امروز پنج شنبه، ۹ فروردین ۱۴۰۳

اولویت شهرداری ها کسب درآمد است

رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان از ارائه پیشنهاد تامین مالی نهضت ملی مسکن به وزارت خبر داد و گفت:‌ شهرداری‌ها پای کار نیستند و اولویت آنها کسب درآمد است.

به گزارش فراسو، سیدمحمد مرتضوی در خصوص اقدامات وزارت راه و شهرسازی در حوزه مسکن کشور،‌اظهار کرد: با وجود آن که بیش از یکسال از عمر دولت سیزدهم می‌گذرد، اما هنوز برنامه خروج از بحران مسکن دیده نشده است، البته در حرف و گفتار این مسئله دیده می‌شود.

وی با مثبت ارزیابی کردن تغییرات در بدنه وزارت راه و شهرسازی، ادامه داد:‌ تغییر معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و انتصاب قائم وزیر در نهضت ملی مسکن با هدف حل مشکلات این بخش عملیاتی شده است. البته با این تغییر و تحویل مدیریتی همه چیزی را تمام شده تلقی کنیم.

وی افزود:‌ با توجه به عملکرد معاونت مسکن و ساختمان باید تغییراتی در این معاونت انجام می‌شد که به‌درستی این تصمیم از سوی وزیر راه و شهرسازی اتخاذ شد. قائم مقام  وزیر راه و شهرسازی در نهضت ملی مسکن نیز تجربه بزرگی از گذشته دارد و در طرح مسکن مهر فعالیت‌های خوبی را انجام داده است.

وی در ادامه با یادآوری این‌که با توجه به اظهارات و وعده‌های رئیس‌جمهوری در زمان انتخابات و همچنین قانون جهش تولید مسکن انتظاراتی در جامعه به‌وجود آمد،‌ تصریح کرد:‌ بر این اساس انتظار ساخت ۴ میلیون مسکن طی ۴ سال در جامعه شکل گرفته، این در حالی است که طی یکسال و چند ماهی که از عمر دولت می‌گذرد اتفاق ملموسی در این رابطه روی نداده است.

الزامات ساخت۴ میلیون مسکن فراهم نیست

رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان با تاکید بر این‌‌که پروژه‌های بزرگ در حوزه تولید مسکن در بازه‌های زمانی ۲ تا ۳ سال ساخته می‌شود، اضافه کرد: چنانچه قصد داریم ۴ واحد مسکونی در را طی ۴ سال عمر دولت بسازیم و آنها تحویل مردم دهیم باید زیرساخت‌های مورد نیاز آنرا تکمیل فراهم کنیم.

مرتضوی بیان کرد: بر این اساس باید تا امروز خیلی از اقدامات اجرایی برای ساخت ۴ میلیون واحد را به انجام رسانده باشیم. برخی از اقداماتی که منجر به شکل گیری فرآیندها می‌شود مانند تهیه زمین. اما تا امروز نتوانسته‌ایم زمین مورد نیاز برای ساخت ۴ میلیون مسکن را در اختیاری بگیریم. در این شرایط چگونه می‌توانیم ۴ میلیون مسکن را بسازیم و تحویل گروه‌های هدف دهیم.

وی یادآور شد: بعد از تامین زمین به مرحله انتخاب سازنده، انجام فراخوان،‌ تعیین قیمت ساخت،‌ ضمانت نامه و … می‌رسیم. اقداماتی که در نهایت منجر به شکل‌گیری فعالیت‌ها برای ساخت و ساز واحدها می‌شود.

وی با بیان این‌که حداقل آماده‌سازی برای رفت و آمد نیروهای اجرایی به کارگاه‌ها نیز زمانبر است، گفت: وقتی نتوانسته‌ایم برای ۴ میلیون واحد مسکونی زمین تامین کنیم این پیام می‌دهد این پروژه ملی و عظیم را با این شرایط نمی‌توانیم به سرانجام برسانیم.

