امروز جمعه، ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

سامانه اطلاعات مکانی داده های محیط زیست افتتاح شد

سامانه اطلاعات مکانی به منظور دسترسی به داده های محیط زیست افتتاح شد.

به گزارش فراسو به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، سامانه اطلاعات مکانی به منظور دسترسی به داده های محیط زیست باحضور معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست، جمعی از مدیران و کارشناسان این سازمان و نمایندگانی از دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی (مشاور سامانه و مدیریت طرح) و شرکت مهندسین مشاور مهاب قدس (مشاور پایگاه داده مکانی) ظهر امروز در محل سازمان حفاظت محیط زیست افتتاح شد.

علی سلاجقه ضمن قدردانی از دست اندرکاران در راه اندازی سامانه اطلاعات مکانی سازمان حفاظت محیط زیست با ابراز امیدواری گفت: انتظار داریم با همکاری دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی، شرکت مهندسین مهاب قدس و سازمان حفاظت محیط زیست سامانه مزبور دستاوردی مناسب برای کشور محسوب شود.

وی با بیان این که راه اندازی سامانه اطلاعات مکانی آرزوی دیرینه ام بود چرا که با استفاده از سامانه مجموعه دانشگاهی و پژوهشی کشور  قادر خواهند بود به داده های مربوط به موقعیت مکانی دسترسی یابند، افزود: مسائل مربوط به محیط زیست متنوع ترین بخش کشور است و لایه های مکانی مجموعه محیط زیست چون خاک، رودخانه، آب های زیرزمینی، تالاب ها، پوشش جنگلی ومرتعی باید قابلیت پایش ماموریت هایی که سایر دستگاه ها دارند را داشته باشد.

وی سامانه اطلاعات مکانی سازمان حفاظت محیط زیست را از زیرساخت های اصلی برای شناسایی داده های کشور دانست و گفت: پایگاه های داده در سازمان هم استاتیک و هم دینامیک است و پارامترهای مربوط به سنگ، آب، باران، حیات وحش و غیره به صورت پویا در این سازمان وجود دارد و امیدوارم داده های جوی چون دما و گردوغبار در سامانه اطلاعاتی مکانی قرار بگیرد.

وی با اشاره به این که اگر داده های مکانی مبنا را داشته باشیم به راحتی می توانیم برای کشور تصمیم بگیریم، خاطر نشان کرد: در جریان بازدیدها از ساخت و سازهای بسیار حساس کشور، متوجه شدم از فرمول های تجربی استفاده می کنند و خیلی از داده ها معناو مفهوم خاصی ندارد.

سلاجقه گفت: وقتی داده های داخلی چه در بعد استاتیک و چه در بعد دینامیک با داده های اقتصادی و اجتماعی تلفیق شوند، برای توسعه کشور به راحتی می توان تصمیم گرفت و بازدارنده های توسعه را می توان شناسایی کرد.

معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: مبنای بودجه سال جاری بر اساس نقشه آمایش سرزمینی تعیین شده است که دستاوردی بزرگ و گامی رو به جلو محسوب میشود. در حقیقت بر مبنای واقعیت سرزمین به بودجه  کشور سمت و سو داده شده است.

گفتنی است؛ طراحی و توسعه GIS و SDI سازمان حفاظت محیط زیست در سال ۱۳۹۲ در دستور کار قرار گرفت. دراین باره، سه فعالیت اساسی شامل تدوین استاندارد پایگاه داده مکانی سازمان و دستورالعمل های اجرایی، پایگاه داده مکانی و طراحی و توسعه سامانه اطلاعات مکانی تحت وب سازمان تاکنون انجام شده است.

طراحی و توسعه سامانه اطلاعات مکانی سازمان حفاظت محیط زیست بستری برای تدقیق و تسریع طرح های مختلف مانند مدیریت مناطق چهارگانه حفاظت محیط زیست، پیشگیری، کنترل و کاهش آلودگی رودخانه ها و آبخوان ها، پایش آلودگی خاک، پایش آلودگی مناطق ساحلی و دریا، مکان یابی سایت های پسماند و ارزیابی زیست محیطی انواع پروژه ها را فراهم آورده است.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/B49xhA