان از آن، درس‌های زیادی گرفت و به جلو رفت. در حال حاضر مشکلات بسیاری نظیر اعمال خشونت با استفاده از اسلحه، نژادپرستی در جامعه ما بیداد می‌کند.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/2aCUL4