امروز پنج شنبه، ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

تبدیل عربستان به زندانی بزرگ در دوره محمد بن سلمان

ارتقا و تثبیت قدرت محمد بن سلمان در عربستان در پی نامرئی شدن تدریجی ملک سلمان، حرکت این کشور را در مسیر تبدیل شدن به زندانی بزرگ تسریع کرد.

به گزارش فراسو؛ عربستان با نقض گسترده حقوق بشر و سکوت جامعه بین المللی به ویژه مدعیان غربی حقوق بشر به زندانی بزرگ مبدل شده است.

به گزارش «میدل ایست آی»،انتصاب «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان به عنوان رئیس الوزرای این کشور با هدف دریافت مصونیت دیپلماتیک در پرونده «جمال خاشقجی»، منتقد عربستان که در کنسولگری این کشور در ترکیه به طرز فجیعی به قتل رسید، انجام شد.

«بن سلمان» پس از آن که در سال ۲۰۱۷ به ولیعهدی معرفی شد، به تدریج اقتدار دیگر شاهزادگان سعودی را از بین برده و کنترل همه امور عربستان را در دست گرفته بود و عملا یگانه حاکم این کشور بود.

«محمد بن سلمان» در سال‌های اخیر تلاش زیادی کرد تا با انجام تبلیغات دولتی شامل اجرای پروژه‌ها و چشم اندازهای کلان به موازات آزادسازی‌های ادعایی مذهبی و اجتماعی تصویری مطلوب از عربستان در جامعه بین الملل ارائه کند.

در این تبلیغات سخنی از حذف مخالفان و منتقدان «بن سلمان»  و سبک حکومت خفقان او نبود، سبکی که عربستان را به زندانی بزرگ تبدیل کرد.

البته قتل وحشیانه «خاشقجی» در سال ۲۰۱۸ رسوایی بزرگی برای «بن سلمان» به دنبال داشت و سبب شد بسیاری از کشورهای جهان اقدام به فاصله گرفتن از عربستان کنند.

«بن سلمان» با وجود تلاش‌های بسیار برای مقابله با مقصر شناخته شدنش در پرونده منتقد سعودی، به شدت منزوی شد؛ اما این روند در نهایت با سودجویی و منفعت طلبی مقام‌های غربی تحلیل رفت.

کشورهای غربی در بحبوحه بحران جهانی انرژی بی توجه به همه مسائل فوق به سمت عربستان شتافتند و این فرصت را به «بن سلمان» دادند تا از موضع قدرت اقدام به چانه زنی کند.

«بن سلمان» به خوبی دریافته که با در اختیار داشتن طلای سیاه بسیار زیاد می‌تواند همه پرونده‌های خود از جمله پرونده‌های حقوق بشری اش را کنترل و در نهایت حل کند.

او حتی از فرصت مذکور برای تسریع روند عادی سازی روابط با رژیم آپارتاید صهیونیستی نیز استفاده می‌کند؛ هرچند به نظر می‌رسد عجله ای برای بازگشایی سفارت رسمی در اراضی اشغالی نداشته باشد.

اکنون حکومت عربستان را می‌توان به این صورت توصیف کرد: ترکیبی از مشت آهنین استالین و سرمایه داری نئولیبرال غربی.

اگرچه ترکیب مذکور، برنامه نوسازی امیدبخشی را ارائه می‌کند اما نمی‌تواند امنیت بیشتری برای سعودی‌ها به دنبال داشته باشد.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/gBW6NW