امروز سه شنبه، ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

مسکن‌های حمایتی ۳ تا ۱۰ سال بیمه می‌شوند

معاون مسکن وزارت راه و شهرسازی با اشاره به قیمت ساخت پروژه ۴ میلیون مسکن وعده داده شده از سوی دولت سیزدهم، گفت: بیش از ۴ هزار هزار میلیارد تومان قیمت این پروژه است؛ این قیمت بدون در نظر گرفتن قیمت خدمات و زمین است.

به گزارش فراسو، آیین افتتاحیه بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی صنعت ساختمان با حضور محمد مخبر دزفولی معاون اول رئیس جمهور، نمایندگان مجلس و  بهمن عبداللهی رئیس اتاق تعاون برگزار شد.

مهدی مسکنی معاون وزیر کار، ساخت و ساز را یکی از صنایع تاثیرگذار در کشور دانست و افزود: در فرآیند پروژه مسکن مهر نزدیک به ۲ میلیون ۲۰۰ هزار مسکن ساخته شد که از این میان ۱ میلیون و ۱۱۰ هزار مسکن به صورت خود مالکی ساخته شده‌اند.

وی با بیان اینکه یک میلیون و ۹۰ هزار مسکن مهر گروهی و از طریق تعاونی‌ها ساخته شده‌اند، گفت: تعاونی‌ها در بازه ۶ ساله حدود ۸۴۰ هزار مسکن ساخته‌اند؛ مدل تعاون به افراد کمک می‌کند به صورت مشترک و برابر اقدام به خانه‌سازی کنند.

این مقام مسئول نقش صنعت ساختمان را در کاهش هزینه‌های ساخت و ساز موثر دانست و خاطر نشان کرد: صنعتی سازی می‌تواند برای ساخت مسکن اقشار هدف که همان اقشار ضعیف جامعه هستند نقش جدی ایفا کند، که در این حوزه اتاق تعاون بازیگر مهمی است.

مسکنی در پایان بیان کرد: مدل ساخت مسکن در ایران و تجربه ساخت مسکن مهر از تجربیات موفق بوده است که امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد و این را در کشورهای دیگر نیز تشریک کنیم.

محمود محمودزاده معاون مسکن وزارت راه و شهرسازی دیگر سخنران این برنامه با اشاره به قیمت ساخت پروژه ۴ میلیون مسکن  وعده داده شده از سوی دولت سیزدهم، گفت: بیش از ۴ هزار هزار میلیارد تومان قیمت این پروژه است؛ این قیمت بدون در نظر گرفتن قیمت خدمات و زمین است.

وی با بیان اینکه اگر ۷۰ درصد این قیمت به مصالح ساختمانی مربوط شود گردش مالی بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ هزار هزار میلیارد در حوزه مصالح ساختمانی خواهد بود، افزود: یکی از نگرانی‌های ما که با مسئولان مربوط در وزارت صمت طرح کردیم تولید مصالح ساختمانی است.

این مقام مسئول با اشاره به تعداد اشتغال ایجاد شده این پروژه، خاطر نشان کرد: ۴ میلیون مسکن بیش از ۸٫۵ میلیون اشتغال ایجاد می‌کند از این‌رو این پروژه علاوه بر ابعاد اجتماعی می‌تواند در بعد اقتصادی نیز موثر باشد.

به گفته  معاون مسکن وزارت راه و شهرسازی؛ تفاهم‌نامه ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی با اتاق تعاون ایران منعقد شده است.

وی در پایان از بیمه کیفیت تمام پروژه‌های مسکن حمایتی خبر داد و افزود: در آینده نزدیک که افتتاحیه این مسکن‌ها آغاز می‌شود بین ۳ تا ۱۰ سال اجزای مختلف ساختمان بیمه می‌شوند و این موضوع تحول بزرگی در صنعت ساختمان کشور محسوب می‌شود.

همچنین بهمن عبداللهی رئیس اتاق تعاون ایران در توضیح مشخصات این نمایشگاه، گفت: اتاق تعاون به‌عنوان نماینده بخش تعاون کشور در سال‌های گذشته به وظایف قانونی خود عمل کرده و فضا را برای توسعه بازار مسکن فراهم کرده است.

به گفته وی؛ اتاق تعاون مشابه این نمایشگاه را ۲ ماه پیش در الجزایر برگزار کرد.

رئیس اتاق تعاون ادامه داد: بیش از ۸۸۰ شرکت داخلی و خارجی از ۱۰ کشور در این نمایشگاه شرکت کردند؛ کشورهای شرکت‌کننده در این نمایشگاه عبارتند از چین، ایتالیا، فرانسه، ترکیه و امارات.

وی ویژگی این نمایشگاه را امکان حضور شرکت‌های دانش بنیان معرفی کرد و افزود: سالن ویژه برای شرکت‌های دانش بنیان در نظر گرفته است چرا که اتاق تعاون اعتقاد دارد باید حلقه‌های ارتباطی با حوزه دانشگاهی و شرکت‌های صنعتی ایجاد شود و این مسئله می‌تواند در بهبود وضعیت تولیدات کشور در حوزه مقاوم سازی و سبک سازی و… موثر باشد.

در انتهای مراسم محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه امکان ساخت ۴ میلیون مسکن برای دولت بدون همکاری مردم میسر نیست، افزود: دولت این روزها در حوزه سلامت، معیشت و مسکن مردم تلاش‌های زیادی را انجام می‌دهد.

مخبر ادامه داد: زمین برای ساخت یک میلیون و ۴۰۰ واحد آماده شده است که ۳۰۰ هزار مسکن ÷از سوی مردم در حال ساخت است.

وی با اشاره به نقص‌های موجود در صنعت ساخت و ساز، بیان کرد: صنعت ساخت در کشور باید متحول شود در ایران ساخت یک ساختمان ۲ طبقه حداقل ۲ سال زمان می‌برد این در حالیست که در دنیا ساخت یک ساختمان ۸۰ طبقه حداقل ۲ ماهه ساخته می‌شود.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه دولت باید مسائل مالی و روش تامین را سازماندهی کند، افزود: نزدیک ۳۰ درصد هزینه‌های مردم مربوط به تامین مسکن است.

مخبر خطاب به فعالان ساخت و ساز حاضر در مراسم، گفت: شما فعال تامین مسکن برای ۸۵ میلیون نفر نیستید و در منطقه‌ای قرار دارید که ۶۰۰ میلیون انسان زندگی می‌کند که بخش قابل توجهی از این جمعیت به خدمات فنی و مهندسی شما نیاز دارند که می‌تواند در صنعت کشور تحول بزرگی ایجاد کند./ایلنا

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/FwZR82