امروز جمعه، ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

رکورد تاریخی حجم معاملات سالانه بورس کالا شکسته شد

بورس کالای ایران از ابتدای سال‌جاری تا پایان روز دوم آذر در آماری قابل توجه توانست، رکورد تاریخی حجم معاملات سالانه بازار فیزیکی را که مربوط به سال ۱۴۰۰ با معامله ۷۶.۱۴ میلیون تن بود، از ابتدای سال‌جاری تا پایان روز دوم آذر جابه‌جا کند؛ در این مدت ۷۶.۲۲ میلیون تن انواع کالا و محصول در بازار فیزیکی بورس کالا دادستد شد که این رقم، بیانگر روند مطلوب تامین مواد اولیه تولید از مسیر بورس کالاست.

به گزارش فراسو به نقل از کالاخبر، از ابتدای سال‌جاری تا پایان روز دوم آذر، ۷۶ میلیون و ۲۲۰ هزار تن انواع کالا و محصول در تالارهای مختلف بورس کالای ایران معامله شد. این درحالی است که مجموع معاملات صورت گرفته در بازار فیزیکی بورس کالا در پایان دوازده ماه سال گذشته، ۷۶ میلیون و ۱۴۶ هزار و ۸۳۰ تن بود.

همچنین ارزش معاملات انجام شده در بازار فیزیکی بورس کالا از ابتدای سال تا تاریخ مذکور بیش از ۵۵۲ (همت) هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود. ارزش کل معاملات سال ۱۴۰۰ بیش از ۶۳۰ همت بود و این به معنای آن است که بازار فیزیکی ۸۷ درصد از ارزش معاملات سال گذشته را در ۸ ماهه امسال ثبت کرده و با احتساب ماه‌های باقیمانده، به احتمال بسیار زیاد ارزش معاملات امسال رکورد دیگری را ثبت می‌کند.

روند معاملات در تالارهای بورس کالا

از ابتدای سال‌جاری تا پایان روز دوم آذر، معاملات در هر یک از تالارها به شرح زیر بود:

تالار محصول‌های صنعتی و معدنی: بیشترین حجم معاملات مربوط به محصول‌های صنعتی با حجم ۶۲ میلیون و ۸۳۱ هزار و ۵۲۳ تن کالا و محصول به ارزش ۳۳۱.۷ همت بود. در گروه معدنی نیز ۴۶۱ هزار و ۵۰۰ تن کالا و محصول به ارزش نزدیک ۴.۹ همت مورد معامله قرار گرفت.

تالار محصول‌های پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی: در مدت مذکور همچنین ۱۲ میلیون و ۳۸۰ هزار تن کالا و محصول به ارزش ۲۰۷ همت دادوستد شد.

تالار محصول‌های کشاورزی و بازار فرعی: در بخش کشاورزی ۱۰ تن محصول به ارزش ۳۰۴ میلیارد تومان و در بازار فرعی ۵۲۵ هزار و ۹۶۸ تن کالا و محصول به ارزش ۷.۴ همت مورد معامله قرار گرفته است.

تالار خودرو: از ابتدای سال تا ۲ آذر همچنین ۴ هزار و ۸۰ دستگاه خودرو به ارزش نزدیک ۳ هزار و ۳۶۲ میلیارد تومان در تالار خودرو بورس کالا دادوستد شده بود.

بازار املاک و مستغلات: ۲ واحد مسکونی در بخش اموال غیرمنقول به ارزش ۳۰ میلیارد تومان معامله شد.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/PvtAIT