امروز جمعه، ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

برترین کشورها از نظر شاخص بازار باز

چین با انتشار شاخص بازارهای باز، خواستار اقتصاد بازتر جهانی شد.

به گزارش فراسو به نقل از بیزنس، شاخص جهانی باز بودن تجاری که سطح باز بودن ۱۲۹ اقتصاد جهان از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۲۰ را ارزیابی می‌کند، طی روز شنبه در پنجمین مجمع اقتصادی بین‌المللی هونگ کیائو در شانگهای منتشر شد.

در سال ۲۰۲۰، شاخص جهانی باز بودن ۰.۷۴۹۱ بود که ۰.۰۲ درصد نسبت به سال ۲۰۱۹ کاهش داشت. این کاهش عمدتاً با افزایش انزوای اجتماعی فرامرزی به دلیل همه‌گیری کووید-۱۹ همراه بود.

این شاخص که اولین بار در سال ۲۰۲۱ منتشر می‌شود، توسط مؤسسه اقتصاد و سیاست جهانی زیر نظر آکادمی علوم اجتماعی چین و مرکز تحقیقات انجمن بین‌المللی اقتصادی هونگ کیائو گردآوری شده و در گزارش جهانی باز بودن ۲۰۲۲ نیز گنجانده شده است.

بر اساس این شاخص، ۱۰ اقتصاد باز در سال ۲۰۲۰ سنگاپور، آلمان، منطقه اداری ویژه هنگ کنگ چین، ایرلند، سوئیس، هلند، کانادا، مالت، فرانسه و بریتانیا بودند.

شاخص باز بودن چین از ۰.۷۱۰۷ در سال ۲۰۱۲ به ۰.۷۵۰۷ در سال ۲۰۲۰ افزایش یافت و ۵.۶ درصد صعود ثبت کرد و رتبه آن از ۴۷ به ۳۹ رسید.

در همین حال، همانطور که شاخص نشان می‌دهد، کشورهای بریکس و اقتصادهای امتداد کمربند و جاده بازتر شده‌اند.

در سال ۲۰۲۰، شاخص باز بودن اقتصادهای کمربند و جاده ۰.۷۲۱۸ بود که ۰.۴ درصد نسبت به سال ۲۰۱۹ افزایش داشت و شاخص باز بودن بریکس با ۰.۲ درصد افزایش به ۰.۷۰۹۱ در سال ۲۰۲۰ رسید. ایالات‌متحده که بازترین اقتصاد در سال ۲۰۰۸ بود، به رتبه ۲۳ سقوط کرد.

این گزارش خاطرنشان کرد که در میان چالش‌های امنیتی که جهان با آن مواجه است، همه کشورها باید به دنبال صلح از طریق باز بودن تجاری و فراگیر بودن باشند، امنیت را از طریق همکاری برد-برد ارتقاء دهند و مشترکاً آینده‌ای جهانی ایجاد کنند.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/0U9xID