امروز پنج شنبه، ۹ فروردین ۱۴۰۳

احتمال حیات باستانی در سیاره سرخ توسط مریخ‌نورد استقامت

مریخ‌نورد استقامت ناسا نمونه‌های جالبی از سنگ مریخ را جمع‌آوری کرده است که این نمونه‌ها می‌تواند شواهدی از حیات باستانی در سیاره سرخ باشد.

به گزارش فراسو، مریخ‌نورد “استقامت” ناسا نمونه‌های جالبی از سنگ مریخ را جمع‌آوری کرده است و دانشمندان منتظر خواهند بود تا این نمونه‌ها برای بررسی‌های تخصصی به زمین بازگردند.

مریخ‌نورد استقامت این نمونه‌ها را از صخره‌ای در منطقه دلتای رودخانه باستانی در دهانه “جزرو” گرفته است که این نمونه‌ها می‌تواند شواهدی از حیات گذشته در سیاره سرخ به همراه داشته باشد و البته ذکر این نکته نیز ضروری است که در گذشته نیز مواد آلی در کره مریخ کشف شده بود.

دهانه‌ی جزرو که مریخ‌نورد “استقامت” در آن فرود آمد، ۲۸ مایل (۴۵ کیلومتر) است و حاوی رسوبات یک رودخانه‌ خشک شده‌ قدیمی است. دانشمندان بر این باورند که ۳٫۵ میلیارد سال پیش دهانه‌ جزرو مکان دریاچه‌ای بزرگ با دلتا بوده است. آنها معتقدند اگرچه آب دریاچه مدت‌هاست که خشک شده است اما شاید جایی در دهانه یا در دیواره آن نشانه‌هایی از حیات گذشته وجود داشته باشد.

مریخ‌نورد استقامت به صورت کامل به ابزارهایی که شواهد قطعی از حیات میکروبی در سیاره سرخ را تأیید کند، مجهز نیست. برای اثبات وجود حیات در یک سیاره دیگر باید صخره‌های مریخ را از نزدیک و در آزمایشگاه‌های تخصصی در زمین بررسی کنیم. همچنین ناسا پیش‌بینی کرده است که این سنگ‌ها و نمونه‌های جمع‌آوری شده تا سال ۲۰۳۳ به زمین بازگردند.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/5r2ig2