امروز سه شنبه، ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

درباره فروش سهام عدالت به توافق نرسیدیم/ جمع شدن بساط بخت آزمایی با عرضه تمام خودروها در بورس کالا

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار آخرین وضعیت بازنگری آیین‌نامه سهام عدالت را تشریح کرد و درمورد اتفاقاتی که درمورد تغییر سازمان بورس رخ داده بود توضیحاتی را ارائه داد.

به گزارش فراسو، مجید عشقی در نشست خبری امروز(سه شنبه)با اشاره به برخی برنامه‌های پیش رو در بازار سرمایه توضیح داد: از برنامه‌های پیش رو می‌توان به تهیه پیش‌نویس سند راهبردی اموزش و ارتقا سطح سواد مالی، تدوین لایحه مدیریت تضاد منافع در بارار سرمایه، تدوین و تصویب دستورالعمل انتشار سوالق تخلفاتی و کیفری مدیران ناشران و نهادهای مالی و… اشاره کرد.

وی با اشاره به عرضه خودرو در بورس کالا گفت: طبق وعده‌ای که داده شده بود عرضه خودروهای پرتیراژ در بورس کالا صورت گرفت. امیدوارم به نقطه‌ای برسیم که بساط بخت آزمایی و روش‌های عجیب فروش خودرو جمع شود. البته مشکل خودروسازها فقط قیمت‌گذاری دستوری نیست و اصلاح ساختار مالی و کاهش تصدی‌گری دولت هم باید دنبال شود.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکید بر اهمیت گواهی صرفه‌جویی انرژی اظهار کرد: وزارت نفت و وزارت نیرو باید از گواهی صرفه‌جویی انرژی استفاده کنند. رایزنی‌هایی نیز درحال انجام است، این گواهی می‌توانند به بحث صرفه‌جویی و تامین مالی کمک کند.

عشقی با اشاره به افزایش دامنه نوسان گفت: این اتفاق در طول یک سال گذشته رخ داد. سازمان بورس بر اساس گزارش شرکت بورس و فرابورس مجدد در این خصوص تصمیم‌گیری می‌کند، اما به طور کلی افزایش دامنه نوسان نشان داد نقدشوندگی در بازار افزایش یافته است و در این مدت صف فروش کم‌تری داشتیم. ممکن است در ادامه کار تغییر حجم مبنا یا طبقه بندی بازارها مد نظر قرار بگیرد.

اخبار تغییر ریاست سازمان اشتباه خبری خوبی نبود

وی در ادامه درمورد اتفاقاتی که درمورد استعفا و تغییر رییس سازمان بورس مطرح شده بود، افزود: رفتن از سازمان دل‌پذیر است؛ موضوع استعفا در شورای عالی بورس مطرح شد و در گزارشی که در جلسه ارایه کردم به این‌ موضوع اشاره کردم که شاید اگر از سازمان کناره‌گیری کنم به نفع بازار باشد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: اما همه اعضا با توجه به گزارش ارائه شده با استعفا مخالفت کردند. موضوعاتی که درمورد تغییر سازمان مطرح شد اشتباه خبری خوبی نبود.

عشقی به این سوال که آیا از سمت مجلس فشاری در زمینه استعفا وجود دارد یا خیر، پاسخ داد: با مجلس در تعامل خوبی هستیم و این مباحث وجود ندارد.

درمورد سهام عدالت توافق وجود ندارد

وی در ادامه درمورد بازنگری آیین‌نامه سهام عدالت اظهار داشت: آیین‌نامه اجرایی سهام عدالت سال ۱۳۹۹ تصویب شد و از سال قبل مجدد در شورای عالی بورس مورد بررسی قرار گرفت. اما درمورد مدلی که درمورد نحوه آزادسازی، برگزاری مجامع، امکان فروش سهام عدالت در شورا به توافق نرسیدیم.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه تصمیماتی که درمورد سهام عدالت اخذ می‌شود تبعات زیادی دارد، افزود: در انتظار نهایی شدن مدل هستیم، البته مدیریت در دست دولت نیست. تصمیم شورا از سال گذشته بر این شد که مدیریت در میان مدت به کانون سهام عدالت منتقل شود و سهام‌داران در مجامع حاضر شوند.

