امروز شنبه، ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

اثر مثبت بازار توافقی بر ثبات قیمت ارز/ دلیلی برای نوسان نرخ‌ها وجود ندارد

نماینده مردم قزوین در مجلس گفت: بازار توافقی بر ثبات نرخ ارز تاثیرگذار بوده و اساسا دلیلی برای وجود نوسان در بازار ارز وجود ندارد.

به گزارش فراسو، لطف الله سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع و معادن و نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز درباره عدم افزایش نرخ ارز برخلاف بیان احتمالاتی درباره افزایش نرخ ارز از سوی برخی با توجه به حوادث اخیر و تحریم‌های کشور‌های اروپایی به خبرنگار ایبِنا گفت: قیمت ارز بیشتر از مسائل روانی تاثیر می‌پذیرد. مصرف ارز کشور و نیاز مردم و از سوی دیگر درآمد ارزی دولت از طریق فروش نفت و صادرات کاملا روشن است.

وی در ادامه اضافه کرد: کشور ایران نزدیک به ۴۰ میلیارد دلار نیاز ارزی دارد که درآمد آن بسیار بیشتر از این مبلغ است؛ بنابراین دلیلی برای وجود نوسان در بازار ارز وجود ندارد، ضمن اینکه بانک مرکزی آن را مورد کنترل قرار می‌دهد و در صورتیکه نیاز باشد، جبران می‌کند. از طرف دیگر مردم نیز دیگر تحت تاثیر تحرکات دشمن قرار نمی‌گیرند و آثار روحی و روانی که همواره دشمن بر مردم باقی می‌گذاشت، تقریبا بی اثر شده است.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن در مجلس شورای اسلامی درباره تاثیر بازار توافقی بر ثبات قیمت در بازار ارز اظهار داشت: سیاست‌های پولی و مالی بانک مرکزی، براساس نظرات کارشناسی پیش می‌رود، بنابراین بازار توافقی حتما بر ثبات قیمت ارز تاثیرگذار بوده و از طرفی صادرکننده‌ها هم ارز حاصل از صادرات را به کشور بر می‌گردانند.

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در خانه ملت در این رابطه تصریح کرد: بانک مرکزی پیش از این اعتماد به نفس لازم را نداشت دلیل این اظهار نظر هم این است که ارز در اختیار دولت است و دلیلی برای عدم کنترل بازار وجود ندارد. بانک مرکزی در حال حاضر بازار را به خوبی تنظیم می‌کند و در مجلس هم که با دوستان بانک مرکزی صحبت کردیم، به آن‌ها در برخی از موارد متذکر شدیم.

سیاهکلی درباره تذکرات مجلس به بانک مرکزی چنین توضیح دد: بر فرض بانک مرکزی درباره واردات خودرو مدام براین نکته تاکید داشت که فاقد ارز لازم برای تخصیص این مبلغ است، مجلس هم عنوان می‌کرد که یک میلیارد دلار رقمی نیست که برای تامین آن چنین ادعایی مطرح شود.

وی در ادامه بیان کرد: بانک مرکزی در دولت قبل فاقد یک ثبات فکری و مدیریتی بود و همانطور که اشاره کردم ازاعتماد به نفس لازم را برای کنترل قیمت ارز برخوردار نبود. اکنون به نظر می‌رسد که حداقل در حوزه مدیریت بانک مرکزی دقت بیشتری به خرج داده می‌شود.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/pfj2HN