امروز پنج شنبه، ۹ فروردین ۱۴۰۳

سفرهای دریایی ایران برای جام‌جهانی قطر لغو شد

سرپرست اداره کل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد با وجود اقداماتی که برای انتقال تماشاگران ایرانی در ایام بازی‌های جام‌جهانی انجام شده بود، قطر در واپسین روزهای نزدیک به شروع بازی‌ها اعلام کرد نمی‌تواند امکان انتقال زمینی مسافر را از سایر بنادر این کشور به دوحه فراهم کند و به همین خاطر نتوانستیم در این ایام کشتی‌ها را برای انتقال تماشاگران فراهم کنیم.

به گزارش فراسو، مهدی فرمهینی فراهانی اظهار کرد: با توجه به اینکه دو کشور ایران و قطر از طریق دریا می‌توانند به هم متصل شوند، برای استفاده از پتانسیل سفرهای دریایی در سفرهای جام جهانی اقداماتی از اوایل سال جاری آغاز شد. این اقدامات شامل ساخت اسکله‌ها و پایانه‌های مسافری استاندارد در جزیره کیش و بندر بوشهر بود و همچنین با مالکان چند کشتی که در کشور وجود داشتند و سالیان گذشته در زمینه مسافربری و گردشگری فعال بودند، جلساتی برگزار کردیم و آز آنها خواستیم برای ایام جام جهانی کشتی‌هایشان را تعمیر و آماده فعالیت کنند.

وی ادامه داد: برآوردمان این بود که با آماده‌سازی دو کشتی، حدود ۱۵۰۰ مسافر می‌توانند در هر سفر جابه‌جا شوند. ما در حال اقدامات نهایی بودیم که در سفر اخیر مدیرعامل سازمان بنادر به قطر به‌همراهی وزیر راه و شهرسازی، قطر اعلام کرد وضعیت حمل‌ونقلش برای ایام بازی‌های جام‌جهانی از قبل برنامه‌ریزی شده و نمی‌تواند امکان انتقال زمینی مسافر را از بنادر حمد و بندر الرویس به دوحه فراهم کند.

سرپرست اداره کل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی بیان کرد: قطر بندر دوحه را به یک سری از کشتی‌های کروز اختصاص داده‌ که قرار است در این بندر پهلوگیری کنند و پیش‌بینی کردند که حدود ۱۲ هزار تخت در این کشتی‌ها قرار دهند تا مسافرانی که تماشاگر بازی‌ها هستند بتوانند در این هتل‌های دریایی پذیرش شوند. قرار بود کشتی‌های ما به بنادر الرویس و حمد بروند که به‌علت بعد مسافتی که تا بندر دوحه دارند، الرویس حدود ۱۵۰ کیلومتر و حمد حدود ۲۵ کیلومتر از محل برگزاری مسابقات فاصله دارند، نهایتا قطر اعلام کرد اگر بخواهد کشتی‌های ایرانی را در این بنادر پهلو دهد، نمی‌تواند وسیله نقلیه‌ای برای انتقال مسافران به دوحه فراهم کند.

فراهانی با بیان اینکه این آمادگی و ظرفیت وجود دارد که بعد از بازی‌های جام جهانی بتوانیم کشتی‌هایی را که دارند فعال می‌شوند و گواهینامه‌هایشان تمدید می‌شود، روانه قطر کنیم، افزود: اما برای ایام بازی‌ها، با وجود تمام آمادگی‌ها و اقدامات خوبی که برای انتقال تماشاگران ایرانی انجام شده بود، قطر در واپسین روزهای نزدیک به شروع بازی‌ها اعلام کرد که از پذیرش کشتی‌ها به‌دلیل عدم توانایی ترانسفر زمینی مسافران خودداری می‌کند و به همین خاطر نتوانستیم در این ایام کشتی‌ها را برای انتقال تماشاگران فراهم کنیم.

وی درباره علت این بدعهدی قطر توضیح داد: در فروردین‌ماه سال جاری، جلسه‌ای در کیش برگزار شد و وزیر حمل‌ونقل قطر با آقای قاسمی دیدار کردند و یک سری از بنادر و فرودگاه‌های ایران به‌عنوان بنادر و فرودگاه‌های پشتیبان جام جهانی معرفی شدند، زمانی که ما از قطر این خواسته‌ را مطالبه‌ کردیم، اعلام کردند ستادی زیر نظر امیردر قطر وجود دارد که به‌تازگی شکل گرفته‌ و وظیفه‌اش هماهنگی برای بازی‌های جام جهانی است و تصمیماتی فراتر از وزارتخانه‌های قطر می‌گیرد و آنجا تصمیم گرفته شده که سرویس‌های حمل‌ونقل جاده‌ای ما نمی‌توانند انتقال مسافران را به دوحه پوشش دهند. البته ما همچنان این پیگیری را ادامه می‌دهیم.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/W4dnq9