امروز شنبه، ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

شرایط معافیت از پرداخت مالیات حساب های تجاری/ سهامداران هم مشمول هستند

شرایط معافیت از پرداخت مالیات بابت حساب های تجاری نشان می دهد معاملات سهامداران به دلیل پرداخت مالیات نیم درصدی مشمول این مالیات نیست.
به گزارش فراسو، بانک مرکزی اخیرا” دستورالعمل حساب‌ سپرده تجاری و خدمات بانکی را به بانک ها ابلاغ کرده که طبق آن تمام حساب‌های سپرده بانکی اشخاص حقوقی، حساب تجاری محسوب می‌شوند.

براساس این گزارش، صاحبان بیش از ۸ میلیون حساب‌ تجاری که به سازمان امور مالیاتی اعلام کرده باشند نه تنها مشمول مالیات نمی‌شوند بلکه از مشوق‌هایی چون افزایش سقف انتقال وجه روزانه و ماهانه غیرحضوری به ۵۰۰ میلیون و ۳ میلیارد تومان و شرایط صدور دسته چک جدید برخوردار شوند. حساب تجاری باید برای تراکنش مالیات بدهد که طبق مصوبه شورای پول و اعتبار، اگر حسابی بیش از ۱۰۰ تراکنش در ماه داشته باشد و ۳۵ میلیون تومان در تراکنش‌ها جابه‌جا شود، تراکنش تجاری تلقی می‌شود.

طبق اعلام بانک مرکزی ۱۰۰ تراکنش واریزی در ماه فقط ملاک تجاری تلقی شدن یک حساب نیست بلکه باید به‌طور همزمان ماهانه بیش از ۱۰۰ تراکنش و ۳۵ میلیون تومان جابه‌جا شود که صرفا تعداد واریزی به حساب ملاک است نه هر تراکنش. ممکن است فردی هزار تراکنش واریز به حساب  داشته باشد اما حساب وی تجاری محسوب نشود. چرا که امکان دارد فردی روزانه صدها تراکنش خرید داشته باشد که به هیچ وجه مشمول مالیات نیست.

معاملات سهامداران نیز به به دلیل پرداخت مالیات نیم درصدی هنگام فروش به هیچ وجه مشمول مالیات حساب تجاری نیست. بخش عمده تفکیک حساب‌ های تجاری و شخصی در زمان اتصال دستگاه‌های کارتخوان به پرونده مالیاتی صورت گرفته از هر ۱۰۰۰ نفر، حداکثر دو سه نفر مشمول مالیات حساب تجاری می‌شوند.

مبنای تفکیک حساب‌های تجاری و غیر تجاری بر اساس کد ملی افراد است و اگر فردی چندین حساب داشته باشد مبنا برای ۱۰۰ تراکنش و واریز ۳۵ میلیون تومان تمام حساب‌های فرد خواهد بود.

سازمان امور مالیاتی برای شناسایی حساب‌های مشکوک به تجاری از معیارهای متنوعی چون تعداد و حجم تراکنش در کنار داده‌کاوی استفاده می‌کند که برخی تراکنش‌ها از جمله یارانه، واریزی از یک حساب به حساب دیگر متعلق به فرد، تسهیلات بانکی و حقوق جز تراکنش‌های مشکوک به تجاری محسوب نمی‌شود.

بنابراین سازمان امور مالیاتی زمانی حسابی را به‌عنوان حساب تجاری شناسایی می‌کند دو حالت پیش می‌آید. یکی اینکه صاحب حساب تجاری پرونده مالیاتی دارد که در این حالت، حساب تجاری شناسایی شده به پرونده مالیاتی وی متصل می‌شود. در صورتی که صاحب حساب تجاری شناسایی شده، پرونده مالیاتی نداشته باشد به آن فرد برای تشکیل پرونده از سوی اداره مالیاتی اطلاع‌رسانی می‌شود و وی به‌عنوان مودی جدید در سازمان امور مالیاتی شناسایی خواهد شد.

از تراکنش‌های حساب تجاری مالیات گرفته می‌شود و اگر مشخص شود فردی پیش از این مالیات تراکنش‌ها را پرداخت کرده باشد، هیچ مالیات اضافه‌ای برای این تراکنش گرفته نمی‌شود. البته در صورتی که مالیات تراکنش پرداخت نشده باشد، نرخ مالیات متناسب با فعالیت تجاری آن فرد محاسبه و اخذ می‌شود./ایسنا

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/4U65Ji