عشقی با تاکید بر اینکه محور تصمیم‌گیری درمورد غیرمستقیم‌ها در دست کانون سهام عدالت است، گفت: برای دوره گذار تا زمانی که مجامع برگزار شود، یک کمیته سه نفره متشکل از وزارت اقتصاد، عضو حقیقی شورا و کانون سهام عدالت تشکیل شده است تا درمورد نحوه حضور شرکت سرمایه‌پذیر تصمیم‌گیری کند.

وی افزود: فروش سهام عدالت متناسب با شرایط بازار صورت خواهد گرفت. بازار باید کشش فروش این حجم از سهام را داشته باشد.

آماده عرضه خودروهای وارداتی در بورس کالا هستیم

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار درمورد عرضه خودروهای وارداتی در بورس کالا، گفت: این پیشنهاد مطرح شده اما نهایی نشده است. بورس سازوکارهای لازم را دارد و از نظر عرضه مشکلی وجود ندارد.

عشقی با اشاره به سامانه ستاره و امکان توثیق سهام گفت: این فرایند زمان‌بر است و آماده شدن زیرساخت‌های آن نیاز به زمان دارد. بانک‌های مهر و رسالت این فرایند را آغاز کردند و حدود ۷۰۰ نفر در بانک مهر از طریق توثیق سهام وام خرد دریافت کردند. به طور کلی این فرایند به سیاست‌های اعتباردهی بانک‌ها بستگی دارد. بانک‌های ملی و تجارت نیز پیگیر این موضوع هستند.

به گفته وی انتشار گسترده بیمه سهام برای صندوق‌های درآمد ثابت نیز یکی از ریسک‌های بازار بود که بیش از ۵۰۰ هزار نفر در این طرح مشارکت و سهام خود را با سود ۲۰ درصد برای یک سال از طریق صندوق تثبیت، بیمه کردند.

لزوم اصلاح مقررات در زمینه اوراق گام

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار درمورد افزایش نرخ اوراق گام در بازار سرمایه، اظهار داشت: این اوراق در یکی – دو ماه اخیر رشد زیادی داشت و با نرخ‌های بالا خریدوفروش می‌شود که با توجه به حساسیت بالای این موضوع، قطعا به اصلاح مقرراتی در زمینه اوراق گام نیاز داریم.

عشقی ادامه داد: انتشار اوراق گام در شبکه بانکی صورت می‌گیرد و توقف یا عدم توقف آن در حیطه اختیارات سازمان نیست اما در حال بررسی نرخ این اوراق هستیم تا با نظام‌مند کردن نحوه انتشار و معاملات ثانویه آن، این موضوع را در هیات مدیره سازمان بورس یا در شورای عالی بورس پیگیری کنیم.

وی با تاکید بر وضعیت بازارهای جهانی رو بازار سرمایه، گفت: نرخ ارز و وضعیت بازارهای جهانی روی بازار سرمایه تاثیرگذار است، قیمت‌های جهانی نوسان زیادی را تجربه می‌کنند و شاهد این هستیم که قیمت نفت طی ۱۰ روز ۱۰ درصد تغییر می کند. اما به طور کلی بازار سرمایه به نقطه‌ای رسیده است که می‌تواند ثبات خود را حفظ کند.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به نزدیک شدن به تاریخ تقدیم لایحه بودجه، افزود: در پیشنهادی که سازمان بورس درمورد بودجه مطرح کرده پیگیر بحث‌های مبنایی‌تر بودیم برای مثال اصلاح فرمول خوراک یا معامله برخی خوراک‌ها در بازار سرمایه.

