امروز چهارشنبه، ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

نگاه حمایتی وزیر ارتباطات به “شبکه پست کشور”

در برنامه‌های وزیر ارتباطات چشم انداز رسیدن به «ایرانی هوشمند در تراز انقلاب اسلامی» در افق ۱۴۰۴ در هشت موضوع مهم شامل حکمرانی دیجیتال و تعاملات بین‌المللی، دولت هوشمند و تحول دیجیتال، شبکه ملی اطلاعات و توسعه پایدار زیرساخت‌های ارتباطی، هوشمند سازی خدمات پستی، تنظیم مقررات حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، اقتصاد دیجیتال، حفظ حریم خصوصی و امنیت فضای تبادل اطلاعات و شتابدهی رشد صنعت فضایی دسته بندی شده است.

به گزارش فراسو به نقل از دفتر ارتباطات شرکت ملی پست؛ فصلنامه چاپار طی گزارشی از  نگاه حمایتی عیسی زارع پور به «شبکه پست کشور» گفته است که متن آن در ادامه آمده است.

در برنامه‌های وزیر ارتباطات چشم انداز رسیدن به «ایرانی هوشمند در تراز انقلاب اسلامی» در افق ۱۴۰۴ در هشت موضوع مهم شامل حکمرانی دیجیتال و تعاملات بین‌المللی، دولت هوشمند و تحول دیجیتال، شبکه ملی اطلاعات و توسعه پایدار زیرساخت‌های ارتباطی، هوشمندسازی خدمات پستی، تنظیم مقررات حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، اقتصاد دیجیتال، حفظ حریم خصوصی و امنیت فضای تبادل اطلاعات و شتابدهی رشد صنعت فضایی دسته بندی شده است.
عیسی زارع پور در مدت حضور خود در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات توجه ویژه ای به شبکه پستی کشور داشته است. چند مرتبه حضور در طی حدود یکسال تصدی جایگاه وزیر ارتباطات درجمع خانواده شبکه پست، دغدغه معیشتی کارکنان پست توسط وی و تاکید بر بهبود آن همچنین ماموریت های درنظرگرفته شده برای پست در دولت سیزدهم مشتمل بر طرح تحول و هوشند سازی پست گواهی بر حساسیت های ویژه وی در این حوزه است.
عیسی زارع پور در سخنان خود همواره ماموریت وزارت ارتباطات را «استفاده حداکثری از فضای فناوری» خوانده و گفته است هدف در این دوره این است که علاوه بر «داشتن ایرانی هوشمند در تراز انقلاب اسلامی»، «طعم شیرین فناوری» را نیز به مردم بچشانیم.
وی با نگاه حمایتی از کسب‌وکارهای دیجیتال معتقد است ارتباطات و فناوری اطلاعات، زیرساخت توسعه تمام بخش‌های کشور است.
وزیر ارتباطات با تاکید براین موضوع که نگاه ارکان برنامه‌ریز کشور به رشد اقتصاد دیجیتال در مقایسه با اقتصاد سنتی باعث شده تا بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات سهم مهمی را در برنامه ریزی‌های کشور به خود اختصاص دهد می گوید با رشد کسب و کارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات، صنعت پست می تواند با ارائه خدمات متنوع نوین پستی مبتنی بر فناوری اطلاعات و ایفای نقش موثر به عنوان اصلی‌ترین بازیگر زنجیره نیازمندی‌های مردم، علاوه بر خلق ثروت، گامی موثر در جهت هدف تحقق ایران هوشمند بردارد.
او در نخستین دیدار خود با مدیران شبکه پستی کشور، «صنعت پست» را موتور حرکت اقتصاد دیجیتال نامیده است. زارع پور در این دیدار گفت: «پست در امتداد فضای مجازی و در فضای واقعی به عنوان لجستیک نقش کلیدی و حیاتی دارد.»
وزیر ارتباطات دولت سیزدهم، استمرار هوشمندسازی را لازمه حفظ این سرمایه ملی می داند و معتقد است در شرکت ملی پست به عنوان پشتیبان اقتصاد دیجیتال ظرفیت‌های بزرگی نهفته است که باید از حالت بالقوه به فعلیت برسد و با همکاری بخش خصوصی چابک‌، فعال و متحول شده و خدمات با کیفیت‌تری به مردم ارائه دهد.
