امروز جمعه، ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

ورود نقدینگی ارزش صف‌های خرید را بیشتر کرد

عرضه خودرو در بورس کالا عامل افزایش جذابت گروه خودرو در بازار سهام شده است.
به گزارش فراسو، پس از انتشار بسته ۱۰ بندی برای تقویت بازار سرمایه، شاهد ورود نقدینگی سنگین به بازار سهام بوده ایم، این موضوع موجب شد تا شاخص کل بازار سرمایه با حدود ۲۰۰ هزار واحد رشد از کانال یک میلیون ۲۲۶ هزار واحدی به کانال یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحدی رشد کند.

هر روز که می‌گذرد عوامل بنیادی در بازار سهام تقویت می‌شود و این موضوع موجب شده است تا ورود نقدنگی تقویت شود.

به عنوان نمونه در روز شنبه خبر افزایش نرخ سیمانی‌ها موجب شد تا سهام سیمانی در روزی که شاخص کل بورس ۱.۴ درصد عقب نشسته بود، با صف‌های خرد مواجه شوند.

در ادامه در روز یک شنبه نیز شاهد رشد گروه خودروسازی و گروه پالایشی بودیم، رشد این دو گروه موجب شد تا نقدینگی فراوانی جذب این بازار شود و شاخص کل را تقویت کند.

در روز شنبه که بسیاری از سهام‌ها منفی بودند، اما سهام ایران خودرو برای بسیاری از اهالی بازار سرمایه جذاب شده و رشد کرده بود، در ادامه در روز یک شنبه رشد سهام ایران خودرو موجب شد تا سهام‌ خودروسازها تقویت شود.

علت تقویت سهام خودروسازان ورود خودرو به بورس کالا است. در ادامه واگذاری خودرو به بورس کالا قرار است تا فردا هزار دستگاه خودرو ۲۰۷ سفید نیز در بورس کالا عرضه شود، عرضه خودرو در بورس کالا موجب می‌شود تا خودرو از قیمت گذاری دستوری خارج شود و کشف قیمت در بستر بورس کالا رقابتی و شفاف شود.

به عنوان نمونه با عرضه خودرو ۲۰۷ در بورس کالا که قیمت پایه آن ۱۸۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است، احتمالا حداقل ۵۰ درصد رشد قیمتی را در معاملات بورس کالا تجربه خواهد کرد، بنابراین با ورود خودرو به بورس کالا شرکت‌های خودرو سازی و شرکت‌های قطعه ساز زیر مجموعه از زیان سازی خارج شده و به سود می‌رسند.

شرکت‌های پالایشی نیز چند وقتی است که مورد توجه اهالی بازار سرمایه قرار گرفته اند، یکی از موارد توجه اهالی بازار سهام به پالایشی‌ها افزایش کرک اسپرد محصولات پالایشگاه‌ها است.

در پایان لازم به ذکر است، با تقویت بازار سرمایه نقدینگی از بازار‌های غیر رسمی و غیرمولد همچون بازار غیر رسمی ارز خارج شده و این نقدینگی در حال کوچ به بازار سهام است.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/FgSoeH