امروز پنج شنبه، ۹ فروردین ۱۴۰۳

در بهار امسال ؛ مردم چقدر مالیات بر ارزش افزوده دادند؟

مشمولان نظام مالیات بر ارزش افزوده باید ۱۵ روز پس از پایان هر فصل، مالیات آن فصل را بدهند که براساس اعلام سازمان امور مالیاتی ۳۸ هزار میلیارد تومان مالیات برای دوره بهار امسال اخذ شده است.

به گزارش فراسو؛ مالیات بر ارزش افزوده، مالیات غیرمستقیمی است که بر تفاوت بین ارزش کالاها و خدمات عرضه شده با ارزش کالاها و خدمات خریداری یا تحصیل شده در یک دوره معین وضع می‌شود.

قانون مالیات بر ارزش افزوده در سال ۱۳۸۷ به صورت آزمایشی تصویب و هر ساله در بودجه تمدید شد تا اینکه برای بودجه سال ۱۳۹۹ این قانون تا مهرماه آن سال اعتبار داشت اما در آبان ماه سال ۱۳۹۹ تا زمان تصویب و لازم الاجرا شدن لایحه اصلاح و دائمی شدن این قانون، توسط مجلس شورای اسلامی به مدت یک سال تمدید شد.

پس از این، قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده در اوایل خرداد سال گذشته تصویب و در تیرماه نیز به رئیس جمهوری ابلاغ شد که طبق اعلام سازمان امور مالیاتی اجرای این قانون از ۱۳ دی ماه سال گذشته آغاز شد.

اما در این زمینه، سازمان امور مالیاتی اعلام کرد که تا زمان راه‌اندازی سامانه مؤدیان، نحوه ارائه اظهارنامه مالیاتی و رسیدگی به آنها، حسب مقررات قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۳۸۷ است.

در این بین، مؤدیان مالیاتی باید حداکثر ۱۵ روز پس از پایان هر فصل مالیات مربوطه در این زمینه را پرداخت کنند که براساس اعلام سازمان امور مالیاتی، آخرین مهلت تسلیم اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده فصل بهار سال ۱۴۰۱ و پرداخت مالیات متعلق، تا پایان ۲۶ تیرماه بود.

در این زمینه، اعلام سازمان امور مالیاتی به ایسنا درباره اظهارنامه‌های دریافتی بیانگر این است که در این مدت معادل ۳۷۰ هزار اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده دریافت شده و از این محل معادل ۳۸ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی عاید سازمان امور مالیاتی شده است.

این درحالی است که در بهار سال گذشته حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان مالیات بر ارزش افزوده دریافت شده بود.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/89WLmr