امروز جمعه، ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

حفاری ۱۲۴ حلقه چاه نفت در کشور/ ملی حفاری، پیشگام حمایت از ساخت داخل

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران همزمان با آغاز هفته دولت به بیان اهم دستاوردهای این شرکت در دولت سیزدهم پرداخت.

به گزارش فراسو، حمیدرضا گلپایگانی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای گرانقدر رجایی و باهنر، هفته دولت را نمادی از وحدت مردم و دولت برشمرد و اظهار کرد: این هفته بهترین فرصت برای تبیین گفتمان و بیان دستاوردها و خدمات به آحاد مردم است تا مردم بتوانند دولت خودشان را مورد بازنگری قرار دهند و به دولت برای برنامه‌ریزی، توسعه و تعالی کمک کنند.

وی ضمن مغتنم شمردن فرصت هفته دولت به بیان برنامه‌های راهبردی و اهم اولویت‌های شرکت ملی حفاری ایران پرداخت و افزود: این شرکت همواره تلاش کرده تا ضمن عمل به تعهدات تکلیفی، توانمندسازی نیروی انسانی، افزایش بهره‌وری، ارتقای کیفی ناوگان حفاری و خدمات جانبی، توسعه همکاری و مشارکت با شرکت‌های بخش خصوصی فعال در عرصه صنعت نفت با رویکرد حمایت از تولید داخل و ارتقاء سهم بازار صنعت حفاری را در دستور کار داشته باشد.

گلپایگانی به دستاوردهای شرکت ملی حفاری ایران در دولت سیزدهم اشاره و خاطرنشان کرد: در مدت زمان یاد شده، ضمن ارتقا ناوگان حفاری از ۵۶ دستگاه به ۶۴ دستگاه، ۹۱ حلقه چاه اکتشافی، توصیفی و توسعه‌ای و ۳۱ حلقه چاه افقی/ جهت‌دار حفاری شده است، در ضمن ۳ هزار و ۹۹۶ مورد خدمات فنی و مهندسی و ۸۶۷ مورد خدمات ویژه نیز ارائه شده است.

پروژه‌های حفاری کلید در دست

وی در مورد پروژه‌های حفاری کلید در دست (EPD- EPC)، اظهار کرد: شرکت ملی حفاری ایران هم اکنون ۴ پروژه حفاری کلید در دست در حال اجرا دارد. یک پروژه (نفت شهر) هم خاتمه یافته و دو پروژه دیگر که شامل حفاری ۶ حلقه چاه در میدان بالارود و حفاری ۵ حلقه چاه در میدان لالی بنگستان است، نیز در حال برنامه‌ریزی برای اجرا است.

گلپایگانی ادامه داد: پروژه ۸+۶+۶ حلقه چاه به کارفرمایی مدیریت اکتشاف، پروژه ۱+۱۲ به کارفرمایی شرکت نفت و گاز پارس، پروژه ۱۰ حلقه چاه توسعه‌ای آزادگان به کارفرمایی شرکت متن و پروژه حفاری آب‌های ژرف به کارفرمایی نهاد ریاست جمهوری از جمله پروژه‌های کلید در دست در حال اجرا از سوی شرکت ملی حفاری ایران است.

پروژه‌های حفاری غیر کلید در دست

وی اظهار کرد: پروژه حفاری ۶ حلقه چاه در میدان سپهر و جفیر، حفاری ۴ حلقه چاه در میدان سیاهمکان، حفاری ۴ حلقه چاه در میدان آبان و پایدار غرب، حفاری چاه‌های میدان سولابدر، بینک، مارون ۲ و ۵، اهواز ۲، ۳ و ۵، مارون ۶ و اهواز ۱ و ۴ نیز از پروژه‌های فعال و در حال اجرای غیر کلید در دست شرکت ملی حفاری ایران است.

گلپایگانی با اشاره به تاکید مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در زمینه ضرورت بازسازی و نوسازی ناوگان صنعت حفاری کشور، اظهار کرد: با توجه به اینکه حدود ۵۰ درصد هزینه‌های توسعه و سرمایه‌گذاری در بخش بالادستی مربوط به حفاری است، از این رو نوسازی و بازسازی ناوگان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، در این راستا ملی حفاری در طی یکسال گذشته، بازسازی و راه‌اندازی دستگاه حفاری ۴۳ فتح، بازسازی و تعمیر اساسی ۳۰۰ دستگاه کاروان اردوگاهی دکل‌های حفاری، بازسازی و راه‌اندازی دستگاه‌های حفاری ۶۵،۶۷،۴۸ و۲۰ فتح، تعمیر اساسی ۱۱ دستگاه جرثقیل ۲۵ تن، تعمیرات اساسی ژنراتورهای برق دکل‌های حفاری و اورهال مجموعه موتورآلات، ماشین آلات، عملیاتی و خدمات فنی را انجام داده است.

جابه‌جایی ۹۵ دستگاه حفاری در اقصی نقاط کشور

به گفته مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران، از زمان آغاز به کار دولت سیزدهم تاکنون، ۹۵ عملیات جابجایی دستگاه حفاری در استان‌های خوزستان، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، کرمانشاه، ایلام، گرگان، اردبیل و بوشهر انجام شده است.

وی جابه جایی دکل‌های حفاری که به روال معمول با بکارگیری افزون بر۱۲۰ دستگاه خودروهای کشنده سنگین و فوق سنگین انجام می‌شود، فعالیتی کاملا تخصصی است که به لحاظ اهمیت آن با دقت بالا انجام و شامل نقل و انتقال در سطح جاده‌های مواصلاتی و راه‌های دسترسی به چاه‌ها تا برپایی دکل و نصب متعلقات آن است.

ملی حفاری، پیشگام حمایت از ساخت داخل

گلپایگانی، شرکت ملی حفاری ایران را پیشگام حمایت از ساخت داخل خواند و گفت: اولویت اصلی ما این است که نیازهای این صنعت را به طور کامل بومی سازی کنیم و در این ارتباط موضوع آموزش و پرورش نیروهای فنی و متخصص در اولویت برنامه‌ها است و در همین ارتباط ایجاد هنرستان صنعت حفاری را در دست پیگیری داریم.

وی افزود: اعتقاد و باور ما این است که گردش مته در کشور باید به پشتوانه کالای ایرانی باشد از این رو تلاش شده تا در دولت سیزدهم بیش از گذشته به توسعه همکاری و مشارکت با بخش‌های خصوصی فعال در صنعت نفت با هدف حمایت از توان و قابلیت‌های صنعتگران داخلی و شرکت‌های دانش بنیان توجه شود که نتیجه آن را می‌توان در امضای تفاهمنامه‌ها و قراردادهای همکاری با این شرکت‌ها دید.

گلپایگانی، ساخت نخستین دستگاه سیار فرآورش نفت MOT، بومی سازی و ساخت تجهیز اصلی گرداننده فوقانی، ساخت کمربندی نگهدارنده دکلبان دستگاه حفاری، تولید انبوه انواع قطعات مورد نیاز در دکل‌های حفاری، اشتغالزایی و کارآفرینی برای کارگاه‌های تولیدی و ساخت صدها قطعه و تجهیزات مورد نیاز شرکت را نتیجه تعامل موثر و مستمر با مراکز علمی، پژوهشی، تحقیقاتی در راستای تولید دانش بنیان و حمایت همه جانبه از شرکت‌های داخلی و دانش بنیان برشمرد.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/ieIARl