امروز جمعه، ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

روند نزولی قیمت نفت ادامه یافت

قیمت نفت در معاملات روز چهارشنبه تحت تاثیر نگرانی‌ها نسبت به احتمال افزایش نرخهای بهره آمریکا که پیش بینی اوپک از رشد قوی تقاضا برای نفت را تحت الشعاع قرار داد، کاهش پیدا کرد.

به گزارش فراسو، بهای معاملات نفت برنت با ۳۸ سنت معادل ۰.۴ درصد کاهش، به ۹۲ دلار و ۷۹ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۲۹ سنت معادل ۰.۳ درصد کاهش، به ۸۷ دلار و دو سنت در هر بشکه رسید. معاملات نفت برنت روز سه شنبه با ۸۳ سنت کاهش و نفت آمریکا با ۴۷ سنت کاهش، بسته شدند.

عاملی که در کاهش قیمتها تاثیر گذاشت، گزارش شاخص قیمت مصرف کننده آمریکا بود که رشد بالاتر از حد انتظار تورم را نشان داد و امیدواری‌ها درباره احتمال عقب نشینی فدرال رزرو از تحکیم بیشتر سیاست پولی در ماه‌های آینده را کمرنگ کرد. مقامات بانک مرکزی آمریکا قرار است سه شنبه و چهارشنبه هفته آینده برای تصمیم گیری درباره سیاست پولی دیدار کنند. نرخ تورم آمریکا بالاتر از سقف دو درصد مانده است.

تینا تِنگ، تحلیلگر شرکت “سی ام سی مارکتس” در این باره گفت: دلار قوی‌تر و انتظارات برای یک دور دیگر افزایش قابل توجه نرخهای بهره توسط بانک مرکزی آمریکا، بر فضای بازار تاثیر منفی گذاشت.

دلار روز چهارشنبه به بالاترین رکورد ۲۴ سال گذشته در برابر ین ژاپن صعود کرد. نفت، به دلار آمریکا قیمت‌گذاری می‌شود و قوی شدن ارزش دلار، این کالا را برای خریداران غیرآمریکایی گران‌تر می‌کند.

در چین، تشدید قرنطینه‌های کووید ۱۹، تقاضا برای سوخت را ضعیف‌تر کرده است. ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد شرکت OANDA در این باره گفت: سیاست کووید صفر چین، همچنان بدون تغییر مانده است و هر گونه بهبود در هفته‌های آینده را محدود می کند. آمریکا در این بین، یک ابهام بزرگ است و اگر دورنمای تقاضا ضعیف‌تر شود، نفت ممکن است مسیر نزولی که از ابتدای تابستان داشت را ازسربگیرد.

در بخش عرضه، آمار موسسه امریکن پترولیوم نشان داد ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به ۹ سپتامبر، حدود شش میلیون بشکه رشد کرده است. آمار رسمی بعدازظهر روز چهارشنبه از سوی اداره اطلاعات انرژی آمریکا منتشر می‌شود.

بر اساس گزارش رویترز، عاملی که از قیمتها حمایت کرد، پیش بینی اوپک در جدیدترین گزارش ماهانه این سازمان بود. اوپک مجددا رشد تقاضای جهانی برای نفت در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ را با اشاره به سیگنالهای مشاهده شده در اقتصادهای بزرگ، پیش بینی کرد. این گروه تولیدکنندگان نفت انتظار دارد تقاضا برای نفت در سال ۲۰۲۲ به میزان ۳.۱ میلیون بشکه در روز و در سال ۲۰۲۳ به میزان ۲.۷ میلیون بشکه در روز رشد کند.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/sJQYRK