امروز جمعه، ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

تقابل فوتبال ایران با تیم‌های آمریکای جنوبی/ از شکست برزیل تا توقف قهرمان جهان

تیم ملی فوتبال ایران در تاریخ بازی‌های خود با ۹ تیم از ۱۰ تیم منطقه آمریکای جنوبی دیدار کرده که در این بین موفقیت‌های خوبی را هم به دست آورده است.

به گزارش فراسو، تیم ملی فوتبال ایران روز جمعه اول مهر در دیداری تدارکاتی به مصاف تیم ملی اروگوئه، از تیم‌های قدرتمند آمریکای جنوبی می‌رود. ایران در سال‌های اخیر کمتر با تیم‌های منطقه “کنمبول” به میدان رفته اما دیدار با اروگوئه که سابقه دو قهرمانی جام جهانی را دارد، می‌تواند تبدیل به یکی از دیدارهای مهم فوتبال ایران شود.

در این گزارش نگاهی به دیدارهای تدارکاتی ایران مقابل تیم‌های منطقه کنمبول یا اتحادیه تیم‌های آمریکای جنوبی خواهیم داشت که شامل ۹ تیم می‌شود.

برزیل

تقابل فوتبال ایران با تیم‌های آمریکای جنوبی/ از شکست برزیل تا توقف قهرمان جهان

ایران یک – برزیل صفر/ المپیک ۱۹۷۲ مونیخ

یکی از پیروزی‌های عجیب فوتبال ایران مربوط به این دیدار است اما برزیل با تیمی متشکل از بازیکنان نه چندان شناخته شده به المپیک آمد و در دور گروهی دو شکست و یک مساوی را کسب کرد. مجید حلوایی زننده گل ایران بود.

ایران ۲ – برزیل ۲/ دوستانه

این دیدار دوستانه در سال ۱۳۵۵ در شیراز برگزار شد که تیم ملی برزیل با تیم المپیک خود به ایران آمد و بازی هم با تساوی ۲ بر ۲ خاتمه یافت.

علیرضا عزیزی و ناصر نورایی برای ایران و اریولتو و آلبرتو برای برزیل گلزنی می‌کنند.

ایران صفر – برزیل ۳/ دوستانه

در سال ۱۳۸۹ دیداری تدارکاتی در ابوظبی برگزار شد که تیم ملی با هدایت علیرضا منصوریان مقابل برزیل با سه گل پاتو، دنی آلوز و نیلمار شکست خورد.

آرژانتین

تقابل فوتبال ایران با تیم‌های آمریکای جنوبی/ از شکست برزیل تا توقف قهرمان جهان

ایران یک – آرژانتین یک/ دوستانه

در سال ۱۳۵۶ ایران و آرژانتین که برای سالگرد ۷۵ سالگی رئال مادرید به اسپانیا دعوت شده بودند، در ورزشگاه سانتیاگو برنابئو به مصاف هم رفتند و بعد از تساوی یک بر یک، شاگردان مهاجرانی در ضربات پنالتی شکست خوردند.

محمد صادقی برای ایران و دنیل برتونی برای آرژانتین گلزنی کردند. هدایت آرژانتین را منوتی، مربی نامدار آرژانتینی که فاتح جام جهانی ۱۹۷۸ شده بود، برعهده داشت.

ایران صفر – آرژانتین یک/ جام جهانی

آخرین دیدار دو تیم به جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل بازمی‌گردد که آرژانتین با گل دقایق پایانی لیونل مسی ایران را شکست داد. خاطرات این بازی برای خیلی از ایرانی‌ها زنده است.

اروگوئه

ایران یک – اروگوئه یک/ دوستانه

این دو تیم پیش از این در سال ۱۳۸۱ در جام کارلسبرگ به میزبانی هنگ کنگ به میدان رفتند که شاگردان همایون شاهرخی با تک گل سامره برای ایران به تساوی دست یافتند و در ادامه اروگوئه در ضربات پنالتی به برتری ۴ بر ۲ دست یافت.

پاراگوئه

ایران یک- پاراگوئه یک/ دوستانه

این دو تیم در سال ۱۳۸۱ در جام ال جی در تهران به میدان رفتند که بازی یک بر یک مساوی شد و ایران در ضربات پنالتی ۴ بر ۲ پیروز شد. علی دایی برای ایران و فردی باریرو برای پاراگوئه گلزنی کردند.

