امروز جمعه، ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

رئیس بانک مرکزی اروپا: تورم هنوز به اوج خود نرسیده است

رئیس بانک مرکزی اروپا دوشنبه شب گفت که گمان نمی‌کند تورم در اروپا با وجود رسیدن به بالاترین رکوردش، به اوج خود رسیده باشد.

به گزارش فراسو به نقل از بامداد سه‌شنبه ایرنا از گلوب اند میل، کریستین لاگارد رئیس بانک مرکزی اروپا همچنین به قانونگذاران اروپایی گفت که این بانک برنامه‌ای برای افزایش نرخ بهره برای مبارزه با این افزایش قیمت‌ها ندارد.

لاگارد افزود: ابهام بسیار زیادی وجود دارد که بدانیم آیا تورم که در ماه اکتبر به ۱۰.۶ درصد رسید، به زودی در ۱۹ کشوری که از واحد پول یورو استفاده می‌کنند کاهش خواهد یافت یا خیر.

وی گفت: «وقتی به آنچه که باعث تورم می‌شود نگاه می‌کنیم، چه این موضوع غذا و کالاها باشد و چه انرژی، مولفه‌ها یا جهتی را نمی‌بینیم که من را به این باور برساند که به اوج تورم رسیده‌ایم یا در کوتاه مدت ممکن است اوضاع بهبود یابد.»

لاگارد خطاب به کمیته امور اقتصادی و پولی پارلمان اروپا تاکید کرد: این بدان معناست که بانک مرکزی اروپا با تمام ابزارهایی که در اختیار دارد، به رام کردن تورم ادامه خواهد داد.

وی گفت: پس از سومین افزایش عمده نرخ بهره بانک‌های اروپایی در ماه اکتبر که سریع‌ترین نرخ افزایش تاریخ را رقم زد، بانک مرکزی اروپا انتظار دارد نرخ‌ها بیشتر به سطوح مورد نیاز برای اطمینان از بازگشت به موقع تورم به هدف میان‌مدت ۲ درصدی نزدیک شوند.

بانک مرکزی اروپا در تلاش است به فدرال رزرو یا همان بانک مرکزی آمریکا و سایر بانک‌های مرکزی در سراسر جهان بپیوندد. تورم در اروپا که با بهبود اقتصاد جهانی پس از همه گیری کرونا بهبود پیدا کرده بود، پس از آغاز جنگ روسیه و اوکراین رو به قهقرا گذاشت. بانک‌های مرکزی در خصوص خطر در رکود قرار گرفتن اقتصادها هشدار می‌دهند؛ زیرا جهان به خصوص اروپا با بحران انرژی، هزینه‌های غذایی بالاتر و تضعیف ارزها در برابر دلار آمریکا دست به گریبان است.

یک سازمان همکاری اقتصادی و توسعه مستقر در پاریس پیش بینی کرد که اقتصاد بین المللی در سال آینده تنها ۲.۲ درصد رشد کند. بسیاری از اقتصاددانان انتظار دارند در سال آینده در کشورهایی مانند اروپا، آمریکا و انگلیس رکود رخ دهد.

لاگارد دوشنبه شب اذعان کرد که جنگ روسیه به شدت به اروپا ضربه زد، خصوصا با توجه به نزدیکی اروپا به کانون درگیری و وابستگی شدیدش به واردات انرژی از روسیه.

پس از آنکه روسیه حجم زیادی از صادرات گاز طبیعی به اروپا را کاهش و قیمت پایه انرژی‌اش را افزایش داد، دولت‌های اروپایی ناچار شدند برای کمک به خانوارها و کسب‌وکارها، در قبوض خود مساعدت‌هایی در نظر بگیرند.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/ijJXbH