امروز جمعه، ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

شناسایی مودیان جدید با اجرای قانون پایانه های فروشگاهی

یک پژوهشگر اقتصادی گفت: با اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان ضمن هوشمندسازی نظام مالیاتی و جلوگیری از فرار مالیاتی، مودیان جدید شناسایی می شود.
به گزارش فراسو، علی ملک زاده در گفت و گو با اینتا، درباره اجرای قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان اظهار داشت: این قانون از سال ۹۸ تصویب شده بود تا بستر اصلی اجرایی قانون مالیات بر ارزش افزوده باشد.

وی افزود: برای قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال ۸۷ ، چالش های بسیاری برای مودیان و سازمان مالیاتی کشور داشته ایم از سویی مودیان اعتقاد داشتند که بی عدالتی در اخذ مالیات صورت گرفته و همچنین منجر به ایجاد شرکت های صوری شده بود.
پژوهشگر اقتصادی ادامه داد: مکانیزم مالیات بر ارزش افزوده به نحوی است که در آن اعتبار مالیاتی لحاظ می شود بر این اساس باعث شده بود تا شرکت های صوری به وجود بیاید و با فاکتورهای صوری که به افراد می فروختند، مالیات را به شدت کاهش می دادند.
وی با اشاره به قانون صندوق مکانیزه فروش گفت: این قانون در قوانین بودجه می آمد تا جریان کالا را در حلقه تولید و فروش رصد کند که این موضوع نیز به صورت کامل اجرایی نشده بود از این رو قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان این ۲ دغدغه قانون مالیات بر ارزش افزوده و صندوق مکانیزه فروش را با هم جمع کرد تا برای هر نوع رویداد مالی یک صورتحساب الکترونیکی معتبر و مستند برای سازمان مالیاتی صادر شود.
ملک زاده افزود: در این قانون الزام صورت حساب الکترونیک برای کسب و کارها با یکدیگر و مصرف کننده نهایی است که در آن دو نوع از معاملات از جمله ۲ شخص حقیقی با یکدیگر و یا یک شخص حقیقی با شخص حقوقی پوشش داده نشده بود که در طرح مالیات بر عایدی سرمایه دیده شده است.
وی با بیان اینکه اجرای قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان در دولت سیزدهم قوت گرفت گفت: این قانون نتایج خوبی را برای به همراه داشته است در ماده ۱۱ این قانون بر الزام همکاری بانک مرکزی با سازمان مالیاتی در ساماندهی دستگاه های کارتخوان و اتصال به پرونده مالیاتی تاکید شده بود.
پژوهشگر اقتصادی گفت: بر این اساس از حدود ۱۳ میلیون کارتخوانی که در کشور داشته ایم حدود هشت میلیون کارتخوان ساماندهی شدند و بقیه کارتخوان ها به خاطر اطلاعات ناقص و یا توسط خود افراد غیرفعال شدند همین امر منجر به شناسایی ۲ میلیون مودی جدید و کاهش قابل توجه فرار مالیاتی شد.
وی خاطر نشان کرد: تعداد کارتخوان ها در کشور ما به نسبت کشورهایی مانند چین، انگلیس و فرانسه بسیار بالاست که ساماندهی کارتخوان ها باعث شد تا میزان فروش و درآمد واقعی مشاغل شناسایی و برای تعیین مالیات مودیان، پشتیوانه محکمی از سوی سازمان مالیاتی ارائه شود.
ملک زاده با اهتمام بر اینکه امسال دریافت مالیات از محل تبصره ماده ۱۰۰ نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲ برابر شد گفت: در این روش ضرایب مالیاتی نسبت به سال های گذشته تعدیل و برای مودیان مشاغل تسهیل شد بخش بزرگ فرار مالیای تنها با اجرای یک ماده از قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان گرفته شد.
وی بیان داشت: همچنین ماده ۱۰ قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، ساماندهی کارتخوان ها بود که این امر باعث شد تا تعدادی از مشاغل برای فرار از مالیات به سمت کارت به کارت و یا دریافت وجه نقد روی بیاوند که در این باره نیز بانک مرکزی دستورالعمل شناسایی و تفکیک حساب های شخصی از تجاری و متصل به کارتخوان ها را ابلاغ کرد افرادی که در ماه بیش از ۱۰۰ تراکنش و ۳۵ میلیون تومان واریزی داشته باشند برای آنها پرونده مالیاتی تشکیل می شود.
پژوهشگر اقتصادی از ثبت نام مودیان در سامانه مودیان خبر داد و گفت: در صورتی که قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان به طور کامل اجرا شود همه رویدادهای اقتصادی شفاف خواهد شد.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/vZfatC