امروز سه شنبه، ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

اعتراض پکن به ممنوعیت فروش تجهیزات مخابراتی چینی در آمریکا

چین به ممنوعیت فروش تجهیزات مخابراتی چینی جدید توسط کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا اعتراض کرد.

به گزارش فراسو، وزارت بازرگانی چین اعلام کرد چین با ممنوعیت کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا با فروش تجهیزات مخابراتی چینی جدید مخالف بوده و تدابیری ضروری را برای حمایت از حقوق شرکت‌های داخلی بکار خواهد بست. سخنگوی این وزارتخانه از آمریکا خواست این رویه اشتباه را اصلاح کرده و سیاسی کردن و استفاده کردن از مسائل اقتصادی و سیاسی به شکل سلاح را متوقف کند.

دولت بایدن جمعه گذشته فروش یا واردات تجهیزات مخابراتی جدید شرکت‌های هواوی و ZTE چین را با استناد به ریسکهای امنیت ملی، ممنوع کرد.

اقدام اخیر کمیسیون ارتباطات فدرال، جدیدترین گام واشنگتن در مقابله با غول‌های فناوری چینی در بحبوحه واهمه مقامات آمریکایی از استفاده پکن از آنها برای جاسوسی از شهروندان آمریکایی است.

شرکت‌های هواوی و ZTE مکررا ادعاهای دولت آمریکا مبنی بر این که این شرکت‌ها ممکن است از مشتریان آمریکایی خود جاسوسی کرده و تهدیدی برای امنیت ملی هستند را رد کرده اند.

پنج شرکت چینی شامل هواوی، ZTE، هایترا کامیونیکیشن، هایک‌ویژن و داهوا با استناد به یک قانون سال ۲۰۱۹ که هدف آن حمایت از شبکه‌های ارتباطی آمریکاست، در مارس سال ۲۰۲۱ به عنوان تهدید برای امنیت ملی در فهرست سیاه قرار گرفته بودند. کمیسیون ارتباطات فدرال ژوئن سال ۲۰۲۱ اعلام کرده بود سرگرم بررسی ممنوعیت مجوز خرید تجهیزات شرکت‌هایی است که در لیست سیاه قرار دارند.

بر اساس گزارش رویترز، وانگ ونتائو، وزیر بازرگانی چینی در دیدار اخیر با کاترین تای، نماینده تجاری آمریکا، نگرانی خود را نسبت به محدودیت‌های تجاری آمریکا علیه چین، ابراز کرد.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/SmAU3S