امروز جمعه، ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

نفت فرصت کاهش قیمت پیدا نکرد

قیمت نفت در معاملات روز جمعه بازار آسیا تحت تاثیر نگرانی‌های عرضه، اندکی افزایش پیدا کرد.

به گزارش فراسو، بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا برای تحویل در سپتامبر، با ۳۸ سنت معادل ۰.۴ درصد افزایش، به ۹۶ دلار و ۸۰ سنت در هر بشکه رسید و بخشی از کاهش ۸۴ سنتی شب گذشته را جبران کرد. شاخص نفت آمریکا در مسیر ثبت حدود سه درصد رشد هفتگی قرار دارد.

بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در سپتامبر که روز جاری منقضی می شود، ثابت بود و در ۱۰۷ دلار و ۱۴ سنت در هر بشکه ایستاد. بهای قرارداد اکتبر با هشت سنت معادل ۰.۱ درصد افزایش، به ۱۰۱ دلار و ۹۱ سنت در هر بشکه رسید.

به گفته استفن اینس، از شرکت مدیریت دارایی SPI، به نظر می‌رسد بازار در فضایی قرار گرفته است که احساسات بین ریسک‌های رکود در نیمه دوم سال و کمبود بنیادی عرضه در بازار، تغییر می‌کند.

یک عامل مهمی که از سوی بازار دنبال می‌شود، نشست هفته آینده تولیدکنندگان اوپک پلاس خواهد بود. این تولیدکنندگان اکنون ۹.۷ میلیون بشکه در روز کاهش تولیدی که در اوج بحران کرونا در آوریل سال ۲۰۲۰ تصویب کرده بود را احیا کرده‌اند.

تینا تِنگ، تحلیلگر شرکت “سی ام سی مارکتس” در این باره گفت: قیمتهای نفت در پی افت ارزش دلار آمریکا و ادامه کمبود عرضه، فرصت کاهش چشمگیر را پیدا نکردند.

منابع آگاه در اوپک پلاس اظهار کردند: این گروه در حال بررسی عدم تغییر تولید در سپتامبر است اما دو منبع آگاه دیگر گفتند: اعضای اوپک پلاس ممکن است درباره افزایش ملایم تولید مذاکره کنند.

تصمیم اوپک پلاس برای عدم افزایش تولید، آمریکا را مایوس خواهد کرد. جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، ماه میلادی جاری با امید به متقاعد کردن تولیدکنندگان نفت خاورمیانه برای افزایش تولید نفت، به عربستان سعودی سفر کرده بود.

یک مقام بلندپایه دولت آمریکا روز پنج شنبه اظهار کرد که دولت درباره دیدار اوپک پلاس، خوش بین است و عرضه بیشتر نفت، به تثبیت بازار کمک خواهد کرد.

با این حال، تحلیلگران می‌گویند با توجه به این که بسیاری از اعضای اوپک پلاس به دلیل کمبود سرمایه گذاری در میادین نفتی، قادر به تحقق سهمیه تولیدشان نیستند، افزایش تولید برای این گروه دشوار خواهد بود.

قیمت نفت در مارس سال میلادی جاری پس از اعمال تحریمهای آمریکا و اتحادیه اروپا علیه روسیه به تلافی جنگ در اوکراین، به رکورد بیش از ۱۳۹ دلار در هر بشکه صعود کرد که بالاترین قیمت از سال ۲۰۰۸ بود اما قیمتها از آن زمان به حدود ۱۰۸ دلار کاهش پیدا کرده است زیرا افزایش تورم و نرخهای بهره بالاتر، نگرانی از رکورد و آسیب دیدن تقاضا برای سوخت را برانگیخته است. با توجه به عقب نشینی قیمت‌ها از رکورد مارس، برخی در اوپک پلاس بر این باورند که تمایل قوی برای افزایش بیشتر عرضه وجود ندارد.

بر اساس گزارش رویترز، تصور می‌رود عربستان سعودی و امارات متحده عربی صاحب ظرفیت مازاد تولید قابل توجهی هستند. اما برخی از منابع صنعت نفت توانایی عربستان سعودی برای رسیدن راحت به سطح تولید حداکثری را زیر سوال برده‌اند.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/c1xhwI