شهرداری‌ها پای کار نیستند

رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان با تاکید بر این‌که مسکن مهر با همه کم و کاستی‌ها خروجی‌هایی داشت و منجر به خانه‌دار شدن مردم شد، اظهار کرد: یکی از الزامات دیگر نهضت ملی مسکن همکاری دستگاه‌های اجرایی است. این دستگاه‌ها باید زمین‌های خود را در اختیار وزارت راه قرار دهند. از سوی دیگر شهرداری‌ها نیز باید پای کار باشند به‌خصوص در بحث صدور پروانه‌ها. متاسفانه شهرداری‌ها پای کار نهضت ملی مسکن نیستند.

مرتضوی با اشاره به این‌که اولویت شهرداری‌هاکسب درآمد است و توجهی به توسعه مسکن ندارند، افزود: تا زمانی که دستگاه‌های دولتی از جمله دستگاه‌های خدمات رسان با نهضت ملی مسکن همراه نباشند، پیشرفت این طرح کٌُند و نامحسوس خواهد بود.

پیشنهاد انبوه‌سازان به وزارت راه

وی در ادامه بیان کرد:‌ علاوه بر این مسائل یک نکته کلیدی و مهم در طرح نهضت ملی مسکن وجود دارد،‌یعنی منابع مالی (وام و آورده مردم). همه می‌دانیم امروز خانواده‌‌های ایرانی که قرار است خانه‌دار شوند جزو دهک‌های ۲ تا ۷ بوده و از توان حداقلی برای تامین مالی برخوردار هستند.

وی اضافه کرد: برای ساخت واحدها نهضت ملی مسکن علاوه بر آورده ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومانی ۳۰۰ تا ۴۵۰ میلیون تومان نیز تسهیلات باید تامین شود تا سازنده بتواند با این منابع مالی کار را به سرانجام برساند. اما به نظر می‌رسد این تامین مالی (آورده متقاضیان) دور از دسترس است.

وی با تاکید بر این‌که باید در بحث تامین مالی نهضت ملی مسکن تجدیدنظر صورت گیرد، اظهار کرد: بر این اساس انبوه‌سازان پیشنهاد تامین بخشی از منابع مالی پروژه‌های نهضت ملی مسکن را با استفاده از مکانیسم تهاتر به وزارت راه و شهرسازی داده است. معتقدیم باید در این بخش به دولت کمک کنیم تا در نهایت بتوانیم بخش قابل توجهی از این واحدها را بسازیم.

مرتضوی درباره جزئیات پیشنهاد انبوه‌سازان به وزارت راه و شهرسازی، افزود: پیشنهاد داده‌ایم ۲۰ تا ۳۰ درصد از منابع مالی پروژه‌ها را تامین کنیم و در مقابل در قالب تهاتر زمین‌هایی به انبوه‌سازان واگذار شود. دولت در نظر دارد بخشی از اراضی خود را به فروش رسانه و منابع آنرا برای تامین یارانه نهضت ملی مسکن به صندوق ملی مسکن واریز کند.

رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان ادامه داد: با پیشنهاد ما دولت زمین‌های داخل و خارج طرح‌های نهضت ملی مسکن را اختیار انبوه‌سازان قرار داده و ما مجددا از آنها برای ساخت مسکن خودمالکی استفاده خواهیم کرد.

مرتضوی تاکید کرد: با این کار دیگر طرح‌ها ناتمام نمی‌ماند، ضمن این‌که با تکمیل آورده مردم پروژه‌های نهضت ملی مسکن در زمان کوتاه‌تری به سرانجام می‌رسد.

بنابر این گزارش ؛ وی از ارسال پیشنهادات انبوه‌سازان برای تامین مالی نهضت ملی مسکن به وزارت راه و شهرسازی طی روزهای آینده خبر داد و گفت: یکی دیگر از مزیت‌های این کار تامین سرانه‌ واحدهای مسکونی از سوی انبوه‌سازان است. همیشه کارهای برای انجام کارهای زیرساختی را به دقیقه ۹۰ موکول می‌کنیم. اما اگر آماده‌سازی و محوطه‌سازی به انبوه‌سازان واگذار شود برای این کارها برنامه‌های اجرایی تدوین می شود. به این ترتیب روز تحویل مسکن همه جزییات لازم در سایت‌های به پایان می‌رسد و سکونتگاه بهتری برای مردم فراهم خواهد شد.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/0cb6EA