امروز پنج شنبه، ۹ فروردین ۱۴۰۳

باید به جایگاه اول تولید پسته در دنیا برسیم

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اهمیت تولید محصول سالم گفت: باید به جایگاه اول تولید پسته در دنیا برسیم.

به گزارش فراسو، سید جواد ساداتی‌نژاد در همایش سلامت پسته که صبح امروز با حضور رئیس سازمان انرژی اتمی، مدیران و معاونان وزارت جهاد کشاورزی و فعالان بخش خصوصی پسته برگزار  شد با بیان این‌که محصول سالم جایگاه خاصی برای ما دارد، گفت: رئیس جمهوری در بازدید اخیر خود از وزارت جهاد کشاورزی ماموریت‌هایی را برای این وزارتخانه تعیین کردند که یکی از آنها تولید محصول باکیفیت، سالم، ارزان با منشا داخلی است.

وی ادامه داد: در سازمان حفظ نباتات دفتری تحت عنوان معاونت سلامت غذا تشکیل شده است و میان سازمان حفظ نباتات، سازمان غذا و دارو و دامپزشکی ارتباط خوبی وجود دارد و همه در تلاش هستند که سلامت محصولات غذایی را بررسی کنند.

وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: اینکه محصول سالمی تولید کنیم هم در داخل کشور و هم در بازارهای خارجی از اهمیت خاصی برخوردار است. تلاش داریم علاوه بر تولید محصولات سالم برای مصرف کنندگان داخلی دغدغه مشتریان در دنیا را نیز برطرف کنیم.

وی عنوان کرد: نگاه ما این است که محصولات صادرات محور با استانداردهای بین‌المللی تولید کنیم.

ساداتی‌نژاد در ادامه گفت: صادرکنندگان باید نشان و هویت محصولات ایرانی را در دنیا مشخص کنند. گاهی در برند سازی دچار چالش هستیم. برای مثال عشایر ما بخشی از گوشت کشور را تولید می‌کنند و دام‌های آنها از علوفه مراتع طبیعی تغذیه می‌شوند طبیعتا محصول نهایی با گوشتی که به صورت پرواری تولید می‌شود متفاوت است و قطعا قیمت آن نیز تفاوت دارد. بنابراین باید تفاوت محصولاتمان را برای خریداران مشخص کنیم.

وی با اشاره به این‌که آموزش و اطلاع رسانی وظیفه مهمی است که بر عهده سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی است، اظهار کرد: امیدواریم در تولید پسته مجددا به رتبه اول برسیم، اگر چه در سطح زیرکشت در جایگاه اول قرار داریم.

به گفته وی آمریکا ۲برابر بیشتر از ما محصول پسته تولید می‌کند و دلیل ارزانی پسته در آمریکا نیز نسبت به ما همین است.

وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: باید در راستای نوسازی و شناسنامه‌دار کردن باغات و همچنین نهال‌های گواهی‌ شده اقدامات لازم را انجام دهیم. امروز دنیا براساس مزرعه پیش می‌رود.

وی اظهار کرد: دو پروژه بین‌المللی در پسته داریم که در حال رسیدن به مراحل پایانی است و حدود ۵ میلیون دلار است و قطعا در ارتقاء سلامت و ردیابی مسیر موثر خواهد بود.

ساداتی نژاد در پایان گفت: سازمان حفظ نباتات به همراه سازمان‌های مربوطه وظیفه بررسی سلامت محصولات باغی و زراعی را برعهده دارند.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/sZbLMs