امروز پنج شنبه، ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

۴ عامل رشد پرشتاب بازار سرمایه

رشد شاخص کل بازار سهام به افزایش تولید و فروش و رشد سود خالص شرکت‌های بورسی وابسته است.
به گزارش فراسو، سجاد مرادی، تحلیل گر بازار سرمایه، گفت: اوراق تبعی با هدف پوشش ریسک راه اندازی شده است، بنابراین این اوراق یکی از ابزار‌های بسیار خوب بازار سرمایه محسوب می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: افراد با خرید اوراق تبعی یا همان بیمه سبد سهام، به مدت یک سال اصل سرمایه که سبد سهام است را به علاوه ۲۰ درصد که تقریبا معادل سود بانکی است، تضمین می‌کنند.

مرادی تصریح کرد: ماهیت بازار سرمایه این است که سرمایه گذاران با قبول ریسک مشخص به دنبال بازدهی بیشتر از سود بانکی هستند؛ بنابراین بیمه سبد سهام به تنهایی سرمایه گذاران بازار سهام را به هدف خود نمی‌رساند.

این کارشناس بازار سهام تاکید کرد: با این که اوراق تبعی برای بازار سرمایه بسیار خوب است، با این حال این ابزار به تنهایی نمی‌تواند عامل تداوم رشد شاخص کل بازار سرمایه شود. برای این که رشد بازار سرمایه تداوم داشته باشد، باید عوامل کلان اقتصادی بهبود یابد.

مرادی تصریح کرد: در حال حاضر مهم‌ترین عواملی که موجب رشد شاخص کل بازار سرمایه می‌شود، رشد نرخ ارز است، زیرا ارزش جایگزینی شرکت‌های بورسی را افزایش می‌دهد، دومین عامل تقویت بازار سرمایه کنترل نرخ بهره بانکی توسط بانک مرکزی است و سومین عامل صعودی شدن بازار سرمایه به خارج از ایران وابسته است و آن افزایش قیمت کالا‌های جهانی است.

وی افزود: چهارمین و مهم‌ترین عامل تقویت بازار سرمایه به رشد بنیادی شرکت‌های بورسی وابسته است که به رشد تولید و فروش و افزایش درآمد خالص وابسته است.

این تحلیلگر بازار سرمایه ابراز داشت: اگر قیمت ارز در نرخ‌های فعلی باقی بماند و از طرف دیگر قیمت کامودیتی‌ها نیز رشد کند به عنوان خوراک برای بازار سرمایه عمل خواهد کرد و شاهد ادامه رشد پرشتاب بازار سرمایه خواهیم بود.

مرادی در پایان تاکید کرد: یکی از موضوعات مهم بازار سرمایه حجم معاملات بازار سهام است. در هفته‌های گذشته که شاخص کل نزولی بود، حجم معاملات به شدت کاهشی شده و تا دو هزار میلیارد تومان نیز افت کرده بود. اگر حجم معاملات بازار سهام به بیش از ۶ هزار میلیارد تومان برسد، درآن زمان رشد شاخص کل بازار سرمایه تداوم خواهد داشت.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/YaSAFa