امروز جمعه، ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

صعود قیمت نفت با افت دلار

قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه تحت تاثیر افت ارزش دلار و نگرانی‌های عرضه در آستانه اجرای تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه، صعود کرد.

به گزارش فراسو، بهای معاملات نفت برنت با ۶۰ سنت معادل ۰.۷ درصد افزایش، به ۹۱ دلار و ۹۵ سنت در هر بشکه رسید. نفت برنت روز جمعه ۰.۵ درصد افزایش داشت. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۳۹ سنت معادل ۰.۵ درصد افزایش، به ۸۵ دلار و ۵۰ سنت در هر بشکه رسید.

هر دو شاخص هفته گذشته تحت تاثیر رشد ارزش دلار آمریکا، بیش از یک درصد کاهش داشتند که سومین کاهش هفتگی متوالی آنها بود. نفت، به دلار آمریکا قیمت‌گذاری می‌شود و قوی شدن ارزش دلار، این کالا را برای خریداران غیرآمریکایی گران‌تر می‌کند. شاخص دلار روز جمعه تقریبا ثابت بود اما برای چهارمین هفته در پنج هفته گذشته افزایش یافت.

به گفته تحلیلگران گروه ANZ، آغاز اجرای تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه نفت روسیه در اوایل دسامبر، بر بازار سایه افکنده است. با مختل شدن عرضه در اوایل دسامبر، بعید است بازار شاهد واکنش سریع از سوی تولیدکنندگان آمریکایی باشد.

اختلالات بیشتر عرضه، یک ریسک جدی مانده است و همزمان، تسهیل محدودیتهای کووید ۱۹ در چین ممکن است تا حدودی خوش بینی ایجاد کند.

چین تسهیل محدودیت‌های کرونایی در چنگدو که شهری با بیش از ۲۱ میلیون سکنه است را آغاز کرده و این اقدام، نگرانی‌ها نسبت به دورنمای تقاضا برای سوخت در دومین مصرف کننده بزرگ انرژی در جهان را آرام کرده است. صادرات بنزین و دیزل چین هم پس از صدور سهمیه‌های جدید از سوی پکن، بهبود پیدا کرده و سطح ذخایر داخلی را کاهش داده است.

با وجود نگرانی‌ها نسبت به آینده اقتصاد جهان، مدیرعامل شرکت کویت پترولیوم روز یکشنبه اعلام کرد حجم درخواستی مشتریان این شرکت تغییری نکرده است. کویت در حال حاضر بیش از ۲.۸ میلیون بشکه در روز نفت تولید می‌کند که مطابق با سهمیه اوپک است.

شرکت “نفت بصره” هم اعلام کرد بارگیری و صادرات نفت از پایانه نفتی بصره، روز شنبه به وضعیت عادی برگشت. فعالیت این پایانه روز جمعه به دلیل نشت نفت که اکنون مهار شده، متوقف شده بود.

در نیجریه، تاسیسات ذخیره سازی شناور شل به ظرفیت ۲۰۰ هزار بشکه در روز قرار است در اکتبر تعمیرات داشته باشد.

بر اساس گزارش رویترز، آمار شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز نشان داد شرکت‌های حفاری آمریکایی هفته گذشته برای نخستین بار در سه هفته اخیر، به شمار دکلهای حفاری نفت و گاز طبیعی به خصوص در منطقه نفت شیل پرمیان، اضافه کردند. شمار دکل‌های حفاری نفت و گاز طبیعی در هفته منتهی به ۱۶ سپتامبر، چهار حلقه افزایش یافت و به ۷۶۳ حلقه رسید که بالاترین میزان از اوت به شمار می‌رود.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/Pd51xb