امروز پنج شنبه، ۹ فروردین ۱۴۰۳

حمایت تمام قد مجلس از عرضه خودرو در بورس کالا

عرضه خودرو در بورس کالا از جمله اقداماتی بود که پس از فرازونشیب و چالش‌های بسیاری با همکاری و همراهی نمایندگان مجلس، فعالان بازار، کارشناسان و مسئولان با محور سازمان بورس و اوراق بهادار به ثمر نشست. تاکنون ۳۵ نماینده و چه بسا بیش‌تر به صورت صریح از عرضه خودرو در بورس کالا حمایت کرده اند.

به گزارش فراسو به نقل از سنا، عرضه خودرو در بورس کالا اقدامی مثبت در جهت افزایش شفافیت بازار خودرو و تمرینی برای حذف سود واسطه‌گری به نفع تولید و سهامداران بود؛ اما این شروع، نیاز به پیگیری و مداومت برای رسیدن به هدف و سرمنزل مقصودی دارد که در آن مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان تمام انواع خودروهای تولیدی، از مزایای این بازار شفاف بهرمند شوند.

پیگیری و جدیتی که می‌توان آن را در حمایت حداکثری نمایندگان مجلس از عرضه خودرو در بورس کالا یافت؛ که در این نوشتار برخی از آن‌ها را مشاهده می‌کنید:

کیومرث سرمدی واله، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس و نماینده مردم اسد آباد | عرضه خودرو اگر تحت نظارت تشکیلاتی باشد گرفتار نابسامانی نمی شود، من موافق عرضه خودرو در بورس کالا هستم.

حمید رضا کاظمی، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور و نماینده مردم پلدختر در مجلس | عرصه خودرو در بورس کالا به شفافیت این حوزه کمک می کند موافق عرضه خودرو در بورس کالا هستم که از فساد این حوزه جلوگیری کند.

حسین گودرزی، نماینده مردم درود لرستان | اگر عرضه خودرو در بورس کالا مانع فساد و رانت می شود قطعا مناسب است و من موافق این اقدام هستم.

سید احسان قاضی زاده هاشمی، نماینده مردم مشهد | قطعا در این اقدام شفافیت وجود دارد و کشف قیمت واقعی را مشخص می کند و جلوی سوداگری را می گیرد.

محمد رضا صباغیان بافقی، نماینده مردم مهریز | این اقدامی مطلوب است و باید ریل درست حرکت کند عرضه خودرو در بورس کالا انحصار این حوزه را بر می‌دارد و من موافق این اقدام هستم و از دولت می خواهم که شرکت های خودرو ساز هر چه زودتر به بخش خصوصی واگذار شوند.

محمد صالحی دارایی، نماینده مردم فریدن اصفهان | یکی از مشکلات بزرگ در کشور به حوزه خودرو برمی گردد صنایع خودرو سازی وابسته به دولت در شرایط رقابتی نیستند عرضه خودرو در بورس کالا باعث می شود از حالت دولتی خارج شوند و این اقدام به کیفیت و وضعیت صنایع خودرو سازی در کشور کمک می‌کند.

شهریار حیدری، نماینده مردم قصر شیرین | عرضه خودرو در بورس کالا شرایط خرید را برای همه یکسان و شفاف می کند و عدالتی در این حوزه برقرار می شود و مافیای صنعت خودرو سازی در این بخش اصلاح می شود من موافق عرضه خودرو در بورس کالا هستم.

شهباز حسن پور بیگلری، نماینده مردم سیرجان | عرضه خودرو در بورس کالا به شفافیت این حوزه کمک می کند؛ من موافق این اقدام هستم.

فریدون عباسی، نماینده مردم کازرون | اگر این بخش به سمت اقتصاد آزاد برود و دولت نظارت کمتری داشته باشد من موافق عرضه خودرو در بورس کالا هستم چون تصدی گری دولت را کم می کند و به ارتقا کیفیت صنعت خودروسازی در کشور کمک می کند.

محمدصالح جوکار، رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور | نفس موضوع عرضه خودرو در بورس کالا اقدام مثبتی است چون با این کار می‌توان جلوی رانت را گرفت و قیمت گذاری شفاف می شود.

سید مجتبی محفوظی، نماینده آبادان | وقتی خودرو در بورس کالا عرضه شود، در دسترس عموم مردم قرار می گیرد و به این شکل می توان جلوی رانت محتمل بعد ‌از واردات خودرو را تا حدودی گرفت.

مجتبی رضاخواه، نماینده تهران و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس | با عرضه خودرو در بورس کالا، خودروها قیمت واقعی داشته و رانت به عده ای خاص نمی رسد. وقتی خودرو در بورس کالا عرضه شود، همه چی شفاف شده و قیمت خرید و فروش آن مشخص خواهد شد لذا هم تولیدکننده و هم مصرف کننده واقعی منفعت بیشتری بدست می آورند.

