امروز جمعه، ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

گردشگری روستایی کاشان نیازمند توجه مسئولان است

گردشگری روستایی کاشان نیازمند توجه مسئولان است به نحوی که لازمه حفظ میراث روستایی رونق‌بخشی به گردشگری روستایی است.

به گزارش فراسو، گردشگری و صنعت توریسم از اهمیت بسیار زیادی در جوامع امروز برخوردار است به نحوی که با توجه به ارزش افزوده این صنعت حوزه دولتی در کنار بخش خصوصی نیز در توسعه و گسترش آن نقش‌آفرینی می‌کنند که نشان از اهمیت صنعت گردشگری است.

صنعت گردشگری را می‌توان تنها صنعتی قلمداد کرد که حتی تحریم‌ها علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی نیز بر آن اثر چندانی نداشته است و حضور گردشگران خارجی در اقصی نقاط کشور و استقبال شایسته از آنان نیز به عنوان سفیران حوزه گردشگری عمل می‌کند و تبلیغی برای صنعت توریسم ایران محسوب می‌شود.

حوزه صنعت گردشگری تنوع بسیار زیادی دارد و در حوزه‌های مختلف فعال است و از جمله این حوزه‌ها صنعت گردشگری روستایی است که متاسفانه در منطقه کاشان کمتر به آن پرداخته شده است در حالی که شمال استان اصفهان پتانسیل‌های زیادی در حوزه گردشگری روستایی به دلیل وجود روستاهایی نظیر ابیانه، پنداس و دیگر روستاها دارد.

عدم توجه شایسته به حوزه گردشگری روستایی علاوه بر مدیران گاهی توسط فعالان حوزه گردشگری نیز مورد بی‌مهری قرار گرفته، اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم همت مسئولان بر مهاجرت معکوس و رونق‌بخشی به اقتصاد روستایی بوده است.

محمدشریف زارعی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، با بیان اینکه متاسفانه تاکنون گردشگری روستایی مورد غفلت واقع شده است، اظهار داشت: این در حالی است که احیا و معرفی فرهنگ غنی روستایی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

وی ضمن تاکید بر مشارکت تمامی روستاها در رونق‌بخشی صنعت گردشگری روستایی، افزود: از مسئولان مربوطه به ویژه مسئولان اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کاشان طرحی هدفمند را مطالبه کردیم تا به صورت آزمایشی در روستاهای شهرستان کاشان اجرایی شود.

فرماندار شهرستان کاشان رونق‌بخشی به گردشگری روستایی موجب حفظ بافت و اصالت تاریخی روستاها می‌شود، ابراز داشت: هنر و کار در روستاهای ایران جزو بخش جدانشدنی زندگی مردم است و از این رو برای تحقق رونق اقتصادی در روستاها، باید گردشگری روستایی با شتاب بیشتری پیش برود.

احمد دانایی‌نیا نیز در این زمینه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کاشان، با بیان اینکه لازم است برای روستاهای هدف گردشگری در این منطقه اقدام اساسی صورت پذیرد، اظهار داشت: این اقدامات باید با هدف حفظ میراث فرهنگی این روستاها انجام شود.

وی ضمن اشاره به علاقه حضور برخی از مردم کشورهای اروپایی به حضور در روستاها در شب‌ها افزود: در اوایل انقلاب ۷۰ درصد از جمعیت کشور ساکن روستاها بودند، افزود: این در حالی است که امروزه اکثر جمعیت در نقاط شهری متمرکز شدند و این موضوع می‌تواند حوزه گردشگری روستایی در منطقه کاشان را تحت تاثیر قرار دهد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کاشان ضمن تاکید بر لزوم حفظ اقتصاد وابسته به زمین ابراز داشت: لازم است تا بسته‌های سرمایه‌گذاری برای توسعه گردشگری روستایی تبیین و تعریف شود و این در حالی است که میراث روستایی تاکنون در حوزه میراث فرهنگی کاشان سابقه نداشته است.

وی با بیان اینکه لازم است اجرای پروژه‌های بنیاد مسکن در روستاهای شهرستان کاشان با اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این شهرستان هماهنگ شود، گفت: برخی از روستاهای منطقه کاشان مثل پنداس از توابع شهر برزک امکان ثبت ملی دارد در حالی که ثبت ملی یک روستا در مجموع به نفع کل مردم آن روستا است.

محسن ذوقی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کاشان، اظهار داشت: رونق اقتصادی و توسعه کسب و کارهای روستایی با گردشگری روستایی می‌تواند زمینه‌های خوبی را برای مهاجرت معکوس روستاییان از شهر به روستاهای محل اقامت خود فراهم کند.

وی افزود: به تجربه ثابت شده است که یکی از زمینه های بسیار مورد علاقه گردشگران داخلی و توریست های خارجی در هنگام گردش استفاده از ظرفیت‌های بوم‌گردی است که با رونق توسعه گردشگری این ظرفیت‌ها بیش از پیش می‌تواند خود را نشان دهد.

فعال حوزه گردشگری روستایی در شهرستان کاشان ابراز داشت: تجربه دیگر کشورها که در گردشگری روستایی بسیار فعال هستند نشان داده است که با برنامه‌ریزی مطلوب و استفاده از ظرفیت‌های تبلیغی و اطلاع‌رسانی می‌توان به خوبی این حوزه از صنعت گردشگری را به جهانیان معرفی کرد.

وی با بیان اینکه برخی از کشورهای منطقه به خصوص کشورهای عربی به طور ویژه، تمرکز زیادی بر روی گردشگری روستایی انجام دادند، گفت: در کنار تمام فواید و آورده هایی که ممکن است توسعه گردشگری روستایی برای یک روستا و مردمانش داشته باشد، برخی دغدغه‌های نیز اهالی روستا و کارشناسان این حوزه را نگران کرده است.

ذوقی تصریح کرد: مخاطرات محیط زیستی و تغییر بافت تاریخی و سنتی یک روستا از جمله دغدغه‌هایی است که فعالان این حوزه صراحتا به آن اشاره می‌کنند و نسبت به آن نگران هستند و از سویی دیگر ورود گردشگران به یک گستره جغرافیایی کوچک همانند یک روستا در مقایسه با یک شهر امکانات و زیرساخت‌های مطلوب را طلب می‌کند که لزوم ورود بخش خصوصی احساس می‌شود.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/VrTUq3