امروز جمعه، ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

هزینه واردات انرژی چین از روسیه افزایش یافت

هزینه چین برای خرید کالاهای انرژی روسیه شامل نفت خام، فرآورده‌های نفتی، گاز و زغال سنگ، ماه میلادی گذشته به رکورد ۸.۳ میلیارد دلار افزایش یافت.

به گزارش فراسو، میزان واردات اوت ۶۸ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش داشت و طبق آمار گمرکی، شامل رکورد بالای واردات زغال سنگ بود. میزان واردات چین از روسیه در مدت شش ماه از زمان آغاز در اوکراین، به حدود ۴۴ میلیارد دلار رسید که ۷۴ درصد افزایش نشان داد.

اگرچه افزایش جهانی قیمتهای انرژی، در افزایش ارزش واردات نقش داشت اما چین با توجه به نرخهای تخفیفی، حجم بالاتری از کالاهای انرژی را از متحد استراتژیک خود خریداری می‌کند. روسیه هم به نوبه خود به بازارهای جدیدی برای صادرات نیاز دارد تا از دست رفتن بازارهای اروپایی را جبران کند.

چین در حالی هزینه واردات از روسیه را افزایش داده که میزان واردات انرژی این کشور امسال به دلیل کندی رشد اقتصادی و قرنطینه‌های سخت‌گیرانه که تقاضا برای سوخت را ضعیف کرده، کاهش پیدا کرده است.

صادرات نفت روسیه به چین ماه میلادی گذشته به ۸.۳۴ میلیون تن در مقایسه با ۷.۱۵ میلیون تن در ژوییه و ۶.۵۳ میلیون تن در اوت سال ۲۰۲۱، افزایش یافت. در ماه‌های آینده که تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه مسکو بر سر جنگ در اوکراین تشدید می‌شود، روسیه احتمالا نفت و فرآورده‌های نفتی بیشتری به چین ارسال خواهد کرد.

واردات زغال سنگ از روسیه به چین در اوت بر مبنای سالانه، ۵۷ درصد رشد کرد و به ۸.۵ میلیون تن رسید که شامل ۱.۹ میلیون تن زغال سنگ کک‌شو برای صنعت فولادسازی بود. خرید گاز طبیعی مایع به ۶۷۱ هزار تن رسید که بالاترین میزان از سال ۲۰۲۰ بود و ۳۷ درصد در مقایسه با اوت سال ۲۰۲۱ افزایش داشت. این حجم شامل واردات از طریق خط لوله نیست.

در این بین، شرکت گازپروم روسیه روز سه شنبه اعلام کرد عرضه گاز به چین از طریق خط لوله قدرت سیبری را در فاصله ۲۲ تا ۲۹ سپتامبر برای کارهای تعمیراتی متوقف خواهد کرد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، هزینه چین برای انرژی در اوت ۸۳ درصد از کل واردات این کشور از روسیه بود. کالاهای دیگری که چین از روسیه وارد کرد، شامل مس پالایش شده، نیکل پالایش شده، آلومینیوم پالایش شده، پالادیم، طلا و گندم بود.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/ZxuOWA