امروز پنج شنبه، ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

عامل قیمت بالا مسکن، دستورالعمل‌های ساخت‌و‌ساز است

شهردار تهران با بیان اینکه با قیمت سرسام آور مسکن رو به رو هستیم، گفت: دستورالعمل‌های حوزه ساخت و ساز برای مردم راهگشا نبود و تنگنا ایجاد کرده است.

به گزارش فراسو، علیرضا زاکانی شهردار تهران روز پنجشنبه در یکصدو چهاردهمین نشست مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران در مشهد گفت: سال ۹۱ حدود ۳۵ میلیون متر پروانه ساختمانی در تهران صادر شد که این میزان در سال گذشته به پنج میلیون متر کاهش یافته است و با افول جدی در این حوزه مواجه هستیم.

او افزود: یک کارمند برای خرید خانه باید سال‌ها حدود ۳۰ درصد از حقوق مکفی را کنار بگذارد تا صاحبخانه شود و حل مشکل در این بخش نیازمند اهتمام ویژه سران قواست.

شهردار تهران ادامه داد: امروز مشکلات متعددی از جمله اشتغال و مسکن گریبانگیر ماست، اما توجه به مسکن به عنوان نقطه امیدبخش برای کشور فرصت طلایی ایجاد می‌کند.

زاکانی بیان کرد: حوزه مسکن، تحریم پذیر و تهدید پذیر نیست و با همت جهادی می‌توان بار سنگین تامین مسکن را از دوش مردم برداشت.

او تصریح کرد: ۲۰ کلانشهر با جمعیت بیش از ۵۰۰ هزار نفر در کشور وجود دارد و رونق ساخت و ساز و مسکن، ثروت آوری در پی دارد.

شهردار تهران تاکید کرد: حال شهر‌ها خوب نیست و آن‌ها از نابسامانی و فرسودگی رنج می‌برند و آلودگی هوا، ترافیک و مشکلات متعدد ایمنی از معضلات کلانشهرهاست.

زاکانی اظهار کرد: امکانات شهرداری‌ها و شرایط آن‌ها متناسب با نوع خدمتشان نیست و امروز که نزاع با دشمن بر سر کارآمدی، ایجاد رضایتمندی و منزلت شایسته است نباید به دشمن اجازه داد با ایجاد نارضایتی در مردم مانع عبور از دوران گذار شوند.

او افزود: امروز در مجموعه شهر‌ها و کارگزاران نظام ظرفیت‌های بی نظیری وجود دارد که با بهره گیری از آن‌ها این امر در میان مدت و کوتاه مدت شدنی و قابل تحقق است.

شهدار تهران ادامه داد: موضوع شهرداری‌ها نیز خدمت، آبادانی و پیشرفت است، امروز بیش از ۷۵درصد از جمعیت کشور در شهر‌ها سکونت دارند و در استان‌های دارای کلانشهر نیز بیش از ۸۵ درصد جمعیت در کلانشهر‌ها سکونت دارند و نزدیکترین سطح ارائه خدمت و رضایتمندی برای مردم توسط شهرداری‌ها ارائه می‌شود از این رو باید برای شهرداری ها، اهتمام و قدر و منزلت لازم قائل شد.

زاکانی بیان کرد: ظرفیت‌ها در شهر‌ها محدود است و همین میزان محدود ظرفیت نیز با ناهماهنگی و موازی کاری از بین می‌رود در حالی که در قالب مدیریت واحد شهری می‌توان ظرفیت‌ها را به هم گره زد و در راستای توسعه و پیشرفت شایسته به کار بست.

او تصریح کرد: در حوزه قوانین و مقررات نیز عقب ماندگی‌هایی وجود دارد و از خلاء و دوگانگی و مشکلات متعدد رنج می‌بریم و در حوزه دریافت مطالبات شهرداری‌ها نیز سال گذشته با عنایت رئیس جمهور و بدنه دولت دولت گام‌های موثری در وصول مطالبات برداشته شد، اما در این حوزه عقب ماندگی وجود دارد.

شهردار تهران تاکید کرد: ظرفیت قانونی بسیاری وجود دارد که حق و حقوقی برای شهرداری‌ها ایجاد می‌کند، اما از دریافت آن‌ها محروم هستیم یعنی خدمات ارائه می‌شود، اما به ازای آن برای ما محرومیت وجود دارد و این موضوع آسیب زیادی وارد می‌کند.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/SD1IOK