امروز شنبه، ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

جلوگیری از خروج سالانه ۲۵۰ میلیون دلار ارز با محصول دانش‌بنیان حوزه زیست‌فناوری

محققان یکی از شرکت‌های دانش بنیان با استفاده از مواد پایه ارزان قیمت و سویه‌های خاص میکروبی نهاده‌های دامی را عرضه کردند که ضمن افزایش راندمان مزارع پرورش دام و طیور از خروج ارز جلوگیری کرده است.

به گزارش فراسو، مهدی طاهریان یکی از محققان این شرکت دانش‌بنیان فعال در حوزه زیست فناوری، اظهار کرد: اسیدآمینه لیزین از جمله محصولات دانش‌بنیان این شرکت است. این ماده یکی از مواد ضروری برای بدن و دام است، در حالی که بدن پستانداران و دام قادر به تولید آن نیست؛ از این رو این ماده از خارج به کشور وارد می‌شود.

طاهریان با تاکید بر اینکه این ماده با استفاده از روش‌های زیست فناورانه در کشور به تولید رسید، اظهار کرد: با تولید این محصول علاوه بر آنکه از خروج ارز از کشور جلوگیری شد، مشکلات مربوط به تغذیه دام و طیور مرتفع شده است.

وی، اسید آمینه را ماده تنظیم کننده متابولیت دانست و یادآور شد: سالانه ۲ میلیون تن اسید آمینه به کشور وارد می‌شود که این میزان واردات، ۲۵۰ میلیون دلار خروج ارز از کشور را به همراه دارد.

طاهریان به بیان نحوه تولید اسید آمینه لیزین اشاره کرد و با بیان اینکه ماده اولیه این محصول از هر ماده‌ای که دارای لیگنوسلولز و پایه هیدروکربنی مانند برنج، گندم، ذرت و جو قابل تولید است، گفت: مواد پایه در کنار سویه‌های میکروبی، متابولیزه می‌شوند و بعد از انجام فرایندهایی، محصول نهایی تولید می‌شود.

این محقق حوزه ژنتیک با تاکید بر اینکه بر روی سویه‌های میکروبی انتخاب شده، موتاسیون انجام شده است، یادآور شد: مهمترین بخش تولید این محصول انتخاب سویه میکروبی خاص آن است که در این پروژه به آن دست یافتیم.

طاهریان به اهمیت تولید این محصول اشاره کرد و افزود: استفاده از اسید آمینه‌های تولید شده موجب افزایش راندمان مزارع پرورش دام و طیور خواهد شد.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/8GEXPr