امروز جمعه، ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

درآمد ۵۰ میلیارد دلاری آرامکو از افزایش قیمت نفت

آرامکوی سعودی تحت تاثیر رشد تولید و قیمت نفت، بزرگترین سود خالص سه ماهه از زمان عرضه اولیه عمومی سهام این شرکت را به ثبت رساند.

به گزارش فراسو، آرامکو مانند رقیبان نفتی بزرگ خود، افزایش سود را گزارش کرد. درآمد خالص این شرکت در سه ماهه دوم، به ۴۸.۴ میلیارد دلار رسید که بالاتر از ۲۵.۵ میلیارد دلار در مدت مشابه سال گذشته بود. جریان نقدینگی آزاد آرامکو در همین مدت، ۵۳ درصد رشد کرد و به ۳۴.۶ میلیارد دلار رسید.

این شرکت از این درآمد برای کاهش بدهی و سرمایه گذاری در توسعه عظیم ظرفیت تولید خود استفاده می‌کند. آرامکو انتظار دارد حتی با وجود گذار جهان از سوخت‌های فسیلی، تقاضا برای نفت و مواد شیمیایی این شرکت، بالا می‌ماند.

امین ناصر، مدیرعامل آرامکوی سعودی گفت: با وجود فشارهای اقتصادی نزولی که روی پیش‌بینی‌های جهانی کوتاه مدت وجود دارد، آرامکو انتظار دارد تقاضا برای نفت تا پایان دهه جاری، همچنان رشد کند.

شرکتهای انرژی در نیمه اول سال میلادی جاری درآمد هنگفتی کسب کردند. حمله نظامی روسیه به اوکراین، بازارهای انرژی را ملتهب کرد و قیمتهای نفت را به بیش از ۱۰۰ دلار در هر بشکه رسید و باعث افزایش حاشیه سود پالایش نفت شد. آرامکو از قیمت فروش و تولید بالاتر سود برد. شرکتهایی مانند اکسون موبیل و شل هم در سه ماهه دوم، درآمد بالای کم سابقه‌ای را گزارش کردند.

همزمان با درآمدهای هنگفت شرکتهای انرژی، پیامدهای تغییرات اقلیمی که باعث موج خشکسالی، آتش‌سوزی‌های گسترده و سیل در نیمکره شمالی در تابستان امسال شده است، خشم جهانی را تشدید شده است.

با وجود نگرانی‌هایی که نسبت به تغییرات اقلیمی وجود دارد، افزایش قیمت نفت باعث شده است بسیاری از سران کشورهای غربی از عربستان سعودی درخواست کنند برای مقابله با تورم جهانی، نفت بیشتری تولید کند. جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، ماه گذشته برای درخواست افزایش تولید نفت، به جده سفر کرد. با این حال اوپک پلاس که ریاست آن مشترکا در دست عربستان سعودی و روسیه است، تنها افزایش ملایم تولید به میزان ۱۰۰ هزار بشکه در روز را برای سپتامبر تصویب کرد.

مدیرعامل آرامکو گفت: تقاضای جهانی برای نفت همچنان مطلوب است. اگر تقاضا برای سوخت هواپیمایی به سطح پیش از شیوع پاندمی کووید بهبود پیدا کند، بازار دچار کمبود عرضه زیادی خواهد شد.

آرامکو در راستای هدف خود برای صفر کردن آلایندگی کربن فعالیتهایش تا سال ۲۰۵۰، به دنبال همکاری با شرکا برای سرمایه گذاری در جذب کربن، انرژی تجدیدپذیر و تولید هیدروژن است. با وجود این برنامه، آرامکو همچنان افزایش ظرفیت تولید به ۱۳ میلیون بشکه در روز و افزایش ۵۰ درصدی تولید گاز را دنبال می‌کند.

آرامکوی سعودی که عمده سهام آن در اختیار دولت است، سود نقدی سه ماهه خود را که منبع درآمد مهم عربستان سعودی است، تغییر نداد و ۱۸.۸ میلیارد دلار حفظ کرد در حالی که غولهای نفتی غربی، سود پرداختی به سهامداران را افزایش داده‌اند.

میانگین قیمت هر بشکه نفت برنت در سه ماهه دوم (آوریل تا ژوئن)، ۱۱۲ دلار بود اما اکنون که اقتصادهای آمریکا و اروپا دچار کندی رشد شده و چین قرنطینه های کووید را اعمال کرده است، به پایین ۹۵ دلار سقوط کرده است.

به گفته ناصر، آرامکو در صورت درخواست دولت عربستان سعودی، مشکلی برای تولید ۱۲ میلیون بشکه در روز ندارد. این شرکت همچنین روی افزایش حداکثر ظرفیت تولید پایدار از ۱۲ میلیون بشکه در روز، به ۱۳ میلیون بشکه در روز تا سال ۲۰۲۷ کار می‌کند. همچنین می‌تواند یک میلیون بشکه در روز دیگر به صادرات نفت تا سال ۲۰۳۰ اضافه کند زیرا به دنبال جایگزین کردن گاز به جای نفت در نیروگاه‌هاست.

سهام آرامکو در سال ۲۰۱۹ در بازار ریاض عرضه شد اما همچنان ۹۴ درصد آن در اختیار دولت است. سهام این شرکت امسال ۲۵ درصد رشد کرده و ارزش بازار آرامکو را به ۲.۴ تریلیون دلار رسانده است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، منابع آگاه در مه اظهار کردند: این شرکت در حال بررسی طرحی برای عرضه سهام واحد بازرگانی خود است.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/b2C4Gr