امروز جمعه، ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

مسیر سبز گردشگری صفویه در استان اردبیل احیا می‌شود

 مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل گفت: قصد داریم مسیر سبز گردشگری صفویه برای معرفی پیشینه تاریخی، مذهبی و فرهنگی را با برگزاری رویداد اردبیل ۲۰۲۳ احیا کنیم و همراهی مجموعه‌های دولتی و مردمی برای تحقق این امر ضروری است.

به گزارش فراسو، رضوان باقلاچی روز دوشنبه در گفتگو با ایرنا تصریح کرد: رویداد بین المللی اردبیل ۲۰۲۳ که این شهر را به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو سازمان اکو معرفی می‌کند اتفاقی مهم برای استان است و در تصمیم‌گیری برای این رویداد ۱۰ کشور دخیل هستند و در سال ۹۸ با پیشنهاد اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اردبیل در تاجیکستان و با رای اکثریت اعضا سازمان اکو، اردبیل به عنوان پایتخت گردشگری انتخاب شد.

وی افزود: این رویداد با اهمیت و تاثیرگذار در استان اردبیل از دی ماه امسال آغاز خواهد شد و هرچند بیشتر مرتبط با حوزه اقتصادی و گردشگری است اما چون اردبیل خاستگاه حکومت صفویه است، باید مجموعه‌های دولتی و مردمی در راستای رویداد و معرفی تاریخ فرهنگی و مذهبی اردبیل، فعالیت کنند و میزبان شایسته‌ای برای کشورهای عضو اکو باشیم.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل ادامه داد: این رویداد علاوه بر ثمرات اقتصادی و گردشگری، در حوزه‌های مسائل اجتماعی، فرهنگی و علمی، می‌تواند زمینه انعقاد تفاهم‌نامه‌هایی مابین ایران و کشورهای عضو اکو در حوزه‌های مختلف باشد.

باقلاچی گفت: باید نخبگان جامعه، پیشکسوتان، تشکل‌های مردم نهاد و دستگاه‌های اجرایی، پیشنهادات خود را برای برگزاری هدفمند و پر ثمر رویداد ارایه کنند تا بعد از جمع‌بندی، بسته پیشنهادی خودمان را برای توسعه مناسبات مختلف به کشورهای عضو اکو ارایه کنیم تا به صورت کامل و جامع از ظرفیت‌های استان اردبیل بهره‌برداری شود.

این مقام مسئول اظهار کرد: رویداد اردبیل ۲۰۲۳ برای حل مسائل و مشکلات استان نیز مثمر ثمر خواهد بود و اردبیل به جهت خاستگاه بودن برای سلسله صفویه و مذهب تشیع در کشور و منطقه، می‌تواند بستر مناسبی برای گردشگران کشورهای مختلف باشد تا گردشگران، هم از اماکن گردشگری استان بازدید و هم در مناطق مستعد سرمایه‌گذاری کنند.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل گفت: اردبیل استانی چهار فصل با ویژگی‌های خاص است و با نیم ساعت فاصله با جنگل و با یک ساعت فاصله با دریا مرتبط است و دشت اردبیل دارای ظرفیت‌های بزرگی است و آب‌های گرم و معدنی نیز از داشته‌های استان است و از سوی دیگر اردبیل جزو امن‌ترین استان‌های کشور محسوب می‌شود و باید این سرمایه‌ها و قابلیت‌ها به خوبی معرفی و تبیین شود.

باقلاچی ادامه داد: با توجه به رویکرد دولت سیزدهم برای توسعه استان و دغدغه‌ای که شخص نماینده ولی فقیه در استان و استاندار اردبیل در این رابطه دارند و با عنایت به برنامه هایی که برای توسعه و رونق گردشگری استان تدارک دیده شده است، کشورهای عضو اکو برای سرمایه‌گذاری و فعالیت اقتصادی در استان ترغیب خواهند شد.

