امروز جمعه، ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جزییات پرداخت وام «مانایی» از زبان رییس صندوق توسعه ملی

رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی گفت: هیچ گروه خاصی در پرداخت وام مانایی استثنا نشدند که وام متعلق به آن‌ها باشند بلکه منابع صندوق توسعه ملی متعلق به همه فعالان اقتصادی و همه آن‌هایی است که می‌خواهد کار تولیدی یا خدماتی انجام دهند.

به گزارش فراسو، مهدی غضنفری؛ رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی، درباره قرارداد‌های مانایی این صندوق که به تازگی معرفی شده است، گفت: صندوق توسعه ملی صندوقی با منابع ارزی، تسهیلات ارزی و بازپرداخت ارزی است، اما به دو دلیل صندوق منابع ریالی هم دارد؛ یک دلیل ماده (۵۲) قانون الحاق مجلس است که اشاره می‌کند سالانه ۱۰ درصد از ورودی‌های صندوق برای پرداخت تسهیلات به حوزه صنعت و ۱۰ درصد از منابع صندوق برای پرداخت تسهیلات در حوزه کشاورزی به ریال تبدیل شود که از این محل صندوق منابع ریالی هم دارد.

وی ادامه داد: همچنین در مصوبه‌ای که ما از هیات امنا گرفتیم برای بازپرداخت تسهیلات خود، قرار شد بتوانیم تملک دارایی انجام دهیم یا شرکت‌ها و بنگاه‌های بدهکار به ما سهام دهند. قاعدتا چنین سهامی در داخل کشور اگر فروخته شود، بازپرداختش ریالی است.

غضنفری تاکید کرد: برهمین اساس ما باید در مورد این دو منبع ریالی در صندوق فکری می‌کردیم که چه کُنشی داشته باشیم، چگونه یک صندوق ارزی، ریال خودش را تسهیلات دهد که ارزش ارزی صندوق کاهش پیدا نکند؟ به دنبال چنین پرسشی، پاسخی برایش پیدا کردیم به اسم وام «مانایی»؛ یعنی گفتیم این منابع ریالی را می‌توانیم در اختیار تسهیلات‌گیرندگان قرار دهیم، ولی متصلش کنیم به کالا یا دارایی یا یک ارز خاص. وقتی این منابع ریالی را به کسی وام می‌دهیم، می‌گوییم این میزان، معادل مقداری طلا یا مقداری دلار تلقی می‌شود، بعد وام گیرنده هم در زمان بازپرداخت بر اساس آن واحد سنجش که مثلا کالاست یا ارز، آن را به صندوق برگرداند. مثلا اگر صندوق ۳۰ هزار تومان به متقاضی می‌دهد و الان این مبلغ، یک دلار است، پنج سال بعد که می‌خواهد بازپرداخت داشته باشد باید ببیند دلار چند است و ریال متصل به آن را با ارزش آن دلار برگرداند.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/Vb2Dtm