اکوادور

ایران یک –  اکوادور یک/ دوستانه

در سال ۱۹۷۲ ایران و اکوادور در برزیل به مصاف هم رفتند که این بازی یک بر یک شد. علی پروین برای ایران و فلیکس لاسو برای اکوادور گلزنی کردند.

ایران یک – اکوادور یک/ دوستانه

دومین بازی تدارکاتی دو تیم به سال ۱۹۹۹ بازمی‌گردد که این بازی هم یک بر یک شده است. آلبرتو گیلرمو مونترو برای اکوادور و علی موسوی برای ایران گل زدند.

ایران ۲- اکوادور یک/ دوستانه

بالاخره ایران در سال ۲۰۰۰ مقابل اکوادور پیروز شد. تیم ملی با دو گل دایی و موسوی برابر تک گل کاندالاریو موفق به پیروز ۲ بر یک شد.

ایران صفر- اکوادور یک/ دوستانه

چهارمین تقابل دوستانه دو تیم در سال ۲۰۰۸ در عمان برگزار شد و تیم ملی مقابل این تیم شکست خورد.

شیلی

ایران یک – شیلی ۲/ دوستانه

دو تیم در سال ۱۹۷۲ در خاک برزیل به میدان رفتند که هر ۲ گل این تیم را کارلوس کاسلی وارد دروازه ایران کرد. تک گل ایران را هم – که آن زمان پس از کنار رفتن پرویز دهداری از سرمربیگری تیم ملی، محمد رنجبر به صورت موقت هدایتش را به عهده گرفته بود – مجید حلوایی به ثمر رساند.

شیلی یک- ایران یک/ دوستانه

دو تیم در سال ۱۹۹۸ در هنگ کنگ به میدان رفتند که بعد از تساوی یک بر یک شاگردان تومیسلاو ایویچ در ضربات پنالتی ۵ بر ۳ شیلی را از پیش رو برداشتند.

ایران ۲- شیلی صفر/ دوستانه

این بازی در نوروز ۱۳۹۴ در اتریش برگزار شد که تیم ملی در سالروز رکوردشکنی جواد نکونام و یادبود دو خبرنگار ایرانی – که در سفر برای دیدن این بازی، به علت سقوط هواپیما جان خود را از دست داده بودند – با هدایت کی‌روش موفق به پیروزی ۲ بر صفر شد. شجاعی و امیری برای ایران گل زدند.

ونزوئلا

تقابل فوتبال ایران با تیم‌های آمریکای جنوبی/ از شکست برزیل تا توقف قهرمان جهان

ایران یک – ونزوئلا صفر/ دوستانه

اولین بازی دوستانه دو تیم در مراکش برگزار شد که ایران با یک گل توانست ونزوئلا را شکست دهد.

ایران یک – ونزوئلا صفر/ دوستانه

دومین بازی در سال ۲۰۱۷ برگزار شد و ایران با هدایت کی روش و گلزنی جهانبخش رقیب خود را در هلند مغلوب کرد.

ایران یک – ونزوئلا یک/ دوستانه

در سال ۲۰۱۸ دیداری در دوحه برگزار شد که دو تیم به تساوی یک بر یک دست یافتند. علی قلی‌زاده برای ایران و داروین موچیس برای رقیب گل زد.

پرو

ایران یک – پرو ۴/ جام جهانی

سنگین‌ترین باخت ایران در جام جهانی مربوط به دیدار با پرو در سال ۱۹۷۸ می‌شود که حسن روشن برای ایران گل زد اما تئوفیلو کوبیاس سه بار و خوزه ولاسکوئس برای پرو گلزنی کردند.

بولیوی

تقابل فوتبال ایران با تیم‌های آمریکای جنوبی/ از شکست برزیل تا توقف قهرمان جهان

ایران ۲ – بولیوی یک/ دوستانه

تنها بازی این دو تیم به سال ۲۰۱۸ بازمی‌گردد که شاگردان کی‌روش با نتیجه ۲ بر یک در تهران به پیروزی دست یافتند. جهانبخش و ترابی برای ایران و رودی کاردوسو برای بولیوی گلزنی کرد.

به گزارش ایسنا، کلمبیا تنها کشور آمریکای جنوبی است که هیچ دیداری برابر تیم ملی ایران انجام نداده است.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/0uBJXv