امروز پنج شنبه، ۹ فروردین ۱۴۰۳

افت قیمت نفت با وجود کاهش عرضه اوپک پلاس

با وجود کاهش نمادین تولید نفت اوپک پلاس، قیمت نفت کاهش یافت.

به گزارش فراسو به نقل از سی ان بی سی، روز سه‌شنبه قیمت نفت پس از رشد ۳ درصدی قبل، کاهش یافت، در حالی که توافق اوپک پلاس برای کاهش تولید ۱۰۰ هزار بشکه‌ای در روز در ماه اکتبر به‌عنوان اقدامی نمادین برای جلوگیری از افت اخیر بازار تلقی شد. ساعت ۴:۲۴ صبح به وقت تهران، بهای معاملات آتی نفت برنت با ۳۳ سنت یا ۰.۳ درصد کاهش به ۹۵.۴۴ دلار در هر بشکه رسید. بهای معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا از دوشنبه به ۸۹.۱۳ دلار در هر بشکه و ۲.۲۶ دلار یا ۲.۶ درصد نسبت به پایان روز جمعه افزایش داشت.

روز دوشنبه، به مناسبت تعطیلات روز کارگر ایالات متحده، هیچ معامله‌ای در جریان نبود. سازمان اوپک پلاس، پس از ابراز نگرانی عربستان سعودی و سایر اعضا از کاهش قیمت‌ها از ماه ژوئن به‌رغم عرضه محدود، تصمیم گرفتند افزایش ۱۰۰ هزار بشکه‌ای در روز را برای ماه سپتامبر بازگردانند. حتی پس از اینکه عربستان سعودی اعلام کرد می‌خواهد قیمت‌ها را تقویت کند، تحلیلگران بدون انتظار این توافق، گفتند که با توجه به اینکه اوپک پلاس نتوانسته به اهداف تولید خود برسد، این کاهش در اصل نمادین بوده است.

تحلیلگران گفتند: این اقدام نشان می‌دهد که آن‌ها در مورد حمایت از قیمت‌ها مصمم هستند، علی‌رغم این واقعیت که این کاهش، تأثیر کمی بر پویایی عرضه/تقاضا در کوتاه‌مدت خواهد داشت. جاستین اسمیرک، اقتصاددان ارشد وست پک، گفت که احتمالا بازگشت نفت ایران به بازار تنها تولید از دست رفته روسیه را جبران می‌کند، بنابراین بعید است عرضه بیشتر تغییر زیادی داشته باشد. او گفت که اوپک پلاس باید از قیمت نفت در حدود ۹۰ دلار در هر بشکه راضی باشد، شوک‌های رشد، افزایش نرخ‌ها و ارزش بالای دلار آمریکا وجود داشته و قیمت‌ها کاهش معنادار نداشته اند که بازتاب بازار فشرده است. نمی‌توانم تشخیص دهم که چرا اوپک می‌خواهد آن را تغییر دهد.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/cBJxHE