تنوع در سبد خدمات پستی و استفاده از فناوری‌های جدید در زنجیره خدمات پستی عواملی است که وی آنها را لازمه هموار سازی مسیر ارتقای شبکه پست کشور می داند.
عیسی زارع‌پور، در پیام بزرگداشت روز جهانی پست در سال گذشته، با بیان اینکه صنعت پست از قدیمی‌ترین نهادهای بشری و اولین سازمان ارتباطی جهان است، گفته است در عصر حاضر که تحول دیجیتال تمام عرصه های زندگی بشر را در نوردیده و با سرعتی شگرف نیازمندی های مردم را دگرگون ساخته، خلق ارزش های جدید در خدمات پستی که یکی از هزاران خدمت برخواسته از توسعه فناوری اطلاعات است، تنها در سایه استفاده از مدیران خوش‌فکر و خلاق در کنار کارکنانی پرتلاش و معتمد رقم خواهد خورد.
وی ورود بخش خصوصی به صنعت پست کشور را فرصت مغتنمی برای همکاری متقابل بخش دولتی و خصوصی و استفاده از ظرفیت‌ها و مزایای تمامی بازیگران و ذینفعان این صنعت خوانده و عنوان داشته است در صورت استفاده بهینه از این فرصت مغتنم، می‌توان امیدوار بود علاوه بر ارتقای بهره‌وری و افزایش کیفیت خدمات پستی، رضایت‌مندی مشتریان داخلی و خارجی نیز میسر شود.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین طی سخنانی در آیین راه اندازی  سیستم سورتینگ هوشمند مرکز تجزیه و مبادلات پست کشور با تقدیر از خدمات کارکنان پست کشور در ایام کرونا گفت: «پست در این دوران که بسیاری از کسب و کارها تعطیل و فرایندها غیرحضوری شد بیش از همه در صحنه بود و با افزایش حدود سه برابری میزان مرسولات در این مدت مواجه بود.»
حفظ و توجه به سرمایه های باارزش انسانی شرکت ملی پست از موارد مورد تاکید اوست، زارع پور همواره بالاترین سرمایه پست را «نیروی انسانی» و «اعتمادی» خوانده است که مردم به این برند قدیمی دارند و معتقد است .
زارع پور در بخشی از سخنان خود در این مراسم گفته است انتظار می‌رود با مجموعه ای از اقدامات موثر پیرامون ساختن پستی نوین، لبخند رضایت بر روی لبان مردم عزیزمان بیش از گذشته داشته باشیم،تا بتوانیم  یاد و خاطره‌ خوشی که ما از پست و پستچی‌ها داشتیم را برای نسل امروز که مبتنی بر فناوری فکر می‌کنند و انتظارات و توقعات آن ها بیش از گذشته و بر اساس حمکرانی فناوری است را محقق کنیم.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در بازدید از نمایشگاه یک روزه دستاوردهای نوآورانه شرکت های دانش بنیان عضو مرکز نوآوری پست با عنوان «ایده بازار پست» که در موزه ارتباطات برگزار شد در جمع خبرنگاران از مراحل «هوشمند سازی پست» گفت و این فرایند را در کنار «طرح تحول پست» جزء اصلی ترین برنامه های وزارت ارتباطات خواند.
وی که چندی پیش معاون اول رئیس جمهور را در آیین گردهمایی موزعین شبکه پستی کشور در موزه ارتباطات همراهی کرد، در جمع این قشر از کارکنان عنوان داشت: « هرگز یادمان نرفته است که کارکنان زحمتکش پست در طول دوران شیوع کرونا و برای آنکه کار مردم انجام شود چه فشاری را تحمل کردند. قدردانشان هستم، خدا حافظشان باشد. من از ابتدای مسوولیتم در وزارت ارتباطات تا امروز همواره پیگیر وضعیت معیشتی کارکنان تلاشگر پست بوده‌ام و از این پس هم خواهم بود.»

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/Kh4UN6