مهدی طغیانی، نماینده اصفهان و سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس | با عرضه خودرو در بورس کالا جلوی رانت گرفته می شود. در حال حاضر بورس کالا بهترین جا برای حراج است چون دارای ساختار استانداری است و کاملا شرایط خریدار و فروشنده شفاف بوده و مهم تر اینکه قابل نظارت است. همچنین بورس کالا می‌تواند پیگیر اجرای تعهد باشد.

جلال محمودزاده نماینده مهاباد در مجلس | عرضه خودرو داخلی در بورس کالا اقدام خوبی است چون با این کار دیگر خودروسازان داخلی مجبور به افزایش کیفیت تولیدات خود می شوند. همچنین قیمت گذاری هم شفاف خواهد شد. غیر از خودرو، خوب است تمام کالاهای داخلی در تولیدات کشاورزی، صنعتی و معدنی در بورس کالا عرضه شده که باعث ایجاد فضای رقابتی می شود چون وقتی کالایی کیفیت ندارد، در بورس زمین گیر خواهد شد.

مصطفی طاهری، نماینده زنجان و رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس | خودرو قیمت تمام شده ای دارد که در حال حاضر نرخ آن به صورت دستوری تعیین می شود؛ لذا ما به شرطی با عرضه خودرو در بورس کالا موافقیم که مابه تفاوت فروخته شده در بورس کالا با قیمت کارشناسی عادلانه به علاوه سود آن در اختیار تولید کننده قرار نگیرد و به دولت برای بهبود وضعیت زیرساخت های تولید خودرو داده شود.

رحمت اله فیروزی پوربادی، نماینده نطنز و عضو کمیسیون عمران مجلس | عرضه خودرو در بورس کالا با هدف شفافیت در قیمت گذاری و اصلاح روند عرضه و تقاضا اقدام درستی است. در کشورمان باید شرایط را به نحوی فراهم کرده که خودرو در اختیار کسانی باشد که خودرو ندارند نه اینکه با عرضه خودرو در بورس کالا مجددا خودرو در اختیار دلالان و یک عده خاص قرار گیرد؛ باید جلوی این موضوع گرفته شود.

احمد امیر آبادی فراهانی، نماینده مردم قم و عضو کمیسیون اقتصادی | اگر خودرو به موقع در بورس کالا عرضه شود؛ به طوری که در این نوع عرضه شبکه رانت ایجاد نشود؛ اصل عرضه خودرو در بورس کالا خوب است. در ابتدا باید ضمن آماده سازی زیرساخت ها، تعهدات شرکت های خودروسازی به مردم نیز عملی شود؛ بورس کالا منجر به شفاف سازی شده و جلوی رانت را می گیرد اما عرضه خودرو در این بستر نیازمند افزایش تولید خودرو است.

جبار کوچکی نژاد، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و نماینده مردم رشت و خمام | عرضه خودرو در بورس کالا منجر به کشف قیمت واقعی میشود؛ حتماً از عرضه شفاف خودرو در بورس کالا حمایت می کنم.خودرو یکی از کالاهای دچار تناقض قیمتی است چرا که بین قیمت درب کارخانه تا قیمتی که به دست مصرف‌کننده می رسد، تفاوت آشکاری وجود دارد که از نظر سازمان حمایت از مصرف کنندگان نیز اکنون قیمت خودرو در بازار واقعی نیست لذا بورس کالا باعث شفافیت و کشف قیمت واقعی خواهد شد.

احد آزادی خواه، نماینده مردم ملایر و سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس | موافق عرضه شفاف خودرو در بورس کالا هستم؛ این نوع عرضه می تواند زمینه ای مثبت برای ایجاد رقابت در معامله خودرو باشد. امروز ظرفیت بورس کالا برای تجارت یک ظرفیت واقعی است و از آنجایی که استفاده از صنعت خودروسازی منجر به ایجاد تحول اقتصادی می شود، می توان از این ظرفیت در بورس کالا نیز استفاده کرد.این نوع عرضه حتماً با ایجاد تحول و تاثیر مثبت در بازار همراه خواهد بود چرا که ضمن کشف ارزش واقعی باعث تعدیل قیمت ها در بازار نیز خواهد شد. زمینه‌های این نوع عرضه نیز در کشور وجود دارد لذا با توجه به شرایط چند سال اخیر فروش خودرو عرضه آن در بورس کالا می تواند تا حدی ابهامات و اشکالات را به حداقل برساند و قیمت را به واقعیت نزدیک تر کند.

محمد حسین حسین زاده بحرینی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس و نماینده مردم مشهد و کلات | موافق عرضه خودرو در بورس کالا هستم.

رضا حاجی پور، نماینده مردم آمل | کشور ما توانمندی ساخت خودرو باکیفیت دارد عرضه خودرو در بورس کالا می تواند به شفافیت کمک کند. هر کالایی که در بورس کالا عرضه شود به شفافیت کمک می کند اما نحوه چگونگی عرضه باید با ساز و کار مشخصی مدیریت شود من موافق عرضه خودرو در بورس کالا هستم.

