امروز جمعه، ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

قالیباف: نیازمند فناوری اجتماعی برای تبدیل ایمان مردم به عمل صالح جمعی هستیم

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: محرم و صفر هر سال فرصت بی نظیر گسترش معارف دین و جوشش عواطف دینی مردم است.

به گزارش فراسو، محمدباقر قالیباف در نطق پیش از دستور خود در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی بیان کرد: فرا رسیدن ایام مصیبت اهل بیت (ع) و عزاداری بر سیدالشهدا سلام الله علیه را به همه دوستداران اهل بیت تسلیت عرض می کنم.

وی در ادامه افزود: اگر کسی می خواهد مردم ایران را بشناسد و واقعیت دینداری این مردم را درک کند امروز به پهنه ایران اسلامی نگاه کند که با وجود تنوع خرده فرهنگ‌ها و سبک‌های گوناگون سوگواری چگونه غرق در عزاداری برای سید و سالار شهیدان است. ببینیم که چگونه این مردم مال و سلامتی و اعتبار و همه چیزشان را برای تعظیم شعائر به میدان می آورند. ببینیم چگونه جوانان این سرزمین میدان دار بزرگترین مجالس عزاداری می شوند و اخلاص و تدبیر را در مدیریت امور جمع می کنند، بدون اینکه مقام و منصبی یا توقعی در کار باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: خدا رحمت کند شهید سلیمانی را که این مردم را خوب شناخته بود و در یک کلام این تابلو پرشکوه را به تصویر کشید که «ما ملت امام حسینیم».

قالیباف خاطرنشان کرد: محرم و صفر هر سال فرصت بی نظیر گسترش معارف دین و جوشش عواطف دینی مردم است. هیچ کسی نمی‌تواند در این سرمایه بزرگ مردمی تردید کند، چرا که مثل انکار روز روشن است.

وی در ادامه گفت: اما این سرمایه برای اینکه در همه مقاطع و مسائل بیشترین بازده خود را نشان دهد نیاز به تقویت هوشمند و پرهیز از دخالت بی جا دارد؛ اینجاست که نیازمند فناوری اجتماعی برای تبدیل ایمان مردم به عمل صالح جمعی هستیم، مثل آنچه در رزمایش مواسات در دوران گرفتاری کرونا دیدیم که چگونه به دست خود مردم گره از کار مردم باز شد و سازوکاری کارآمد هم بود. جا دارد صاحب نظران با ملاحظه همه ظرایفی که چنین موضوعاتی دارد به تامل و مرور تجربه ها در این زمینه بپردازند و به جهاد تولید فکر و ایده بپیوندند.

جبران خسارت های وارد آمده سیل به مردم در دستور کار نهادهای ذی ربط قرار گیرد

رئیس مجلس شورای اسلامی در موضوع جاری شدن سیل در نقاط مختلف کشور بیان کرد: در این رابطه نیازمند تاکید مجدد است که تمامی امکانات کشور برای رسیدگی فوری به مشکلات مردم به خصوص یافتن مفقودین و درمان مجروحان بسیج شوند و جبران خسارت های وارد آمده به مردم در دستور کار نهادهای ذی ربط قرار گیرد.
قالیباف افزود: علاوه بر این باید توجه داشت که صرف رسیدگی مقطعی به مشکلات و علاج وقایع از وقوع آنها بدون شک کافی نیست. شهرداری ها موظف به ارائه گزارش مستمر در خصوص عملیات لایروبی و پاکسازی کانال ها و مسیل ها هستند و باید به وظایف قانونی خود برای مدیریت حوادثی نظیر آنچه در هفته گذشته تجربه کردیم عمل کنند. بخش قابل توجهی از این اتفاقات در صورت عمل به همین وظایف قابل مدیریت است.

تسریع در راه اندازی شبکه ملی هشدار و پیش آگاهی از حوادث

وی در ادامه خاطرنشان کرد: علاوه بر تسریع در راه اندازی شبکه ملی هشدار و پیش آگاهی از حوادث، نظام امداد و نجات کشور وضعیت استقرار نیروها، تامین تجهیزات و آموزش های لازم نیز باید با توجه به تجارب موجود به طور جدی متحول شود و همین طور که در نطق هفته قبل اشاره کردم، در اسرع وقت کمیسیون های عمران و کشاورزی گزارش خود را هم از عملکرد و هم از خسارت ها مخصوصا در عرصه مشکلات باغات، دام و طیور و خسارت هایی که وارد شده به صحن مجلس ارائه کنند.
رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین در پایان درگذشت عادل آذر نماینده مردم دهلران، دره شهر، آبدانان و بدره در دوره هفتم مجلس شورای اسلامی و رئیس پیشین دیوان محاسبات کشور و مرکز آمار ایران و از اساتید برجسته و نخبه کشور را به خانواده داغدار ایشان و مردم شهیدپرور استان ایلام تسلیت گفت.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/skhwbW