امروز پنج شنبه، ۹ فروردین ۱۴۰۳

کاهش گام به گام نقدینگی مضر با بکارگیری اوراق گام

به گفته یک کارشناس حوزه بازار سرمایه تامین سرمایه از طریق اوراق گام خاصیت ضد تورمی دارد.
به گزارش فراسو، دولت سیزدهم برای کاهش تورم در جامعه و تسهیل تامین سرمایه برای واحد‌های تولیدی اقدام به استفاده از اوراق گام در بورس کالا کرده است که طبق گفته حمید آذرمند مدیر اداره تامین مالی زنجیره تولید بانک مرکزی، امسال حداقل ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از معاملات بورس کالا با ابزار‌های اعتباری مانند اوراق گام تامین مالی می‌شود.

گفتنی است که استفاده از اوراق گام، روش‌های تامین مالی مبتنی بر بازار سرمایه را توسعه می‌دهد و در این راستا بانک مرکزی به میزان ۵۰ هزار میلیارد تومان به بانک‌ها جهت تضمین اوراق بدهی منتشر شده توسط شرکت‌ها در بورس مجوز می‌دهد.

اوراق گام از ایجاد نقدینگی مضر جلوگیری می‌کند!

مهدی بیات منش کارشناس بورس کالا بیان کرد: هدف استفاده از اوراق گام جلوگیری از ایجاد نقدینگی مضر است؛ به عنوان مثال؛ شرکتی از روش گرفتن وام برای تامین سرمایه استفاده می کند در این جا ممکن است تسهیلات صرف افزایش تولید نشود و به مصرف شخصی مانند خرید خانه اختصاص یابد، پس استفاده از اوراق گام باعث افزایش تولید به صورت غیر تورمی می‌شود.

بیات منش اوراق گام را روغن چرخ‌های تولید دانست و گفت: اگر شرکتی بخواهد از سایر روش‌ها مانند فروش سهام و گرفتن وام با پرداخت سود، تامین سرمایه کند باید هزینه بیشتری را نسبت به تامین سرمایه از طریق اوراق گام بپردازد، پس می‌توان گفت؛ تامین مالی از طریق اوراق گام به جز پرداخت کارمزد به بانک، هزینه‌ای ندارد.

وی تاکید کرد: سرعت بالا در تامین مالی از دیگر مزایای این اوراق است، اما اگر تامین سرمایه بخواهد از طریق وام صورت بگیرد مراحل قانونی آن زمان‌بر است، همچنین اعتبار تامین این روش نسبت به سایر روش‌ها مانند وام بالا است.

صرفه جویی در زمان به کمک اوراق گام

همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه، گفت: صدور مجوز  اوراق گام به صورت کلی  و یکجا انجام می‌شود، پس نیازی به انتشار اوراق برای هر پروژه یا شرکت نیست که این امر در زمان نیز صرفه جویی می‌کند. همچنین روش تامین مالی از طریق اوراق گام باعث افزایش نقدینگی نمی‌شود چون با پس دادن اولین زنجیره قرض، نقدینگی از بین می‌رود.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: در سازوکار اوراق گام، سرمایه از بخش‌های کم بازده گرفته می‌شود و به بخش‌های پر بازده داده می‌شود. پس قسمتی از مشکل سرمایه در گردش واحدها با استفاده از این اوراق رفع خواهد شد.

دارابی تشریح کرد: هم اکنون موضوع اوراق گام باعث تامین زنجیره اعتبار می‌شود اما تامین سرمایه به روش استقراض از بانک مرکزی نقدینگی ایجاد می‌کند و این نقدینگی به صورت پایدار در اقتصاد باقی می‌ماند.

اوراق گام در ژاپن و آلمان نیز استفاده می‌شود

این کارشناس بازار سرمایه گفت: کشورهای مختلف به دو دسته بانک محور یا بازار سرمایه محور تقسیم می‌شوند، اقتصادهایی مانند ژاپن و آلمان بانک محور هستند که می‌توان نمونه استفاده از اوراق گام را در این کشورها مشاهده کرد.

دارابی بیان کرد: تامین سرمایه از طریق اوراق گام برای بانک نیز بهتر است چون در آن قیمت، تعداد و میزان بدهی مشخص است.

با نظر به صحبت کارشناسان می توانیم بگوییم که تامین سرمایه از طریق اوراق گام خاصیت ضد تورمی دارد و در این روش، زمان و هزینه کمتری مصرف می‌شود، بنابراین با توجه به ملاحظات تورمی کشور و نیاز سرمایه در گردش بالای واحدهای اقتصادی، اوراق گام یک ابزار ضروری محسوب می‌شود.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/9DoxNH