حسین بامیری، نماینده مردم لردگان | موافق عرضه خودرو در بورس کالا هستم این مطالبه مجلس است امیدوارم این اقدام مهم دست مافیای خودرو را در این حوزه قطع کند.

حسن نوروزی، نماینده مردم رباط کریم | با عرضه خودرو داخلی در بورس کالا و ورود خودرو خارجی به طرز محدود با تعرفه پایین از خارج موافق هستم.

علی رضایی، نماینده مردم کنگاور | عرضه خودرو در بورس کالا را اقدام مهمی در راستای شفافیت و شفاف سازی می دانم دراین روش بر اساس خرید مردم، خودرو کشف قیمت می شود و خودروهای بی کیفیت از رده خارج شود این روش نظام عرضه و تقاضا ساماندهی می شود موافق این روش هستم.

محمد صفایی، نماینده مردم گناباد | شرایط موجود ثبت نام و قرعه کشی خودرو شبیه بلیط بخت آزمایی است، اما عرضه خودرو در بورس کالا از قیمت دستوری جلوگیری می کند که خودرو ساز توانمند شود و هم از این روش جلوگیری می کند من موافق عرضه خودرو در بورس کالا هستم.

محمود عباس زاده مشکینی، نماینده مردم مشکین شهر | معتقدم این اقدام یک اتفاق بسیار خوبی است و قطعا بهتر از روش قرعی کشی خودرو خواهد بود. عرضه خودرو در بورس کالا سبب شفافیت می شود و زمینه رقابت را نیز فراهم می کند لذا با این اتفاق موافق هستم.

عبدالناصر درخشان، نماینده مردم ایرانشهر | با این اقدام دست واسطه ها کوتاه می شود و از همه مهم تر شفافیت ایجاد می کند بنابراین با چنین اقدامی موافق هستم و امیدوارم برنامه ریزی دقیقی در این رابطه نیز صورت پذیرد.

هادی بیگی نژاد، نماینده مردم ملایر | با عرضه خودرو در بورس کالا موافق هستم و اینکه سبب شفافیت می شود اقدام مطلوبی است.

علی زنجانی حسنلویی، نماینده مردم نقده و اشنویه | معتقدم عرضه خودرو در بورس کالا می‌تواند در افزایش کیفیت خودروها، ایجاد رقابت و همچنین متعادل کردن بازار تاثیر مثبت بگذارد و قطعا این اتفاق مطلوبی است.

رمضانعلی سنگدوینی، نماینده مردم گرگان و آق قلا | عرضه خودرو در بورس کالا مسیر جدیدی را برای فروش خودرو ایجاد خواهد کرد. بالاخره این اتفاق هم رقابت ایجاد می کند و هم اینکه قیمت را واقعی نشان می دهد و معتقدم اقدام بسیار مطلوبی است و ارزیابی مثبتی در این رابطه می شود.

محمد طلامی مظلومی، نماینده مردم بهبهان | این موضوع اگر استمرار داشته باشد اتفاق بسیار خوبی است و قطعا با چنین اقدامی از اعمال نفوذ برخی ها در بازار خودرو پیشگیری می شود.

قدرت اله حمزه شلمزاری، نماینده مردم اردل، ناغان، فارسان، کیار و کوهرنگ | معتقدم با این اتفاق تا حدودی برخی از مشکلات موجود در بازار خودرو حل می شود.

جعفر قادری، نماینده مردم شیراز، عضو کمیسیون برنامه و بودجه | عرضه خودرو در بورس کالا انگیزه های دلالی در این حوزه را از بین می برد. دلیلی ندارد با قرعه کشی خودرو به افراد رانت دهیم بلکه دولت می تواند مابه التفاوت این هزینه را صرف توسعه صنعت خودرو کند، این اقدام به نفع همه مردم است و باعث توسعه و ارتقا صنعت خودرو در کشور می شود.

علی اکبر کریمی، نماینده مردم اراک | انتقادات جدی به روش واگذاری خودرو در قالب قرعه کشی وارد بوده است که این روش کنار گذاشته می شود و پیشنهاد عرضه خودرو در بورس کالا داده شده به نظر این روش منطقی تر از قرعه کشی سابق است البته تفاوت فاحش بین میزان عرضه تقاضا و عرضه خودرو وجود دارد باید از روش های استفاده کنیم که این تقاضا مدیریت شود، با عرضه خودرو در بورس کالا حجم تقاضای کاذب از بازار حذف می شود و این اقدام مطلوبی است.

محمد علی محسنی بند پی، نماینده چالوس | هر کالایی در بورس کالا عرضه شود به شفافیت کمک می کند در مجموع موافق این اقدام هستم باید با دقت بیشتری این موضوع مدیریت شود.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/OGGR5V