امروز سه شنبه، ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

گسترش پایه های مالیاتی با اجرای پایانه های فروشگاهی

 نماینده سابق مجلس گفت: راه‌اندازی سامانه مودیان و پایانه فروشگاهی قدم بزرگی در هدفمند کردن دریافت مالیات و گسترش پایه های مالیاتی دانست.
به گزارش فراسو، حمیدرضا فولادگر، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس دهم درباره نقش سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی در حوزه ضابطه‌مند کردن نظام مالیاتی کشور گفت:  اگه واقعا می خواهیم در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و فرامین رهبر معظم انقلاب در این حوزه مالیات را جایگزین درآمدهای نفتی کنیم حتماً باید پیش از هر اقدامی نظام مالیاتی کشور در راستای اصول اقتصاد مقاومتی حرکت کند، در غیر این صورت نظام مالیاتی کشور نمی‌تواند جایگزین مطلوبی برای درآمدهای نفتی باشد، زیرا اگر دولت به درآمدهای نفتی وابسته باشد و از طرف دیگر بخواهد مالیات را از طرق و راه های مختلف کسب کند فقط و فقط بر دامنه مشکلات خواهد افزود .

وی افزود: متأسفانه حتی نفت را وارد زنجیره ارزش نکرده‌ایم یعنی خام فروشی نفت سبب شده تا از فرآورده‌های آن به نحو مطلوب استفاده نبرده و مالیات این بخش را هم کسب نکنیم. اگر نفت خام وارد زنجیره ارزش و تولید می شد امروز از همین پتروشیمی ها می توانستیم مالیات قابل توجهی را به دست آوریم و درآمدهای دولت از طریق مالیات پتروشیمی‌ها رشد قابل توجهی می‌یافت و دیگر دولت مجبور نبود کسبه و تجار را تحت فشار قرار دهد.

نماینده مجلس دهم بیان داشت: نظام مالیاتی کشور باید واقعا به گونه‌ای هدفمند و ضابطه‌مند اصلاح شود تا شاهد فرارهای مالیاتی و بی‌عدالتی در حوزه دریافت مالیات نباشیم. در حوزه دریافت مالیات نیازمند این هستیم که جامعه هدف را گسترش دهیم، یعنی بسیاری از طبقات و گروه‌های اقتصادی وجود دارند که مشمول دریافت مالیات نیستند یعنی دولت از آنها مالیات دریافت نمی کند. از سوی دیگر بخش قابل توجهی از گروه‌های هدف فرار مالیاتی انجام می دهند که بخشی از این فرارهای مالیاتی مشهود و بخشی دیگر پنهان است.

فولادگر اظهار داشت: راه اندازی سامانه مودیان و پایانه فروشگاهی قدم بزرگی در هدفمند کردن دریافت مالیات و گسترش جامعه هدف محسوب می شود. پایانه های فروشگاهی مکمل خوبی برای سامانه مؤدیان است و ترکیب پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان می‌تواند اتفاق مبارکی را در عرصه مالیاتی کشور رقم بزند. البته قرار بر این بود که سال گذشته از این سامانه رونمایی شود و کمی راه اندازی و رونمایی از آن به طول انجامید اما به هر حال قدم خوبی است که باید استمرار پیدا کند و به سایر بخش های اقتصادی تجاری و تولیدی کشور متصل شود.

وی تاکید کرد: سامانه مودیان و پایانه فروشگاهی در راستای شفاف کردن نظام مالیاتی، جلوگیری از فرارهای مالیاتی و ضابطه‌مند کردن نحوه و شیوه دریافت مالیات است. مبارزه با فساد یکی از اصولی است که می‌توان با سامانه مودیان و پایانه فروشگاهی آن را دنبال کرد.

فولادگر از ملزومات مهم دریافت مالیات را رونق کسب و کار و توسعه تجارت و رونق اقتصادی عنوان کرد و گفت: بارها گفته‌ام اگر کسب و کار رونق پیدا کند و اقتصاد توسعه یابد منابع درآمد دولت از طریق مالیات افزایش پیدا می‌کند اما در وضعیت رکود اقتصادی نباید انتظار افزایش درآمدهای مالیاتی را داشت البته فرارهای مالیاتی بسیاری از سوی برخی افراد انجام می‌شود که می‌توان از طریق سامانه مودیان فرارهای مالیاتی را شناسایی و به سراغ آنها رفت./ برنا

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/98NC4a