امروز سه شنبه، ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

احتمال توافق ائتلاف اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت

تحلیلگران و متخصصان بازار نفت عقیده دارند اگر قیمت نفت خام در هفته آینده از حد فعلی پایین‌تر رود، ائتلاف اوپک پلاس مطمئناً تولید خود را در اجلاس آینده کاهش خواهد داد.

به گزارش فراسو به نقل از بلومبرگ، انتظار می‌رود اوپک و متحدانش در اجلاس آینده خود بازهم برای کاهش تولید به توافق برسند.

اوپک پلاس در اجلاس گذشته خود بر خلاف انتظار تاجران و علی‌رغم درخواست‌های رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد تولید خود را ۲ میلیون بشکه در روز پایین می‌آورد. اما با وجود این کاهش تولید، قیمت نفت در لندن به خاطر وضعیت چین تا حدود ۸۰ دلار در هر بشکه سقوط کرده است.

نمایندگان این ائتلاف که تا همین اواخر پیش‌بینی می‌کردند روند کاهش تولید برای بررسی تأثیرات آن متوقف می‌شود، حالا می‌گویند باید انتظار کاهش بیشتر تولید را داشت. اجلاس آینده این گروه در چهارم دسامبر برگزار می‌شود.

عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان هفته گذشته گفت ائتلاف اوپک پلاس در صورت لزوم، آماده کاهش بیشتر تولید جهت متعادل نگه‌داشتن عرضه و تقاضاست.

اکثر تاجران و تحلیلگرانی که بلومبرگ از آنها نظرسنجی کرده پیش‌بینی می‌کنند اوپک پلاس بین ۲۵۰ هزار تا ۲ میلیون بشکه در روز از تولید خود را کم کند.

ائتلاف اوپک پلاس تحت فشار از سوی کشورهای مصرف‌کننده برای افزایش تولید و کاهش تورم قرار دارد و از طرف دیگر کاهش بیشتر تولید روابط بین دولت بایدن و عربستان را تیره‌تر خواهد کرد.

یک روز پس‌از اجلاس اوپک پلاس، تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه واردات نفت خام روسیه اجرایی خواهد شد. دیپلمات‌های اتحادیه اروپا در حال مذاکره برای تعیین سقف قیمت برای نفت این کشور هم هستند. طبق پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی، این اقدامات ۱۵ درصد از تولید نفت روسیه را در اوایل سال آینده میلادی کاهش می‌دهد. البته تولید نفت روسیه به‌طرز شگفت‌آوری نسبت‌به تحریم‌های بین‌المللی از ابتدای حمله به اوکراین مقاومت کرده و پیش‌بینی‌های آژانس اغلب بسیار بدبینانه بوده‌اند.

تحلیلگران گروه اوراسیا طی گزارشی اعلام کردند اگر قیمت نفت خام در هفته آینده از حد فعلی پایین‌تر رود، ائتلاف اوپک پلاس مطمئناً تولید خود را در اجلاس آینده کاهش خواهد داد.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/Q5NnL3