امروز جمعه، ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

تردید درمورد قدرت فرانسه در تامین انرژی؛ تمدید فعالیت دو راکتور هسته ای در آلمان

برلین با اعلام تضعیف قدرت فرانسه در تامین انرژی برای خود و آلمان، فعالیت دو راکتور با برنامه تعطیلی را تمدید کرد.

به گزارش فراسو به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی فرانسوی «۲۰ مینوت»، دولت آلمان به طور رسمی اعلام کرد فعالیت دو رآکتور را که قرار بود متوقف شود برای تامین انرژی در زمستان تمدید می‌کند. دلیل این تصمیم ضعف تامین انرژی فرانسه و وخامت وضعیت این کشور در هفته‌های اخیر اعلام شده است.

در اوایل ماه سپتامبر (شهریور) دولت سوسیال دمکرات اولاف شولتس که فعالان احزاب طرفدار محیط زیست نیز در آن حضور دارند، اعلام کرد که روند تعطیلی ۲ راکتور از سه راکتور برق هسته ای را که تعطیلی آن برای پایان سال جاری میلادی پیش‌بینی شده بود، معکوس کرده است. همچنین اعلام شد این راکتورها تا بهار ۲۰۲۳ در حالت آماده باش قرار گیرند تا تنها در مواقع اضطراری تامین انرژی مورد استفاده قرار گیرند.

اما امروز برلین از این هم فراتر رفته و با اعلام وضعیت نامناسب فرانسه که از مدت ها پیش منبع مهم تامین برق هسته ای آلمان محسوب می‌شد، فعالیت دو راکتور را تمدید و اعلام کرد: وضعیت فرانسه خوب نیست و در هفته‌های اخیر به شکل قابل توجهی این وضعیت رو به وخامت داشته است.

وزیر اقتصاد آلمان روبرت هالبک (Robert Habeck) دیروز (سه‌شنبه) در یک نشست مطبوعاتی اعلام کرد: به منظور اطمینان از تامین انرژی نیروگاه «ایزار۲» (Isar ۲ در نزدیکی مونیخ) و «نیکاروستهم» ( Neckarwestheimدر جنوب غرب) احتمالا تا سه ماهه نخست سال ۲۰۲۳ از شبکه برق جدا نخواهد شد.

وی افزود: وضعیت در فرانسه بدتر از پیش‌بینی‌هاست. من به عنوان مسئول تامین انرژی این تصمیم (تمدید فعالیت راکتورها) را ضروری می دانم.

این در حالی است که این وزیر دولت آلمان از حزب سبزهاست که همواره با استفاده از انرژی هسته ای برای تامین انرژی مخالفت کرده است.

این گزارش حاکی است: حدود ۲۵ راکتور از ۵۶ راکتور فعال در پارک هسته ای فرانسه، به دلیل مسائلی چون خوردگی و یا عملیات تعمیر و نگهداری از دسترس خارج است. شرکت برق فرانسه وعده داده است تعمیرات تا ماه فوریه صورت گرفته و این راکتورها به شبکه تولید برق متصل شوند.

وزیر اقتصاد آلمان در برلین گفت: هم اکنون کمبود حجم برق وجود دارد که آلمان بخشی از آن را از نیروگاه های گازی جبران می کرد.

وی با بیان اینکه «وضعیت بدتر از آن چیزی است که تاکنون انتظار می رفت»، افزود: پیشتر توضیحات اپراتور فرانسوی بیش از حد مثبت بود.

کریستیان دور (Christian Dürr) رئیس گروه پارلمانی لیبرال‌ها با استقبال از تصمیم وزیر اقتصاد گفت: دلگرم کننده است که حزب سبزها در مسیر درستی قرار گرفته اند.

پیشتر امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه گفته بود که در بحبوحه بحران انرژی که اروپا با آن مواجه است، کشورش بخشی از گاز مورد نیاز آلمان را تامین می‌کند.

رئیس‌جمهوری فرانسه گفته بود: آلمان به گاز ما و ما به برق تولید کشور اروپایی دیگری به ویژه آلمان نیاز داریم. ما قرار است اتصالات گاز را نهایی کنیم تا در صورت نیاز و به منظور همبستگی بتوانیم گاز را به آلمان تحویل دهیم (…). از طرف دیگر، برلین در شرایطی است که می تواند برق بیشتری تولید کرده و در دوره اوج مصرف به دست ما برساند.

اتحادیه اروپا تاکنون ۶ بسته تحریم را علیه روسیه تصویب کرده است که بر مبنای آخرین مورد آن صادرات نفت مسکو به کشورهای عضو تا پایان سال ۲۰۲۲ (دی ماه) به‌طور کامل متوقف می‌شود. این تحریم‌ها تا کنون با افزایش بهای سوخت به افزایش بی سابقه تورم در این کشورها منجر شده است. همچنین تردیدهای جدی در ادامه واردات گاز از روسیه به اروپا سبب شده این کشورها علاوه بر گرانی با تهدید کمبود انرژی آن هم در آستانه فصل سرد، مواجه شوند.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/3p16pY