او اضافه کرد: اگر اعضای اکو در حوزه‌های اقتصادی و گردشگری استان اردبیل سرمایه‌گذاری کنند، در کاهش آسیب‌های اجتماعی نیز تاثیرگذار خواهد بود و هر چند اردبیل شهری با فرهنگ به شمار می‌رود و خرده فرهنگ‌های بسیار ارزشمند بومی داریم اما این سرمایه‌ها و داشته‌ها گاه به فراموشی دچار شده است و باید احیا شود.

وی افزود: یکی از فرهنگ‌های مردم اردبیل که زبانزد عام و خاص است، رسم مهمان‌نوازی مردم این دیار است که هر آنچه دارند را بر طبق اخلاص نهاده و برای مهمانان خود آماده می‌کنند و برای اینکه این فرهنگ اصیل بومی را احیا و حفظ کنیم، بهتر است همه مردم در برگزاری رویداد اردبیل ۲۰۲۳ وارد میدان فعالیت شوند.

باقلاچی ادامه داد: اگر عشق و محبت مردم استان اردبیل نسبت به مهمانان داخلی و خارجی به معنای واقعی به نمایش گذاشته شود، گردشگران، مسافران و اتباع کشورهای عضو اکو به منزله سفیران فرهنگی ما، پیام رسان و مبلغ مهمان‌نوازی مردم استان اردبیل خواهند بود و شادابی و خوش‌خلقی مردم اردبیل را به گوش هموطنان خود خواهند رساند.

وی تصریح کرد: با وجود اینکه آغاز میزبانی ما از اتباع کشورهای عضو اکو مقارن با فصل زمستان خواهد بود اما با عنایت به اینکه اردبیل طی دوره‌های متعدد به عنوان قطب تفریحات و گردشگری زمستانی شناخته می‌شود و جشنواره‌های آن بارها برگزار شده است، اگر در این رویداد به خوبی در مقابل مهمانان حاضر شویم، ثمرات و نتایج مفید و متعددی حاصل خواهیم کرد.

وی با تاکید بر اینکه ضرورت دارد از تجربیات سایر استان‌ها و مجموعه‌های مختلف که در این خصوص تخصص دارند و با اصول مهمان داری آشناتر هستند استفاده شود، گفت: تجربیاتی از شهری ساری که پایتخت گردشگری اکو در سال ۲۰۲۲ بود، اخذ و روی آنها برنامه‌ریزی شده است.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل گفت: در دی ماه سال قبل در جلسه‌ای در اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بر ضرورت برگزاری دوره‌های آموزشی اصول معاشرت، آداب مهمان‌داری و پذیرایی تاکید کردم و از این نظر استقبال هم شد و البته رسالت ذاتی اداره کل یاد شده ایجاب می‌کند که این کارها و اقدامات را همواره در دستور کار داشته باشند.

باقلاچی در پایان این مصاحبه با قدردانی از خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز اردبیل به جهت تولید محتواهای خبری ارزشمند، اظهار کرد: ایرنا یکی از خبرگزاری‌های پرتفسیر در جامعه است و نقش خود را در راستای ارائه خدمات دولت به مردم انجام می‌دهد و به نوعی پل ارتباطی بین مردم و دولت است و محتواهای ارزشمندی تولید و منتشر می‌کند.

سازمان همکاری‌های اقتصادی که با مخفف نام انگلیسی آن “اکو” شناخته می‌شود، ابتدا در سال ۱۳۴۱ با عضویت ایران، پاکستان و ترکیه و با عنوان “آر سی دی” یعنی سازمان همکاری عمران منطقه‌ای شکل گرفت و بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، در سال ۱۳۷۲ با پیوستن کشورهای افغانستان، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان، قرقیزستان، ازبکستان و تاجیکستان به آن، این سازمان با عنوان اکو شناخته شد.

این سازمان اکنون با ۱۰ عضو، نزدیک به نیم میلیارد نفر جمعیت و حدود هشت میلیون و ۷۰۰ هزار کیلومتر مربع وسعت دارد و دبیرخانه سازمان در تهران است و هدف غایی سازمان اکو، توسعه پایدار اقتصادی و گردشگری برای بهبود زندگی و رفاه مردم اعضای آن است.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/OBUV4B