امروز سه شنبه، ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

عرضه دستگاهی برای کاهش مصرف آب از سوی محققان کشور

محققان کشور دستگاهی را بر اساس بازچرخانی آب برای کاهش مصرف آب تولید کردند.

به گزارش فراسو، ابراهیم عزیزی، مجری طرح، با اشاره به خصوصیات دستگاه کاهنده مصرف آب، گفت: این دستگاه قادر به کاهش ۸۰ درصدی مصرف آب است و از آنجایی که طبق آمارها حدود ۱۵ میلیون مشترک آب در کشور وجود دارد، می‌توان با نصب این دستگاه برای آن‌ها، میزان مصرف آب را در حد قابل توجهی کاهش داد.

وی مکانیزم عملکردی این دستگاه را باز چرخانی آب و مصرف چندین باره آن دانست و ادامه داد: بخشی از آب مصرفی در منازل بدون اینکه دچار آلودگی شود، مستقیما از طریق شبکه فاضلاب بلااستفاده و از چرخه مصرف خارج می‌شود و بخشی به تناسب نوع استفاده به صورت فاضلاب در می‌آید.

به گفته مجری طرح، تحقیقات نشان می‌دهد بخش قابل توجهی از فاضلاب خانگی که در اثر شست‌وشوی ظروف، البسه و یا استحمام ایجاد می‌شوند، در صورت تصفیه مجدداً قابل استفاده خواهند شد.

عزیزی یادآور شد: این دستگاه پس از تشخیص آب سالم و استفاده نشده، آن را از آب آلوده جدا کرده و پس از تصفیه، مجدداً توسط آلیاژ مخصوصی به جریان مصرف بازمی‌گرداند.

وی خاطر نشان کرد: این دستگاه از بخش‌های مختلفی چون ترمینال مرکزی، خرطومی، شیلنگ، شیرآلات، پمپ جداکننده و فیلتر مخصوص تشکیل شده است.

این محقق، کم حجم بودن و قابل استفاده در سینک‌ها و روشویی‌های کوچک، حذف سیفون و امکان افزودن فیلترهای مختلف با کارکردهای متفاوت را از مزایای این طرح نام برد و یادآور شد: قابل استفاده بودن در انشعابات آب کل کشور، امکان به‌روز رسانی و ارتقای محصول برای کاربری‌های مختلف، قیمت مناسب برای مصرف کننده، سهولت و امکان نصب توسط مصرف کننده، عدم نیاز به تخریب و عملیات عمرانی جهت نصب و قابلیت تنظیم فشار آب در اوج مصرف و پرفشاری از دیگر مزایای این دستگاه به شمار می‌روند.

عزیزی ادامه داد: این طرح قابلیت استفاده در بیمارستان‌ها، منازل، کانکس‌های ستاد بحران، پارک‌ها و فضای سبز و هتل‌ها را دارد.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/mSprxO