امروز جمعه، ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رشد اقتصادی ژاپن رکورد ۹ ساله را شکست

کارخانه‌های ژاپن در ماه ژوئن تولید خود را با سریع‌ترین سرعت در بیش از ۹ سال گذشته افزایش دادند زیرا اختلالات ناشی از محدودیت‌های کووید-۱۹ چین کاهش یافت که نشانه‌ای خوشایند برای سیاست‌گذارانی است که امیدوارند چشم‌انداز اقتصادی بهبود یابد.

به گزارش فراسو، داده‌های جداگانه نشان می‌دهد که خرده‌فروشی برای چهارمین ماه متوالی در ژوئن افزایش یافته است و از این دیدگاه حمایت می‌کند که افزایش مصرف به اقتصاد کمک کرد تا در سه‌ماهه دوم پس از انقباض در ژانویه تا مارس به رشد بازگردد.

آمارهای رسمی نشان داد که تولید کارخانه در ماه ژوئن نسبت به ماه قبل ۸.۹ درصد افزایش یافت که بیشترین افزایش یک ماهه از زمان در دسترس قرار گرفتن داده‌های مشابه در فوریه ۲۰۱۳ است. این پیشرفت به دلیل لغو قرنطینه سختگیرانه کووید در شانگهای بود که به تولید وسایل نقلیه موتوری، ماشین‌آلات الکتریکی و قطعات و دستگاه‌های الکترونیکی ژاپن کمک کرد.

مارسل تیلیانت، اقتصاددان ارشد ژاپنی در کپیتال اکونومیکس، گفت: با کاهش کمبود قطعات ناشی از قرنطینه شانگهای، ۱۴ درصد افزایش ماهانه در تولید خودرو باعث افزایش تولید خودرو شد. در حالی که این پیشرفت بیشتر از رشد ۳.۷ درصدی بود که اقتصاددانان در نظرسنجی رویترز انتظار داشتند، یک مقام دولتی گفت که با ادامه تاخیر در عرضه قطعات، خطرات نزولی برای تولید همچنان وجود دارد.

این داده‌ها یک روز پس از آن منتشر می‌شود که شرکت تویوتا موتور اعلام کرد در ماه ژوئن ۷۹۳ هزار و ۳۷۸ دستگاه خودرو در سراسر جهان تولید کرده است. بزرگ‌ترین خودروساز جهان از نظر فروش در ماه‌های اخیر به دلیل کمبود تراشه و اختلالات ناشی از قرنطینه در چین برای رسیدن به اهداف تولید جهانی خود تلاش کرده است.

تاکومی سونودا، اقتصاددان ارشد موسسه تحقیقاتی بانک مرکزی شینکین گفت: اقتصاد جهانی و به ویژه تولید به وضوح در حال کاهش است اما تولید ژاپن هنوز عادی نشده است و شتاب بهبود آن با کاهش محدودیت‌های عرضه، بیشتر خواهد شد.

دولت ارزیابی خود از تولید صنعتی را ارتقاء داد. تولیدکنندگانی که توسط وزارت اقتصاد، تجارت و صنعت مورد بررسی قرار گرفتند، انتظار داشتند که تولید در جولای ۳.۸ درصد و در آگوست ۶ درصد افزایش یابد. داده‌های جداگانه نشان می‌دهد که فروش خرده‌فروشی ضعیف‌تر از حد انتظار بوده است و در ماه ژوئن نسبت به سال قبل ۱.۵ درصد افزایش یافته است.

به گفته تسونودا، با این حال، فشارهای تورمی فزاینده و افزایش اخیر شیوع کووید-۱۹، می‌تواند باعث شود که خانوارها در ماه‌های آتی کمربندهای خود را محکم کنند و این خبر بدی برای بهبود اقتصادی ژاپن خواهد بود.

تسونودا گفت: انتظار می‌رود که قیمت‌ها در ماه‌های تابستان به افزایش خود ادامه دهند که احتمالا عاملی است که بر احساسات مصرف‌کننده تأثیر می‌گذارد. در همین حال، نرخ بیکاری در ژوئن بدون تغییر نسبت به ماه قبل، به ۲.۶ درصد رسید.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/r4Uc97