آخرین وضعیت دارایکم و پالایشی یکم

عشقی درمورد آخرین وضعیت پالایشی یکم و دارایکم توضیح داد: از ابتدا ساختار این دو صندوق مناسب نبود و رکن بازارگردان باید در این دو صندوق فعال می‌شد. این اتفاق رخ داد و پالایش یکم دو هفته است که دارای بازارگردان شده و دارایکم نیز فرایند برگزاری مجمع و انتخاب بازارگردان را طی می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه تغییرات اساسنامه باید به تصویب هیات وزیران می‌رسید، گفت: فرایند اصلاح اساسنامه بسیار زمان‌بر بود. سهام ممتاز پالایشی یکم متعلق به شرکت ملی پالایش و پخش و سهام ممتاز دارایکم متعلق به وزارت اقتصاد است و انتخاب بازارگردان و سایر ارکان باید توسط مجامع این دو صندوق صورت بگیرد.

رییس سازمان بورس افزود: از زمانی که رکن بازارگردان در پالایشی یکم فعال شده فاصله قیمت به NAVکاهش یافته است اما کمتر شدن این فاصله به عوامل مختلفی بستگی دارد. انتظاری که از بازارگردان وجود دارد این است که فاصله بین قیمت و NAV تا جایی که امکان دارد کاهش یابد.

تعیین تکلیف سهام عدالت متوفیان درحال انجام است

عشقی در ادامه درمورد انتقال سهام عدالت متوفیان توضیح داد: طبق زمان‌بندی زیرساخت‌های فنی این انتقال انجام شد تا از بعد از شهریورماه انجام شود البته درمورد گواهی انحصار وراثت مخصوصا برای قبل از سال ۱۳۹۷ برخی بحث‌هایی مطرح است. زیرا بحث‌های حقوقی دقت خاصی را می‌طلبد و دراین مورد درحال رایزنی با حقوق قضایی هستیم تا کار با دقت انجام شود زیرا حدود ۱۵ میلیون نفر درگیر آن هستند.

وی با بیان اینکه عوامل مختلفی روی تصمیم سهام‌داران تاثیرگذار است، گفت: این عوامل از نرخ ارز تا ناارامی‌های اقتصادی و سیاسی و جنگ اوکراین و روسیه را شامل می‌شود. کار صندوق تثبیت این است که در چنین مواقعی به بازار ورود کند و به تعادل بازار کمک کند که این اتفاق رخ داده است و بخش عمده‌ای از معاملات توسط سهام‌داران خرد انجام می‌شود.

پرداخت الکترونیکی سود مجامع در دستور کار مجلس

وی، پرداخت الکترونیکی سود مجامع را دیگر اقدام های در دستور کار سازمان بورس ذکر و تصریح کرد: این موضوع و اجرایی شدن آن دور از ذهن به نظر می‌رسید اما با پیگیری‌های انجام شده این مساله در قانون بودجه به صورت قانون درآمد و اکنون در حال اجرا است.

عشقی با اشاره به سودهای رسوبی در شرکت‌ها، گفت: با توجه به اطلاعات ارائه شده از سوی شرکت سپرده گذاری مرکزی و اوراق بهادار، این سودها شناسایی و به مرحله پرداخت رسید که همچنان این مطالبه‌گری برای پرداخت سودهای رسوبی ادامه دارد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار به سرمایه گذاری غیرمستقیم در بورس اشاره کرد و گفت: با استفاده از ابزارها و نهادهای مالی باید سرمایه‌گذاری غیرمستقیم را طوری افزایش داد که همه افراد متناسب با سطح ریسک بتوانند ابزار انتخابی کنند که در راستای چنین مساله ای انواع صندوق‌ها مثل صندوق‌های اهرمی و جسورانه و تضمین سود و صندوق زمین و ساختمان تعریف شد.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/1QhfRP