امروز پنج شنبه، ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

کاهش صادرات و واردات دومین اقتصاد بزرگ جهان

صادرات و واردات چین به طور غیرمنتظره‌ای در اکتبر کاهش یافت و اولین رکود همزمان از می ۲۰۲۰ را داشت زیرا مشکلات محدودیت‌های کووید در داخل و خطرات رکود جهانی تقاضا را کاهش داد و چشم‌انداز اقتصاد در حال مبارزه را تیره‌تر کرد.

به گزارش فراسو، داده‌های ضعیف، چالشی را برای سیاست‌گذاران در چین برجسته می‌کند زیرا آنها به اقدامات پیشگیری از بیماری همه‌گیر ادامه می‌دهند و تلاش می‌کنند فشار گسترده ناشی از افزایش تورم، افزایش گسترده نرخ‌های بهره در سراسر جهان و کاهش رشد جهانی را کنترل کنند.

داده‌های امروز (دوشنبه) نشان داد که محموله‌های خروجی در ماه اکتبر نسبت به سال قبل ۰.۳ درصد کاهش یافته و یک عقبگرد از رشد ۵.۷ درصدی در ماه سپتامبر داشته است و بسیار کمتر از انتظارات تحلیلگران برای افزایش ۴.۳ درصدی است و به عنوان بدترین عملکرد از ماه می ۲۰۲۰ بود.

داده‌ها نشان می‌دهد که تقاضا به طور کلی ضعیف است و تحلیلگران نسبت به تیرگی بیشتر صادرکنندگان در سه ماهه آینده هشدار می‌دهند که فشار بیشتری را بر بخش تولید کشور و دومین اقتصاد بزرگ جهان که با محدودیت‌های مداوم کووید- ۱۹ و ضعف طولانی‌مدت املاک مقابله می‌کند، وارد خواهد کرد.

صادرکنندگان چینی حتی نتوانستند از تضعیف بیشتر ارزش یوان و فصل خرید کلیدی پایان سال بهره ببرند و این امر بر افزایش فشار برای مصرف‌کنندگان و مشاغل در سراسر جهان تأکید می‌کند. تقاضای داخلی کم، تحت تاثیر محدودیت‌های جدید کووید و قرنطینه در ماه اکتبر و همچنین بازار مسکن سرد، به واردات نیز لطمه زد. خرید سویا در ماه گذشته به کمترین میزان در هشت سال اخیر رسید، در حالی که واردات مس کاهش یافت و واردات زغال سنگ پس از رسیدن به بالاترین سطح ۱۰ ماهه در سپتامبر کاهش یافت.

زیچون هوانگ، اقتصاددان چینی گفت: با نگاه به آینده، ما فکر می‌کنیم که صادرات در سه ماهه آینده کاهش بیشتری خواهد یافت. بر اساس محاسبات رویترز، رشد صادرات خودرو از نظر حجم نیز به شدت کاهش یافت و به ۶۰ درصد نسبت به سال قبل از ۱۰۶ درصد در سپتامبر رسید که نشان‌دهنده گذار از تقاضا برای کالا به خدمات در اقتصادهای بزرگ است. با گذشت تقریباً سه سال از همه‌گیری، چین به سیاست سختگیرانه مهار کووید- ۱۹ پایبند بوده است که تلفات اقتصادی سنگینی را به دنبال داشته و باعث ناامیدی و خستگی گسترده شده است.

ارقام ضعیف کارخانه و تجارت در ماه اکتبر نشان می‌دهد پس از اینکه در سه ماهه سوم بازگشت سریع‌تر از حد انتظار را گزارش کرد اقتصاد در سه ماهه آخر سال ۲۰۲۲ در تلاش است تا از گرفتاری خارج شود. جنگ اوکراین که باعث افزایش تورم در سطح جهانی شد، بر تنش‌های ژئوپلیتیکی افزوده و فعالیت تجاری را کاهش داده است.

تقاضای داخلی ضعیف که تا حدی به دلیل محدودیت‌های جدید کووید و قرنطینه در ماه اکتبر کاهش یافت، به واردکنندگان آسیب وارد کرد. محموله‌های ورودی نسبت به رشد ۰.۳ درصدی در ماه سپتامبر ۰.۷ درصد کاهش یافت که کمتر از افزایش ۰.۱ درصدی پیش بینی شده بود که ضعیف‌ترین نتیجه را از اگوست ۲۰۲۰ نشان می‌دهد.

واردات مس چین سقوط کرد

در این میان، چین بزرگ‌ترین مصرف‌کننده مس در جهان است. آمارهای اداره کل گمرک نشان می‌دهد که واردات مس و محصولات مسی این کشور در ماه اکتبر ۴۰۴ هزار و ۴۱۴ تن بوده است. این رقم نسبت به واردات ۴۱۰ هزار و ۵۴۱ تنی در اکتبر سال گذشته ۱.۵ درصد کاهش یافته است.

یک نظرسنجی نشان داد که فعالیت کارخانه‌های چین در ماه اکتبر به‌طور غیرمنتظره‌ای کاهش یافت که به دلیل کاهش تقاضای جهانی و محدودیت‌های سختگیرانه کووید-۱۹ که تولید را تحت تأثیر قرار داد، سنجیده شد. این به نوبه خود باعث کاهش تقاضا برای مس شد که به طور گسترده در کاربردهای برق، ساخت‌وساز و حمل‌ونقل استفاده می‌شود.

بر اساس گزارش رویترز، واردات اکتبر نیز نسبت به رقم ۵۰۹ هزار و ۹۵۴ تنی سپتامبر ۲۰.۷ درصد کاهش یافته است. بازار جهانی مس تحت تاثیر کاهش تقاضا، در بحبوحه افزایش تورم و رشد ضعیف اقتصادی، تیره شده است.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/iV79Oo