امروز شنبه، ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

گردشگری خوراک با احیای غذاهای کهن ایرانی رونق می‌گیرد

کارشناس مسئول گردشگری خوراک وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، احیای غذاهای کهن ایرانی را در رونق و توسعه گردشگری خوراک موثر دانست و گفت: در فدراسیون گردشگری خوراک بر احیای این غذاها توجه و تمرکز داریم.

به گزارش فراسو، زهرا لاریجانی در گفت‌وگو با ایرنا درباره توسعه گردشگری خوراک و احیای غذاهای کهن ایرانی گفت: بعضی غذاهای کهن ایرانی را می‌توان به عنوان غذاهای از یادرفته برشمرد، که احیای آنها برای جذب و ماندگاری گردشگران به خصوص گردشگران داخلی، بسیار موثر خواهد بود.

کارشناس مسئول گردشگری خوراک وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افزود: هر کدام از استان‌های ما ظرفیت‌های خاص و متنوعی در غذاهای کهن ایرانی دارند که از آن جمله می توان به ۳۵ نوع غذای کهن در استان سیستان و بلوچستان مانند سبزوک و بتاهک، پنج نوع غذای کهن در استان خوزستان، مانند نان چرب شوشتر و هفت نوع غذای کهن در استان یزد، مانند انواع اِشنکه اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: قطعا در دبیرخانه علمی میز گردشگری خوراک ایرانی به این مقوله توجه خاصی خواهیم داشت و با استفاده از نظرات و ظرفیت علمی متخصصان نسبت به احیای غذاهای کهن ایرانی اقدام خواهد شد.

گردشگری خوراک با احیای غذاهای کهن ایرانی رونق می‌گیرد

پخت قدیمی‌ترین خورش و برنج جهان در ایران

لاریجانی با بیان این که غذاهای کهن ایرانی در ژن و شاخصه‌های وراثتی مردم ما نهفته است، گفت: فدراسیون گردشگری خوراک وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برای احیای غذاهای کهن ایرانی با استفاده از بنیه علمی صاحب‌نظران اقدام خواهد کرد که قطعا در توسعه گردشگری خوراک موثر است.

وی بیان کرد: قدیمی‌ترین خورش و برنج جهان در ایران طبخ میشده است، اما طبخ برنج در ایران باستان، رسم و رسوم خاصی داشته که هنوز هم این رسوم ماندگار است. در ایران باستان برای طبخ غذا به سختی و املاح آب، نوع اقلیم، دمای هوا و ارتفاع از سطح دریا به عنوان عوامل موثر که باعث افزایش کیفی سلامت و لذت بخشی مطلوب طعم غذا است توجه ویژه‌ای میشده است.

کارشناس مسئول گردشگری خوراک وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تشریح کرد: سفره‌های غذای ایران کهن، بسیار متنوع و گسترده بوده است، حتی به تفکیک مشاغل نیز دارای خواص زیاد و طبخ متفاوت بوده‌اند. به عنوان مثال غذاهای کاروانی(غذاهای سفری)، غذاهای بازاری، غذاهای نظامی، غذاهای چاپاری، غذاهای دهقانی (کشاورزی)، غذاهای چوپانی و غذاهای جاشویی، بخش‌های متنوعی از غذاهای کهن ایرانی بوده‌اند.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/ttJQsG