امروز جمعه، ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

تفکیک حساب‌های شخصی از تجاری، یک گام رو به جلو در اقتصاد است

 یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه تفکیک حساب‌های شخصی از تجاری یک گام رو به جلو در اقتصاد است، گفت: باید از وزارت اقتصاد حمایت کرده و تلاش کنیم تا اصل تحول نظام مالیاتی در کشور اتفاق بیفتد.

به گزارش فراسو به نقل از شادا، «وحید شقاقی شهری» درباره لزوم جداسازی حساب تجاری از حساب شخصی، اظهار کرد: مسئله اصلی در موضوع مالیات در کشور، نبود داده و اطلاعات است.

وی افزود: حرکت به سمت عدالت مالیاتی، تحول نظام مالیاتی، جلوگیری از فرار مالیاتی، ایجاد پایه‌های جدید مالیاتی، حاکم شدن شفافیت در نظام مالیاتی همه در ابلاغیه جدید مقام معظم رهبری در خصوص سیاست های کلی برنامه هفتم توسعه در حوزه نظام مالیاتی وجود داشت.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه اگر بخواهیم در راستای سیاست‌های کلی برنامه هفتم حرکت کنیم چاره‌ای جز شفافیت در گردش مالی و پولی نداریم، گفت: باید شفافیت در نظام مالیاتی ایجاد و گردش پولی، مالی و گردش اقتصادی شفاف باشد که برای این کار طی ماه‌های گذشته سامانه مودیان مالیاتی راه اندازی شد.

شقاقی شهری با بیان اینکه با راه اندازی این سامانه، دور زدن قانون و تخطی از قانون از سوی برخی شروع شد، بیان کرد: در ماه اخیر موجی به راه افتاد و برخی از صنوف با وجود داشتن دستگاه کارتخوان، مشتریان را به واریز وجه به کارت شخص دیگر ارجاع می‌دادند و یا پول نقد دریافت می‌کردند و موجب شکل گیری یک بی اخلاقی شدند که به واسطه آن یک اقتصاد سایه و پنهان شکل می گیرد، علاوه بر آن اگر شکایتی از صنف بابت خدماتی که ارایه داده، صورت بگیرد در دادگاه کار گیرنده خدمات به مشکل می خورد.

وی ادامه داد: این موارد موجب شد تا در شورای پول و اعتبار جداسازی حساب های تجاری از شخصی به تصویب برسد و علی رغم سرو‌صداهایی که ایجاد شده یک گام رو به جلو در اقتصاد است.

کارشناس اقتصادی با بیان اینکه در راستای شفاف سازی، اجرای سامانه های فروشگاهی اتفاق افتاده است، تصریح کرد: باید گردش حساب افراد را رصد کنیم تا شفاف شود این موضوع هیچ ایرادی ندارد و یک گام رو به جلو در اقتصاد است و همه دلسوزان کشور باید از آن استقبال کنند.

شقاقی شهری با بیان اینکه به خاطر مسائل فرعی و حاشیه‌ای نباید اصل موضوع را  زیر سئوال ببریم، اظهار کرد: برخی از اقتصاددان ها یا افرادی که چند روزی است اعلام نارضایتی می کنند باید روی اصل موضوع توجه کنند.

وی افزود: اصل و اساس این است که راه اندازی سامانه های فروشگاهی یک حرکت رو به جلو برای شفافیت نظام مالیاتی در کشور بود و در راه تکمیل این فرایند باید تفکیک حساب‌های شخصی از تجاری صورت می‌گرفت.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به واکنش هایی که در این باره صورت گرفته است، ادامه داد: اگر کسی مدعی است که حساب شخصی است می تواند آن را با سند اثبات کند و نیاز به این همه تبلیغات منفی ندارد، حتی در مصوبه، راه اعتراض قرار داده شده است.

شقاقی شهری با بیان اینکه ممکن است در آینده عددهای ذکر شده برای این موضوع تغییر کند، گفت: این موضوعات حاشیه است اصل مسئله این است که تفکیک حساب‌ها باید تحقق پیدا کند تا بتوان از آنها مالیات دریافت کرد.

وی تاکید کرد: سال های زیادی است که بیان می شود در کشور عدالت مالیاتی نیست بنابراین دلسوزان کشور باید از اصل مصوبه حمایت کنند و اگر پیشنهادی برای حل حاشیه ها و فرع مسئله دارند ارائه کنند.
کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه قانون سامانه فروشگاهی و مودیان مالیاتی بدون مصوبه جدید شورای پول و اعتبار به سخره گرفته می شد، تصریح کرد: یک بدرفتاری و بداخلاقی در کشور هم از حیث اخلاقی، فرهنگی، اقتصادی و قانونی شروع شده بود که یک فرار رو به جلو و تخطی از قانون بود و فارغ از مسائل اقتصادی، مسائل فرهنگی و اجتماعی جامعه را نیز تحت تأثیر قرار می داد.

شقاقی شهری ادامه داد: باید از سازمان مالیاتی و وزارت اقتصاد حمایت و تلاش کنیم اصل تحول نظام مالیاتی در کشور اتفاق بیفتد که در این مسیر واکنش های منفی صورت خواهد گرفت و نباید نگران باشیم، مشخص است فردی که سالیان زیادی فرار مالیاتی داشته الان با اتفاقی که افتاده سرو صدا خواهد کرد.

وی با تقسیم افراد معترض به تفکیک حساب های شخصی از تجاری به دو گروه، گفت: یک گروه افرادی هستند که فرار مالیاتی گسترده ای داشتند که منافع آنها به خطر افتاده است، اما گروه دوم از سر ناآگاهی سر حاشیه ها و مسائل فرعی در حال اعتراض هستند که به آنها توصیه می کنم از اصل کار حمایت کنند و اگر روی مسائل حاشیه ای پیشنهادی دارند اعلام کنند تا در اصلاحیه، اعمال شود.

کارشناس اقتصادی تأکید کرد: اصل کار، موضوع مبارکی بوده و موجب خوشحالی است که یک بار در اقتصاد کشور، یک گام رو به جلو برای شفافیت در اقتصاد بر می داریم.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/OPOk0N